Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ryckande farmavinsch.

30 inlägg 12748 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ryckande farmavinsch.

elis  
#153580 Har en 8 tons Farmavagn med en vinsch som ibland bara står och klickar/rycker utan att dra. Problemet fanns med när vagnen var ny och enl. Farma var orsaken för klen strömmatning.
Köpte en ny släpvagnskontakt till vilken jag drog en kraftig, separat plus direkt från batteriet. Plussen fördelades ut på flera stift i kontakten och det fungerade ett tag men nu har den börjat tjafsa igen, förbannat retsamt för alltid sker det förstås när man ska hjälpa någon.
Någon med samma grejor som haft liknande problem och hur har ni löst det i så fall?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Ryckande farmavinsch.

zeetorg  
#153583 Hur har du de med jordningen då? Den är ju lika viktig om problemet är strömrelaterat.

Har ingen Farma själv så det är det bästa tips jag kan ge. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ryckande farmavinsch.

elis  
#153591 Minus är löst på samma vis, in i kontakten och jordad med samma skruvar som håller kontakten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ryckande farmavinsch.

totte  
#153617 5-56

Avatar Fallback

Re: Ryckande farmavinsch.

elis  
#153654 Släpvagnskontakten är monterad i hytten, torrt och mysigt. Ska ta bort luckan över elektroniken i morrn och kolla om det behövs lite 5-56 eller nåt där. Vekaste (minsta kabelarean) upp till elektroniklådan är farmas egen kabel. Man blir ju bara så förb...d när man håller på att vinscha och går där och myser och plötsligt så står den bara och klickar/tickar/rycker och humöret lämnar en som en löning i las Vegas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ryckande farmavinsch.

ÅsaNisse  
#153657 Batterierna i fjärrdosan???

Avatar Fallback

Re: Ryckande farmavinsch.

elis  
#153660 Jooo... men då skulle den ju bara bli sämre och sämre, och den här fungerar ju bra långa tider. För att plötsligt balla ur en dag eller två.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ryckande farmavinsch.

totte  
#153713 Kolla alla anslutningar, kabelskor, vad det nu är för nåt, ta isär och putsa och spraya.

Användarvisningsbild

Re: Ryckande farmavinsch.

stegmaster  
#153714 Ryckar den oberoande av var du själv står i forhåll til vinchen???
Rycker den even om du står bredvid kranen, eller endast langt bort??
Jag har samma vinch, och visst rycker den ochså en sällan gång med linan helt ute, men om jag flyttar mig lite så sambande mellan sendare och mottakare blir bättre så börjar den trekka normalt.
Tror helt enkelt det beror på at det inte finns nån utvendig antenn på motakeren uppe på vinchen.
Upplever det dog inte som nåt stort problem, men tror en riktig antenn(på mottakaren) skulle löst detta.

Har en vanlig Igland 3t vinch ochså med radiostyrning, och den har ju en redig antenn monterat, och rycker alldrig.

Tror inte på den + kabelteorien, då Igland vinchen har lika klena kablar. 8)

Avatar Fallback

Re: Ryckande farmavinsch.

elis  
#153746 Det har ingen betydelse om jag står 25 m bort eller om jag står på vagnen och håller dosan intill mottagaren. :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ryckande farmavinsch.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153753 Släpvagnskontakter är en styggelse när det skall fram lite ampere...

Låter lite som det är elventilen som inte orkar dra. Funkar det om du släpper ned motorvarvet på tomgång (= lågt hydraulflöde = lågt strömbehov för elventilen)?

Har du provat att köra ventilen manuellt? Den kan kärva av flera anledningar.

MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Ryckande farmavinsch.

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153759 Har du rengjort kontaktytorna i Släpvagnskontakten + stickpropp?

Prova bryta lite med en skruvmejsel ( koppla loss batteriet först)

Hur ser jordanslutningarna ut?
Är färg-/ smuts-bortskrapat för god elektrisk kontakt?

Mät med en voltmeter hur många volt du har ?

Rätt spänning på reläna?

Flytta antennen och kollat anslutningarna?

Avatar Fallback

Re: Ryckande farmavinsch.

elis  
#153765 Det ramlade in lite bra tips här så det får bli en genomkörare på vinschen i morgon, ska kolla om jag har någon annan typ av strömplugg hemma.

Nu... mer skidåkning och fixa till en kyckling Marengo mellan loppen, ha de bra! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ryckande farmavinsch.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153772 Jag lånade en Mowi som var sådan, där hade antennen nästan lossat helt. Minns inte om det var bajonett eller gänga.

Användarvisningsbild

Re: Ryckande farmavinsch.

stegmaster  
#153917
elis skrev:Det har ingen betydelse om jag står 25 m bort eller om jag står på vagnen och håller dosan intill mottagaren. :???:

Ok, då kan du utesluta antenneteorien ochså. :wink:
Såg just nu at det finns antenn ochså numera på Farma vinchen, min er 2005 modell utan någon typ av antenn, därför tror jag min er ryckig när jag står långt bort, men det er ju inte ditt problem tydligen.
Själv använder jag 12v sigarettänderutag ( i hytten) til vinchen och inte släpvagnskontakten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).