Traktorn i skogen

Hur tänka vid val av begagnat.

42 inlägg 24315 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153776 Jag tror inte kampanjtraktorer har den xtra hyttventilationen i hyttaket,den har jag hört att man bör ha när man ska köra i skogen på vintern för att rutorna ska hållas rena.
Sen bör du väl pruta till dig en bakrutekil i affären för att få spakarna på insidan hyttväggen.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

Hema  
#153779 Varför kan du inte få 2:an nu? Ska den användas lite till? Hur är skicket då? Val är jobbigt :)

Användarvisningsbild

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

ananders  
#153782
Hema skrev:Varför kan du inte få 2:an nu? Ska den användas lite till? Hur är skicket då? Val är jobbigt :)


Han som har den har köpt ny och får inte den nya förän i mitten av februari. Tror inte att den kommer at bli så mycket sämre tills dess.

Jo att välja är jobbigt, har till och med beslutsångest var gång jag ska lägga in ved i pannan, vilken vedklabb lämpar sig bäst nu tro :wink: .

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

Hema  
#153807 Hehe lycka till då :)

Avatar Fallback

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

macke  
#153812 Oavsett vilken traktor du köper, handlar du av en maskin handlare och inte har något inbyte så är det lättare att pruta ner priset .

Avatar Fallback

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

HÅkan N  
#153885 Men men en fråga bara , du ville inte stå på knä och köra kran .

Hur hadde du tänkt nudå med denna trånga hytt ?

Du får gå upp till större modeller om du vill sitta och köra kran...

Åk och provkör ,provsittoch mät så du får plats med ben och fötter....

6000 serien har mycket bättre hytt .....................

Användarvisningsbild

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

ananders  
#153911
HÅkan N skrev:Men men en fråga bara , du ville inte stå på knä och köra kran .

Hur hadde du tänkt nudå med denna trånga hytt ?

Du får gå upp till större modeller om du vill sitta och köra kran...

Åk och provkör ,provsittoch mät så du får plats med ben och fötter....

6000 serien har mycket bättre hytt .....................


Jag vet att 6000 serien är bättre vad gällande vänbar stol och plats för benen, har kört en sådan ganska mycket i skogen på mitt gammla jobb. Jag har också varit och provkört några sådana men det har i mitt tycke varit i för dåligt skick med utslitna bromsar, dålig koppling, och taskiga däck.
Och är de i det skick jag söker så ligger de över min budget. och ska jag vara ärlig så ligger även nr. 1 en bit över min smärtgräns.

Jag har varit och prov kört dessa bägge och jag har provat att stitta bakåtvänd och mina ben får plats och jag sitter bekvämare i dessa än när jag sitter på knä i min 600:a.

En annan sak som i mitt fall talar för 700 är att den är lägre än 6000-serien vilket gör att jag kommer in i fler av mina gammla lador där jag förvarar vagnar och andra maskiner. Låter kanske som en dumt argument men jag har lärt från min arbetsplats där chefen mot våran vilja sålde en gammal baklastare när vi köpte en till midjestyrd lastare och vi en tid senare skulle in i en gammal lada för att hämta ut tegelpannor och då plötsligt inte hade en lastmaskin som gick in i ladan. :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153937 Prova bjud 140 för nummer 2. Jag brukar räkna med att de har runt 10% i prutmån.
Ska du vara mestadels i skogen kanske ett par kedjor är en bättre/billigare investering än nya däck. Själv har jag däck som nog är att betrakta som slut på min 705, men har kedjor bak och det funkar kanon.

Användarvisningsbild

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

ananders  
#153939
JF skrev:Prova bjud 140 för nummer 2. Jag brukar räkna med att de har runt 10% i prutmån.
Ska du vara mestadels i skogen kanske ett par kedjor är en bättre/billigare investering än nya däck. Själv har jag däck som nog är att betrakta som slut på min 705, men har kedjor bak och det funkar kanon.


En stor anledning till att jag vill ha en fyrhjulsdriven traktor är att jag vill slippa hanteringen av kedjor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153942 Gummi glider lika lätt även med 4wd.

Användarvisningsbild

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

ananders  
#153943
bengt.a skrev:Gummi glider lika lätt även med 4wd.


Du har helt rätt, det kan vara en chansning men alla grannar runt mig som kör fyrhjulsdrivet i skogen kör utan kedjor.
Så vi får se om det går eller inte.

Vem vet det hela kanske slutar med att jag går tillbaks till 600:an :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

HÅkan N  
#153962
ananders skrev:
HÅkan N skrev:Men men en fråga bara , du ville inte stå på knä och köra kran .

Hur hadde du tänkt nudå med denna trånga hytt ?

Du får gå upp till större modeller om du vill sitta och köra kran...

Åk och provkör ,provsittoch mät så du får plats med ben och fötter....

6000 serien har mycket bättre hytt .....................


Jag vet att 6000 serien är bättre vad gällande vänbar stol och plats för benen, har kört en sådan ganska mycket i skogen på mitt gammla jobb. Jag har också varit och provkört några sådana men det har i mitt tycke varit i för dåligt skick med utslitna bromsar, dålig koppling, och taskiga däck.
Och är de i det skick jag söker så ligger de över min budget. och ska jag vara ärlig så ligger även nr. 1 en bit över min smärtgräns.

Jag har varit och prov kört dessa bägge och jag har provat att stitta bakåtvänd och mina ben får plats och jag sitter bekvämare i dessa än när jag sitter på knä i min 600:a.

En annan sak som i mitt fall talar för 700 är att den är lägre än 6000-serien vilket gör att jag kommer in i fler av mina gammla lador där jag förvarar vagnar och andra maskiner. Låter kanske som en dumt argument men jag har lärt från min arbetsplats där chefen mot våran vilja sålde en gammal baklastare när vi köpte en till midjestyrd lastare och vi en tid senare skulle in i en gammal lada för att hämta ut tegelpannor och då plötsligt inte hade en lastmaskin som gick in i ladan. :surp:



Du har ju koll på allt så köp din 700. Men är det inte 3 cyl motor på dom ?

4 cyl motor går lungnare och tystare. Hoppas du blir nöjd med ditt köp.

Det där med dörrar är så sant.. Har 805 kvar för att komma in i dörrar där 6850 och

T 162an blir för stora..... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

Valmet6400  
#153968 Diagonaldäck utan kedjor är utav de halaste som finns, har nokias diagonaldäck på min 665 som ju är i storlek och vikt ungefär livärdig 700 (665, 4 cyl 80 hk 3280 kg+ att jag har frontlastare). Och den är det ingen mening att köra i skogen med vagn efter utan kedjor.

På 6400 har jag radialdäck, fungerar lite bättre i på halt underlag, men vid blidföre är de också lika värdelösa utan kedjor.

Jag kör med kedjor varvet runt på mina järnhästar.

Avatar Fallback

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

macke  
#153972 Vagnens storlek spelar viss roll och framförallt terrängen spelar roll för behovet av kedjor själv har jag haft kedjor vid enstaka tillfällen.Kan däremot rekomendera full brygga med frontvikter.Hyfsat lätt att få tag på begagnade hos skrotfirmorna

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).