Avverkning (slutavverkning)

BJÖRK

11 inlägg 11326 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

BJÖRK

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15342 Hej alla skogs proffs
Efter att ha läst här på forumet under ett halv år sedan jag snubblade över det under en planlös surfning har jag nu registrerat mig som medlem.
TYCKER ATT DET ÄR VÄLDIGT KUL OCH LÄRORIKT TIDSFÖRDRIV :D

Har en fråga angående björk.
Vi har i familjen en skogsfastighet som jag hugger lite i som ren avkoppling från vanliga jobbet .
Har nu funderat på att försöka att hugga lite grov björk ivinter för att dra ihop lite pengar till en bättre huggarvagn.
Undrar då om det är lönsamt att försöka ta ut stock ur björken eller att fortsätta att hugga för ved som tidigare.
(har en patu 400 som kranen känns lite för liten på)
Mvh
Rormok



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback
Ponsse Ergo  
#15343 Priset för björktimmer ligger ungefär på 500 kr m3fub här. och jag vet inte riktgit hur mycket du skulle kunna sälja veden för. Men jag tror ändå att veden verkar lönsammare

Avatar Fallback
Ellingsson  
#15346 nu kan jag inte så mycket om detta,men björk kubb betalas det väl rätt bra för va? http://www.rundvirkeskog.se/specialsortiment.php

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15347 Vi gjorde en gallring på ett område där det växte 50 årig björk samt mycket granunderväxt vintern 1998. Syftet med gallringen var att ta ut björk och släppa fram granen.

Jag hade förvissat mig om att kunna sälja björktimmret innan jag påbörjade huggingen. Minsta leveransvoym var 3 m3, stockarna skulle hålla minst 20 cm i topp samt ha längden 3 m. Det är viktigt att läsa igenom kravspecen innan du påbörjar apteringen.

Jag sände ca 10 m3 björktimmer samt 40 m3 massaved till uppköparen. Jag måste säga att jag blev förvånad över inmätningsresultatet, alla stockar blev godkända som timmer och stor andel i den högsta klassen. Betalningen för björktimmret var likvärdig som betalning för grantimmer.

Dock var vi mycker noga vid apteringen, sände inte grovkvistiga stockar eller de med antydning till röta utan endast de fina, raka och med liten kvist.

Jag tycker absolut att du skall sända björktimmer om det finns den kvaliteten på din avverkningstrakt. Det blir ändå en stor andel som kan avyttras som andra sortiment (massaved eller brännved).

Användarvisningsbild
masterchief  
#15349 Björktimmer är att föredra om du inte ska förädla och sälja kluven ved.
Mig veterligen finns det inget björksortiment som slår det.
Var finns du någonstans i Sverige?
Finns du kring Närke/Södermanland/Östergötland vet jag Glottra skog har ett bra sortiment. Ska tåla lite mer röta.
Har tyvärr inte priser eller bestämmelser i huvudet, har aldrig kört det sortimentet, bara hört om det.

Avatar Fallback
rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15361 Jag bor i kristianstads trakten i Skåne så jag får väll kolla med skogsbolagen som finns lokalt.

Skall träffa skogsförmanen för att stämpla en del ek som dom skall hugga nu i januari.

Jag har hittils bara sågat ved i skogen så jag är lite sugen på att försöka hugga för försäljning på försök för att se vad det ger tillbaka i pengar,mitt arbete ser jag som noll kronor för att försöka få budget till lite investeringar
Tack för svaren så här långt

rormok

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15536 Jag har pratat med flera som sålt timmerbjörk och glatt förvånats över hur "snällt" de mätt in. Runt 750:-/m3to för de bästa bitarna.
Tydligen är rakhet och kvistighet inte lika viktigt som att det är lite kinesskägg på stammen.
Ett tips är att ta kontakt med en köpare och få tydliga apteringsinstruktioner.Det är många(ink mig själv) som inte har koll på detta sortiment.
Det torde nog följa med en hel del timmerbjörk i massahögarna..

Tyvärr är väl stängsel ett måste,annars hade jag nog planterat förädlade plantor på ngt bra ställe.Här i norr får ju björken dessutom vacker(i mitt tycke) vit stam.

/Nisse

Användarvisningsbild
XP  
#15542 Håller på och gallrar ett område och det blir en hel del björk så jag har skaffat en prislista från mellanskog på sågtimmer björk.Från prislistan kan jag utläsa bla, Längder 30dm enstak 27 o 33 får ingå diameter minst 18 cm topp ub. Minsta leverans 5m3 fub, Pris klass A från 450kr mto för 18cm toppdiameter till-900kr mto för 38cm toppdiameter. Klass B från 350kr mto 18cm - 650kr mto 38cm. Klass C 345kr mto rätt över.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15703 jag fuskar, tar börjk säljer som ved efter att ha fått torka över sommaren i ladan. får ca 500 kr för en halvkubik då hemkört till köparen som bor i närheten av föräldranra men de rika knasen kan ju betal 80 spänn för en låda på statoil så...

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#15706 Ungerfär samma pris här för "mackveden".
79:- för en papplåda som räcker till en normalstor "korvgrillarbrasa".


:roll:

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15749 Även om man säljer ved så behöver man ju inte göra ved av timmerbjörk. Finns tillräckligt mycket skräpvirke för att man ska hålla sig sysselsatt som vedklyvare ändå.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).