Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

"Chippa" skogsmaskin?

4 inlägg 2457 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

"Chippa" skogsmaskin?

snubblaren  
#153349 Kollade runt lite på "chipptrim" till bilar och såg att det också finns trimm till skogsmaskiner. Vad vinner man på att trimma en skogsmaskin och är det värt det för motorn borde ju ta mer stryk då den går på snålare marginaler?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: "Chippa" skogsmaskin?

nelson87  
#153365 du kan få ett bättre vridmoment, därav skulle du säkert kunna sänka arbetsvarvet på motorn å få ner bränslekostnaden! på skotaren blir de en starkare maskin med rätt utväxling! bilar kan även få tendensen till att dra mindre! om man gör de på rätt ställe och med rätt chip! gäller å veta lite om de för dom kan fuska en hel del! Vissa ställer bara om gaspedalavkännaren så du inte behöver trycka lika långt för att den ska dra iväg å därför känns de som den går fortare!

Användarvisningsbild

Re: "Chippa" skogsmaskin?

Valmet6400  
#153372 Man undrar, vad jag läst mig till så ska det inte skada motorn annat än om möjligt under längre tung belastning. (Gäller racingbilar osv.) En vanlig personbilsmotor är det ju ganska sällan du släpper alla hästarna fria. En skogsmaskin går ju mer eller mindre konstant under belastning, dock relativt jämn belastning. Är det de rätta "värdena" på chippet och trimningen är gjorda inom fabrikatörens marginaler så borde det teoretiskt inte vara några bekymmer. Det man gör när man chippar är ju egentligen bara att optimera de befintliga värdena/kurvorna.

Många motorer kan ju vara desamma men med olika effektuttag beroende vad de ämnats för..

Detta är nu bara vad jag tror och spekulerar, är långt ifrån någon trimnings expert.

En bondlurk som jag brukar vara och köra åt har en JD 7920 som vi chippade (KCR) för något år sedan, han har med brytare så det går att koppla bort "effektboxen" ett rent ut sagt SATANS sprut blev det i den ca 250+ hk :) Var inte så illa innan heller men men...

Avatar Fallback

Re: "Chippa" skogsmaskin?

Pierrew  
#153436 Ämnet KCR boxar togs upp för ett tag sedan, ta en titt i den tråden.
https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=104&t=12180&p=148442#p148436

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar