Motorsåg och handhållet

Hur kortar jag motorsågskedjan

38 inlägg 21691 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur kortar jag motorsågskedjan

fritidsbonden  
#153352 Är det någon som har bra knep för att kort motorsågskedjan. Att dela den är lite så svårt, men kan jag få ihop den igen. Har nämligen fått tag i biltemakedjor(Oregon) till ett mycket bra pris. Tänkte sätta dessa på mitt ms 192, men som sagt kedjan blir aningen lång.


Fr



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153376 Du kan skaffa en kedjebrytare. Nitverktyg och lösa länkar. Sen kan du glädja dig åt vad pengar du sparar med att köpa kedjor som inte passar till sågen. Eller också så slänger du skiten och köper en kedja som passar. På en hobbysåg så räcker en kedja i flera år om du inte sågar i sten.

Avatar Fallback

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

axwell  
#153397
fritidsbonden skrev:Är det någon som har bra knep för att kort motorsågskedjan. Att dela den är lite så svårt, men kan jag få ihop den igen. Har nämligen fått tag i biltemakedjor(Oregon) till ett mycket bra pris. Tänkte sätta dessa på mitt ms 192, men som sagt kedjan blir aningen lång.


Skall bli intressant att höra hur du får till det, Stihl håller ju ockerpriser på sina "original".
Biltemas .325 kedjor har jag testat så smått, det ser lovande ut.

Hoppas 3/8" lp håller samma klass!

Användarvisningsbild

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153413
fritidsbonden skrev:Är det någon som har bra knep för att kort motorsågskedjan. Att dela den är lite så svårt, men kan jag få ihop den igen. Har nämligen fått tag i biltemakedjor(Oregon) till ett mycket bra pris. Tänkte sätta dessa på mitt ms 192, men som sagt kedjan blir aningen lång.

Fr


Har du rätt kedjetyp och drivlänks antal?
Jag tror inte Biltema har Oregon kedjor, inte i den butik jag tittat i i alla fall.

Som jag ser det har du tre alternativ.
1) Skaffa verktyg, förnitade sidolänkar, kunskapen i hur det ska göras o gör det själv.
2) Åk till ÅTF en som har grejer så får du hjälp.
3) Lämna tebax dem och gör om, gör rätt!

Avatar Fallback

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

fritidsbonden  
#153415 Hej
Kedjorna är Oregon, annars är de ompackade i oregonpåse och sen har någon som gjort ett mycket bra jobb med att märka om länkarna med en dremmel eller liknande.
Kedjan och svärdet är av den typ som sitter på elkedjesåg 16" 230 V art:174323.
Jag tänkte göra detta själv, det är ju roligt att skruva och bygga, vill jag ha det enkelt hade jag ju köpt original från början, men det är ju för enkelt man vill ju inte vara som vatten......alltid ta lättaste vägen..... Men tack för alla förslagen.

Fb

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153416 Vilken Oregon kedja är det som de säljer till denna 16" 230v såg med artikelnummer 174323?

Du får skaffa för nitade sidolänkar till den kedja du köpt.
Rätt för den kedjans märke och modell.
Var kedjas modell har sin nit o sidolänk även i samma typ och märke.
Sen räknar man hur många drivlänkar det ska vara och klipper.
Efter detta ska den nitas ihop igen. Till detta behövs antingen en nit dorn eller spinnare (rätt för den kedjetyp du ska nita). Jag oljar ofta då det nitas, men inte alla gör det.
Svårast blir o hitta rätt nit i sidolänk till din kedja. Tror inte biltema har kedjedelar.
Bättre är o köpa på rulle o göra rätt från start.

Du kan räkna med att det tar några gånger o lära sig...

Avatar Fallback

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

fritidsbonden  
#153421 Jag ska kolla upp vilken kedja och svärd det är. Ska ut till sågverkstaden idag. Kommer med en rapport under kvällen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

axwell  
#153425
fritidsbonden skrev:Jag ska kolla upp vilken kedja och svärd det är. Ska ut till sågverkstaden idag. Kommer med en rapport under kvällen.


Stå på dig "fritidsbonden", hoppas att du var beredd på kritik från etablerat branschfolk som måste se om sitt hus och bevaka sin försörjning.

Avatar Fallback

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153431 Att dela och sätta ihop kedjorna behöver du inte skaffa en massa verktyg för att klara visst går det bättre men det kostar extra.
Ibland slipar jag bort nitskallarn och delar det har hänt att jag brukat samma nitar vid montering och lagt på en svetspunkt Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153435
axwell skrev:
fritidsbonden skrev:Jag ska kolla upp vilken kedja och svärd det är. Ska ut till sågverkstaden idag. Kommer med en rapport under kvällen.


Stå på dig "fritidsbonden", hoppas att du var beredd på kritik från etablerat branschfolk som måste se om sitt hus och bevaka sin försörjning.

Hur tänker du nu?

Om man i sin försörjning behöver köpa billigast möjliga för att få det att snurra, ändå vara beroende av bransch/fack folk utan att de dem chansen att sälja en kedja....
Är man då på rätt spår tycker du?

Det är inget fel i detta i utbildnings syfte eller rent nöje, men pengar är det inte att spara på om man har det i försörjning!

Användarvisningsbild

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153454 Läste detta igen o ser då att jag snubblade då jag läste förra gången...

Avatar Fallback

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

lars11  
#153504 Meh kom igen! Är problemet att killen vill lära sig korta en kedja eller att han vill korta en Biltemakedja?

Man kan uppfatta en del kommentarer som om han är "taskig" för att hans objekt är en hobbykedja från Biltema och att yrkesfolk inte vill berätta i så fall.

Jag tror att ett sånt här forum funkar bäst om man hjälps åt, tipset "köp original" är ju fantastiskt bra men inte för trådskaparen och inte för forumet heller för i så fall behövs ju inte nåt forum om svaret alltid är "Fråga Kvarnagubben på orten". Jag vet, men han är inte alltid där och han vet definitvt inte lika mycket som alla deltagare på det här forumet. Jag lär mig myycket mer här än hos handlarn!!

Han hade nog inte fått dom här kommentarerna om han hade ärvt 10st 18" Stihlkedjor av farsan, för det går ju utmärkt att skarva kedjor och man kan ju köpa kedja på rulle!

Nåväl, väntar på mer info om Biltemakedjorna öht. Kan vara bra att ta till för bla. sand- o jordnära sågning.

Avatar Fallback

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

fritidsbonden  
#153519 Först en liten rapport från sågverkstaden:
Oregon kedja 91PJ057X
Oregon svärd 112364 91

Sen en liten reflektion:
Det var ju roligt att det skapade lite intresse med att korta kedjan. Men precis som Lars11 säger kanske jag inte skulle nämnt Biltema, det verkar inte som man ska säga billig heller. Man kanske nu mera ska säga etablerade märken och dyrt om man ska få lite bra förslag. För att bli bra på något måste man träna. Jag vill bli bra på motorsågar. Då måste jag velat hur jag korta, förlänger eller lagar kedjor.

Backman, jag ska testa ditt knep. Ville för länge sedan bli bra på att svetsa. Nu kan jag inte bara det utan efter mycket träning är jag som mina kunder säger " överjävlig i att svetsa, du kan nog fan få ihop vatten och olja med dina pinnar, gas, mig och tig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153533 Det här är inga leksaker.

Tycker inte det är rätt o avdramatisera det. Det är inte bonna trix på hur man kan lusa ihop kedjan du ska lära. Du får mer ut av att lära dig rätt från början.
Bättre o lära sig rätt o göra det ordentligt om man nu ska! Det kan gå riktigt illa om man klantar till det lite, ännu lättare under inlärnings process.

Det spelar ingen roll vilken kedja det är, men ska det nitas får det vara nit o sidolänk avsett för den kedja man tänker nita om. Det är det första man ska ta reda på.
Det är stor skillnad på olika nitar och kedjor. Det är inte samma sak o sätta en loppa på en 3/8hobby, 3/8, .404, 7/16 eller 3/4 kedja från förr.

Det här är ett brett område där det finns massor att lära om så önskas.

Användarvisningsbild

Re: Hur kortar jag motorsågskedjan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153534 Jag har nog ett 20-tal olika förtryckta sidolänkar till 3/8 hobby kedjor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).