Traktorn i skogen

Fjärrstyrning av lunningsvinsch

19 inlägg 15452 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fjärrstyrning av lunningsvinsch

j-eg63  
#147662 Har köpt en begagnad lunningsvinsch för att dra ihop lite ved Upptäckte att det blev en del springande mellan traktor o vinsch för att dra i snöret som startar lintrumman .Tänkte till att spaken som påverkar trumman behöver bara röra sig ca 5 cm Tog en torkarmotor volvo 140 som låg på hyllan i garaget o skruvade fast den i vinschstativet satte ett plattjärn mellan torkarmotorn o vinschspaken + ett gränsläge. Köpte sen en fjärrkontroll för 495 kr o två 12 v relän Funkar perfekt! :grin:



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Fjärrstyrning av lunningsvinsch

totte  
#147692 Listigt! Man skall inte förakta gamla torkamotorer, kan användas till mycket! :-bd

Avatar Fallback

Re: Fjärrstyrning av lunningsvinsch

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147705 Se till att regnskydda innovationen. Jag har just nu torkarmotorproblem i min 240, första motorn låste sig = lossrostad (nytt ord?) magnet.
Fick en annan till synes fräch av en kompis, = lossrostad och spräckt magnet.
Fick ytterligare en som såg fräch ut av en annan kompis = lossrostad och spräckt magnet.
Lyckades dock klistra fast en hel magnet i den första motorn, så nu funkar torkarna igen.......ett tag.

Avatar Fallback

Re: Fjärrstyrning av lunningsvinsch

josip  
#147706 Tack för tipset! Det var ju enkelt och finurlig lösning! Jag har en liknande vinch på min huggarvagn som skulle behöva en modernisering. Får nog bli en tur till bilskroten tror jag! :smile:

Hur har du löst returen på spaken eller går den tillbaka till noll-läge när du släpper knappen?
Varifrån köpte du fjärrstyrningen?

Avatar Fallback

Re: Fjärrstyrning av lunningsvinsch

j-eg63  
#147720 Svar till josip. När jag trycker på knappen UT går torkarmotorn till hemmaläget där det inbyggda gränsläget på torkarmotorn bryter strömmen Trycker jag på IN går den mot det yttre gränsläget o trumman drar in vajern Torkarmotorn sitter på 2 skruvar + 2 flatstift plockas loss när den inte används Mottagaren satte jag i en kapsling tillsammans med dom 2 reläna Kan ju tänkas att en motor till en fönsterhiss skulle gå att använda ochså men man tager vad man haver :grin: Fjärrkontrollen beställde jag hos FMV4X4 495 kr med frakt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fjärrstyrning av lunningsvinsch

totte  
#147742 Lite OT kan jag berätta att jag har en torkarmotor som öppnar vädringsluckorna på växthuset, termostatstyrt. Den driver en skruv som skruvar fram en hävarm och drar upp luckorna med ett system av länkar. Funkat i 20 år med bara några småreparationer.

Avatar Fallback

Re: Fjärrstyrning av lunningsvinsch

hannabad  
#153602 Hej
Skulle gärna vilja ha bilder på hur det här ser ut, verkar vara en smart lösning. Vad är det för relä till detta?
Skicka gärna till beckman.79@hotmail.com

MVH Daniel

Avatar Fallback

Re: Fjärrstyrning av lunningsvinsch

j-eg63  
#153718 Vanliga bilreän som används till extraljus 30 A Sätt dom i en dosa där även fjärrkontrollens mottagare får plats

   TS
Avatar Fallback

Re: Fjärrstyrning av lunningsvinsch

Gäddviken  
#154296 Måste du trycka på utknappen för att vinschen ska sluta dra?

Avatar Fallback

Re: Fjärrstyrning av lunningsvinsch

j-eg63  
#154360 Svar Ja Då snurrar torkaraxeln ½ varv tid ca ca 2 sek Apropå fjärrkontrollen linda tape runt batteriluckan kan ramla lös vid omild behandling

   TS
Avatar Fallback

Re: Fjärrstyrning av lunningsvinsch

Maxxum  
#156393 Jag måste fråga kan man inte använda 12v elektriskt ställdon för att manövrera en mekanisk vinsch ,någon som har provat eller har erfarenhet .Tycker det borde vara den enklaste metoden om man kan styra den med fjärrkontroll , bara en tanke./Tk

Avatar Fallback

Re: Fjärrstyrning av lunningsvinsch

j-eg63  
#156404 Går säkert med ett ställdon beror bara om den går tillräckligt snabbt blir ju fördröjning om den går långsamt det vill man inte ha speciellt inte på STOPP Man vill ju att trumman ska stanna tämligen omgående när man trycker på knappen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fjärrstyrning av lunningsvinsch

totte  
#156457 Funkar som sagt säkert bra om det är ett snabbt ställdon. Men dom är inte billiga om det skall vara nån kvalitet, om man inte kan få tag på begagnat.

Användarvisningsbild

Re: Fjärrstyrning av lunningsvinsch

Skogstomte  
#156554
j-eg63 skrev:Har köpt en begagnad lunningsvinsch för att dra ihop lite ved Upptäckte att det blev en del springande mellan traktor o vinsch för att dra i snöret som startar lintrumman .Tänkte till att spaken som påverkar trumman behöver bara röra sig ca 5 cm Tog en torkarmotor volvo 140 som låg på hyllan i garaget o skruvade fast den i vinschstativet satte ett plattjärn mellan torkarmotorn o vinschspaken + ett gränsläge. Köpte sen en fjärrkontroll för 495 kr o två 12 v relän Funkar perfekt! :grin:



Vad händer om du blir strömlös vid vinschning? ~x(

Avatar Fallback

Re: Fjärrstyrning av lunningsvinsch

j-eg63  
#156605 Inte bra att bli strömlös vid indragning . Med denna konstruktion fortsätter trumman att snurra till man lagt ur kraftuttaget. Slirkoppling finns visserligen på vinschen

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).