Vedmaskiner, flishuggar

Kellfri vm 400

9 inlägg 11148 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kellfri vm 400

Sune77  
#153603 Jag har börjat fundera på om inte Kellfri har fått ordning på sin VM400 :shock:
Har nu hört flera användare som påstår att delar i maskinen ska ha byts ut under första kvartalet av 2011 och att det ska ha blivit till det bättre bland annat pratas det om hydraul komponenter från olssons i ellös.
Eftersom jag bor inte långt från Kellfri i Skara så har jag hört genom bekanta kommit i kontakt med några som fått maskiner under den 2011 och dom är nöjda.
Några utav dessa maskiner har uppskattnings vis passerat 3000 m3 utan problem annat än normala slitdelar.

Är det någon på detta forum som har en VM400 som levererats under 2011 som har andra erfarenheter ?
Anledningen till att jag funderar är att jag har nära till kellfri och funderar på att byta ut min japa 700.
Jag har även nära till Bala men med tanke på hur dåligt några bala 370 maskiner gått i bekanskaps kretsen ( defekta hydraulpumpar ,metallspån i oljan , dåliga ventiler ) så nej tack dessa problem betalar jag inte dubbla pengarna för.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Kellfri vm 400

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153605 Jag skulle aldrig köpa en Kellfri om den så bara kostade 1kr!

Användarvisningsbild

Re: Kellfri vm 400

loppan  
#153606 Ja då har du väl sett de skrotvedmaskiner de har stående vid lagret på gamla vägverket,säger allt tycker jag.
Jag bytte en Japa 700 mot en palax ks 35 med manuell spak till svärdet inköp på Axima.
Det är lite priskrig på den i mellan Axima ock KL då den blev inte mycket dyrare än en kjellfri och jag är supernöjd med den:
En maskin jag verkligen rekomenderar.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vm 400

j-eg63  
#153609 Går det bra med manuell spak du får lite mer känsla i sågningen men kanske tröttande i längden

Avatar Fallback

Re: Kellfri vm 400

Blivande snickare  
#153611
Zalman skrev:Jag skulle aldrig köpa en Kellfri om den så bara kostade 1kr!


Jag tror jag måste hålla med dig lite här, Zalman. Bilder där vagnarna brustit i kranfästet och svetsfogar får ju en att tro att de är gjorda i tenn. Deras hemsida är ju inte den bästa den heller...

Avatar Fallback

Re: Kellfri vm 400

axwell  
#153616 Vad är Kellfri vm 400, hittar den inte på deras hemsida, hemsk tanke, har jag försuttit chansen?

Kan det vara samma som heter vm 360E ?

Avatar Fallback

Re: Kellfri vm 400

Sune77  
#153618
axwell skrev:Vad är Kellfri vm 400, hittar den inte på deras hemsida, hemsk tanke, har jag försuttit chansen?

Kan det vara samma som heter vm 360E ?


Det är den som heter vm360E nu mera , men den har nyligen bytt namn så om du kollar på produktbladet så står det vm400.
JUpp du försatt chansen i det fallet :wink:
Senast redigerad av Sune77 fre 06 jan 2012, 15:45, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kellfri vm 400

Sune77  
#153619
loppan skrev:Ja då har du väl sett de skrotvedmaskiner de har stående vid lagret på gamla vägverket,säger allt tycker jag.
Jag bytte en Japa 700 mot en palax ks 35 med manuell spak till svärdet inköp på Axima.
Det är lite priskrig på den i mellan Axima ock KL då den blev inte mycket dyrare än en kjellfri och jag är supernöjd med den:
En maskin jag verkligen rekomenderar.


Jodå har sett samlingen :lol:
Det som gör att jag funderar är som sagt att det har hänt något , men det kan också vara ett tillfälligt parti av måndags ex som fungerar :wink:

Tackar för tipset angående palax

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kellfri vm 400

loppan  
#153653
j-eg63 skrev:Går det bra med manuell spak du får lite mer känsla i sågningen men kanske tröttande i längden


Om man ska köra måttliga mängder per år typ max 300 m3 så rekommenderar jag starkt
dem manuella pallaxen.
Man har bättre känsla och sågar man klent så slänger man ut klyvkniven och har överlägsen kapacitet då det bara är att såga då mycket man orkar,inga väntetider på en kolv som ska gå upp och ner.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).