Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

TRÄDLÄNGD?

9 inlägg 3598 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

TRÄDLÄNGD?

kia  
#153786 HEJ PÅ ER I SKOGEN.Jag ska klippa energibränsle i en igenvuxen hagmark med grävaren så jag undrar vad hanterbar längd på matrialet för en normal stor skotare ?Det kommer att ligga i fina travar dimesion mellan10-30 cm diam. Undrar eftersom jag inte kört skotare själv.Matrialet är med grenar.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: TRÄDLÄNGD?

zeetorg  
#153797 Jag har bara kört litegrann själv och med traktor och större skogsvagn, men här är vad jag tycker.

Enstaka längder upp till 10-12m kan funka om det är öppet där man kör och man hela tiden kan köra framåt. Längder över det skulle jag nog kapa på mitten även om jag hade ett större ekipage (skotare) tror jag. Det beror även i viss mån lite grann på hur träden ser ut. Långsmala träd med klena kvistar är lättare att lasta än ett som har grova och yviga grenar.

Huyvudsaken är ju att tyndpunkten ligger en bit in på vagnen så att inte hela skiten tippar upp.

Det var väl i.o.f.s kanske inte riktigt svar på din fråga, men funkar det på min traktorvagn så borde det ju även funka på en skotare, som ju rimligtvis borde vara lite större..

Skall bli kul att se om proffsen tycker helt annorlunda.

Avatar Fallback

Re: TRÄDLÄNGD?

kia  
#153802 Jag tänkte mest på vad som funkar med kranen utan att det slår i bom eller sticka? alltså vad som går att hantera med kran utan att bli vansinnig.

   TS
Avatar Fallback

Re: TRÄDLÄNGD?

foton  
#153864 Det svåraste momentet är när man lastar av, är dom för långa = över 7 m. är det besvärligt när högen börjar bli hög.

Användarvisningsbild

Re: TRÄDLÄNGD?

Valmet6400  
#153870 5-6 m brukar vi ta när vi varit på dylika uppdrag. Det beror lite på hur avlägget ser ut också. Man kan hantera ganska långa längder om man får stå med maskinen på tvären mot vägen som avlägget ska vara, då man kan mer eller mindre "ösa" av lasset åt sidan.

Men desto kortare, desto lättare att hantera. 4-6 m

Avatar Fallback

Re: TRÄDLÄNGD?

zeetorg  
#153907 jag glömde nog skriva i mitt första inlägg att det mesta låg runt 6-8m när jag körde...
Men några enstaka träd var drygt 10m.
Dert blir ju en viss skillnad jämfört med om att hela lasset var så långt. :???:

Jag upplevde i alla fall inte det som, något jätteproblem med dom längderna,men då körde jag ju inte på ackord heller... :mrgreen:

Visserligen går det långsammare att lasta med långa längder, men då antalet lass blir färre så tror jag att tidsåtgången blir ungefär lika eller något kortare med längre bitar.
Men en förutsättning är givetvis att det är gott om plats både vid lastning och lossning.

Jag blir nästan lite förvånad att proffsen verkar dra gränsen vid 5-6m. Men det är naturligtvis dom du skall lyssna på, då det säkert är någon av dom, och inte jag som kommer och kör åt dig... :grin:

Avatar Fallback

Re: TRÄDLÄNGD?

snubblaren  
#153953 Och så ska man väl tillägga att det är inte så himla kul om de är kortare än 3 meter...

Användarvisningsbild

Re: TRÄDLÄNGD?

Valmet6400  
#153970
snubblaren skrev:Och så ska man väl tillägga att det är inte så himla kul om de är kortare än 3 meter...


Så sant som det är sagt!

Avatar Fallback

Re: TRÄDLÄNGD?

kia  
#154151 Tack då vet jag ungefär hur ni vill ha det.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).