Gallring

Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

51 inlägg 27137 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

macke  
#153494 Nej jag lägger inga högar mellan stickvägarna utan det jag menade är att styra eller bära i flyckten
.Angående vinschning i gallring så får man se upp med vinsch /släpskador på stammarna eller rothals så undvik det.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Nolltax AB  
#153569 Bli kompis med en gallringsrulle..

Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153588 viewtopic.php?f=21&t=179

I den diskussionen var många tveksamma till pulkan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153672 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hAanURyNTCA[/youtube]

Ett något omständigt sätt att arbeta på, tycks det mig. Men borde gå att fixa med linkran också, man drar in rotändan och lägger upp på vagnen. Kvistar och gör brottanvisning efter 3 meter (om man hugger massa). Sätter vajern i masabitens tyngdpunkt, drar in hela trädet resterande 2 meter, bryter av och lägger biten uppe på lasset. Sedan repeterar man med resterande träddelar.

Fast att traktorn skall stå och puttra medan man gallrar, det skulle stressa mig ganska mycket!

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Nolltax AB  
#153717 Bättre med en fristående rulle som står tre-fyra meter bakom vagnen.
Tre fyra meter rotända hänger i luften.
Kvista fem sex meter stam, å givetvis markera aptering på vägen.
Ta tag med sax å dra fram hela trädet, rotändan som hänger i luften ger motvikt.
När rotändan är vid grinden brukar tyngdlagen träda i kraft.
Rotändan är tyngst å kronan till väders far.
Kvista å markera resten å börja kapa.
Kapa en stock, toppen blir tung å faller till marken.
Tryck ned rotändan, toppen far upp, å stammen rullar iväg på rullen.
Smack in i grind å kapa ny stock....

Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Tre Huggare  
#154045 Tips på hur man får upp stammen i kvistningshöjd?[/quote]



Varför inte prova enligt bilden. Den sk. bänkmetoden.... Funkar för mig.. :wink:

Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154048 Kan du berätta lite mer om metoden? Gör du en hög stubbe och lägger upp tt träd på det, sedan fäller du alla träd runtomkring mot det?

Blir det inte massa stammar huller om buller av allt detta?

Och det svider lite i att offra en bit av "rotstocken", säkert värd flera kronor.... :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Kalven  
#154053 Har dålig erfarenhet av bandhjulsdrift, hoppar av lätt.
Föredrar hjul.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

skogshasse  
#154056
Tre Huggare skrev:Tips på hur man får upp stammen i kvistningshöjd?


hej på er alla när jag är i ett sånt här bestånd som bilden visar då är det perfekt med en alstor utan hytt för det är enkelt och smidigt att kliva av och på så jag använder kranen väldigt mycket för att få en bra arbetshöjd på det som ska kvistat

Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Tre Huggare  
#154081
Mangan skrev:Kan du berätta lite mer om metoden? Gör du en hög stubbe och lägger upp tt träd på det, sedan fäller du alla träd runtomkring mot det?

Blir det inte massa stammar huller om buller av allt detta?

Och det svider lite i att offra en bit av "rotstocken", säkert värd flera kronor.... :D



Hej Mangan.
Just det.. Tar ett klent träd i lagom höjd o lägger det som du säger o fäller över så slipper jag krypa på backen o få ont i ryggen... :lol:

Inte behöver du ta rotstocken som det svider i.... Massaveds träd räcker långt ... Det svider inte så hårt då :lol:

Du kan nyttja ROTSTOCKEN även på det här viset så slipper du kapa av go biten.. :wink:
Men ändå få din arbetshöjd... :D
Å så rullar du lätt virket åt siderna o får riset mitt i vägen.... :wink:

Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154094 I mitt bestånd är det där inte ett klent träd... ;)

Kul med så fina bilder. Hur har du gjort här, i vilken ordning gjorde du det? Fällde ett träd tvärs stickvägen, tog några stickvägsträd och fällde över, arbetade upp dessa, tog ett träd tills tvärs längre bort, fällde lite till osv? Varför ligger träden kvar nu, använder du de här bänkarna till träden mellan stickvägarna något?

En film säger mer än tusen bilder. :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154096 Kan inte bestämma mig för att lägga massahögarna längs med eller vinkelrätt mot stickvägen.

Som ni ser så gillar jag att teoretisera en hel del,det är ju inte var dag man får ut i skogen och testa. ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

macke  
#154099 Lättast att lasta är om du har högarna längs med vägen.Har du hydraulisk bom så blir det ännu lättare.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154103 Nix, ingen hydraulbom. Men det är så klent så jag undrar om det inte blir handlastning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Tre Huggare  
#154104
Mangan skrev:I mitt bestånd är det där inte ett klent träd... ;)

Kul med så fina bilder. Hur har du gjort här, i vilken ordning gjorde du det? Fällde ett träd tvärs stickvägen, tog några stickvägsträd och fällde över, arbetade upp dessa, tog ett träd tills tvärs längre bort, fällde lite till osv? Varför ligger träden kvar nu, använder du de här bänkarna till träden mellan stickvägarna något?

En film säger mer än tusen bilder. :D



Tackar.. Tyvär måste det nog vara det. För inte såg jag någon som kunde tänkas gjort det när jag tog bilderna... :lol:
Då du bara har stora träd kan du göra som jag gjort på bilden.. :grin:
Då blir det bara dom första träden som du får kröka rygg på.... =))

Det är helt riktigt som du beskriver det... Att träden ligger kvar beror på att sidorna skulle ner oxå... hugger vägen först.
Sedan tar jag med sidorna .. Avslutar med att kapa "bänkarna" ...


Ska se om jag kan få till en film... Det finns på lager... :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).