Traktorn i skogen

Hur tänka vid val av begagnat.

42 inlägg 24311 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur tänka vid val av begagnat.

ananders  
#153671 Just nu står jag i valet att köpa en av två begagnade Valmet 700.

Nr. 1 2001:a, 3750 tim., knappkoppling, skogshytt, 75% "vanliga" däck, pris 212.000kr

Nr. 2 2001:a, 6200 tim., knappkoppling, skogshytt, bukplåt, autocontroll, motorvakt, utslitna däck, pris 165.000kr

Har provkört båda och min uppfattning rent maskinellt så är de helt ok. Bra bromsar, bra koppling, motorerna låter bra, inga oljeläckage, servade enligt givna intervall.

De stösta skilnaderna är främst "kosmetiska". Nr 2 är mer sliten i hytten och bär också en del spår av skogskörningen, mest iform av bulor och repor på plåtar till motorhuven. Stolen i Nr. 2 var också en sämre variant.

Nr. 1 har så här långt haft ett lättare liv, inga bulor, inga större repor en bekvämare stol och en fräsch hytt.

Har fått en prisuppgift på nya diagonaldäck till Nr. 2 på ca 18.500kr

Nr. 1 kan jag få så fort jag har betalt den, nr.2 får jag tidigast i mitten av februari.

Traktorn kommer till största delan att användas i skogen och den årliga användingen kommer att ligga runt 4oo tim./år

Hur skulle ni resonera/välja, behöver bollplank.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153674 Det är väl dumt att köpa den fina om man ändå ska köra i skogen,stolen är den av en tunnare/mindre variant för att tjäna plats vid vridning av stol.
Köpte själv en 655 i våras med 7500 tim på mätaren i hyffsat skick.

Avatar Fallback

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

macke  
#153675 Nr 2 låter bäst för dej men pruta.Dom borde kunna gå ner en del i pris.

Användarvisningsbild

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

Valmet6400  
#153677 Håller med, om det är i skogen du ska använda den så är de ju lika bra om den är "inkörd". Tar så illa i själen när man själv gör det :D värdeminskningen är heller inte så stor på Nr:2. Och ska du köra bara i skogen och inte på åkern så kan du ju köpa ett par billiga diagonaldäck, håller bättre än billiga radialdäck i skogen. 6200 timmar är inget på finsk kvalité :)

Användarvisningsbild

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153678 Nr 1 är 28 500 kr dyrare i inköp (om man räknar av nya däck). Dock kommer den att ha ett högre restvärde den dag du skall sälja maskinen vidare. Det är din ekonomiska situation som avgör vilken av dem du väljer men du kanske får högre underhållskostnader på nr 2. Båda maskinerna kommer att göra samma jobb åt dig. Jag skulle välja nr 1.

Användarvisningsbild

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

ananders  
#153680 Jag resonerar som de flesta av er att nr. 2 är inkörd för skogen och att vänta ca 6 veckor innan man kan få den är ju hela världen. Jag hr ju min gammla trotjänare kvar.

Jag behöver även lite tips inför förhandling om priset, hur lågt kan jag lägga mitt utgångs bud. Vill åtminstonde komma under 160.000 kr på nr.2 och 200.000 på nr.1

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

macke  
#153685 Jag tror du har lättare att pruta mer på nr 2 då den har gått mer timmar m.m :-? Lite knepigt när man inte ser traktorerna men 148000 på 2:an och 200000 på 1:an .Handlarna försöker skriva upp vältra men å andra sidan så finns det många begagnade att välja på.

Avatar Fallback

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

ulfgustav  
#153724 Hej
Ska du ersätta en trotjänare som BM 600 med en Valmet??
600àn är ju visserligen omodern och trång, men är ju outslitlig och en trygg maskin i skogen, visserligen 2 hjuls driven men kör man med "huvet" så funkar det fint har själv en sådan som jag använder för skogskörning och stod i valet och kvalet att byta bort 2 traktorer mot en nyare 4-hjulsdriven, men jag hade inte hjärta att byta bort 600án.

Användarvisningsbild

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153728
ananders skrev:Jag resonerar som de flesta av er att nr. 2 är inkörd för skogen...
behöver även lite tips inför förhandling om priset

Ditt resonemang om att nr 2 är "inkörd för skogen" förstår jag inte. Båda är ju skogsutrustade. Verkligheten är ju att nr 2 har mer drifttimmar och är mer sliten.

Man brukar kunna pruta 5% av försäljningspriset om man inte har nåt inbyte, dock brukar säljarna hellre vilja skicka med extra utrustning. Tänk igenom om vad du behöver. Om det är nr 2 du vill ha så försök få säljaren att skicka med däck för skogen.

Användarvisningsbild

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

Skogshuggarninorr35  
#153729 Ska du köra så mycket skulle ja i ditt ställe försökt fått tag på en gammal skotare typ blondin eller liknande. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

ananders  
#153732
ulfgustav skrev:Hej
Ska du ersätta en trotjänare som BM 600 med en Valmet??
600àn är ju visserligen omodern och trång, men är ju outslitlig och en trygg maskin i skogen, visserligen 2 hjuls driven men kör man med "huvet" så funkar det fint har själv en sådan som jag använder för skogskörning och stod i valet och kvalet att byta bort 2 traktorer mot en nyare 4-hjulsdriven, men jag hade inte hjärta att byta bort 600án.


Ska inte göra mig av med 600:an, jag kommer att använda den framför vedmaskinen. Visstför att vara en tvåhjulsdriven traktor så är den fantastisk i skogen. Men jag börjar att bli trött på att ligga på knä i stolen när jag lastar. Trots min ringa ålder så börjar knäna att bli slitna.

macke skrev:Jag tror du har lättare att pruta mer på nr 2 då den har gått mer timmar m.m :-? Lite knepigt när man inte ser traktorerna men 148000 på 2:an och 200000 på 1:an .Handlarna försöker skriva upp vältra men å andra sidan så finns det många begagnade att välja på.


Bilder på Nr. 1
http://services.mascus.com/image.aspx?d ... tors_60_80

Bilder på tvåan finns inte, men den är ju inte lika blank i lacken.

Men det borde ju finnas lite prutmån då jag inte kommer med något inbyte, eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

ananders  
#153736
OAS-forests skrev:
ananders skrev:Jag resonerar som de flesta av er att nr. 2 är inkörd för skogen...
behöver även lite tips inför förhandling om priset

Ditt resonemang om att nr 2 är "inkörd för skogen" förstår jag inte. Båda är ju skogsutrustade. Verkligheten är ju att nr 2 har mer drifttimmar och är mer sliten.

Anledningen till att jag skrev "inkörd för skogen" var att någon annan använde det uttrycket i sitt inlägg och menade då nog att den redan har liter repor och bulor så man behöver inte få "dåligt samvete" om man själv råkar göra någon ny liten repa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153742 Begpriser på en Valmet 700 är enligt följande:

Valmet 700, 2001, 5300 timmar, 133.000kr.
Valmet 700, 2002, 5000 timmar, 141.000kr.
viewtopic.php?f=30&t=7740

För 205.000kr får man en 2007, Valtra A75 med 2500 timmar.

Avatar Fallback

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153744 Lantmännen kör aggressiva kampanjer ibland och det lönar sig att utnyttja dessa.

Exempel
Hösten 2007 kunde man köpa en Valtra A75 med en Ålö lastare för 303.000kr.

2005 Kunde man köpa en Valtra A75 för 259.000kr
viewtopic.php?f=8&t=1714

Idag kostar en Valtra A72, 295.000kr.
http://www.lantmannenmaskin.se/

Och det finns massor av begagnade Valtra 700/A75/A72 till salu
eftersom många bytt upp sig till Valtra A83/93.

Så det är bra prutläge på begagnade Valtror i 75hk klassen.

Användarvisningsbild

Re: Hur tänka vid val av begagnat.

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153762 Kan ju vara så men det var ju inte det trådskaparen frågade om. Dessa nypriser du hänvisar till är ju också ofta en helt ren traktor utan skogspaketet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).