Gallring

Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

51 inlägg 27135 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153347 Jag har för första gången i mitt liv gallrat lite, ett konfliktbestånd som aldrig varit röjt. Min utrustning är motorsåg 339 XP, traktor MF-135 med bukplåt, vajerkran Rottne och en skogsboggie.

Efter att ha hafsat omkring några dagar, så inser man ju att med lite planering så blir nog allt mycket smidigare. Jag funderar en del på hur man kan göra, och hör gärna era erfarenheter. Kanske kan vi samla ihop allt i den här tråden för alla vi nybörjare?

* Jag fäller ut mot stickvägen, men det blir allt mycket ris där. Kan det bli FÖR mycket för traktorn, tro?

* Brosslar ihop det klena (dvs nästan allt) till högar vid stickvägen eftersom, men det blir mycket ris som hamnar på högen. Vet inte om man skall fälla mer inåt beståndet kanske, och brossla längre?

* Avänder ni ögonmåttet när ni kapar massaved (dvs allt, tar inte ut något klentimmer, för många sortiment)?

* Det som inte läggs in till vägen, hur lägger ni högarna för att enkelt kunna vinschas in? Blandar ni sortiment vid vinschningen?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153355 Jag jobbar ungefär som så.
Börjar med att och snitsla upp stickvägen och fäller den först sen gallras sidorna och fäller allt mot stickvägen, lämnar så mycket ris som möjligt på vägen.
Drar/brosslar ihop till högar ut-efter stickvägen. inget ris i högarna.
Riset är bra att köra på speciellt om det är mjuka marker då får man inga markskador och kör aldrig/sällan fast trots tvåhjulsdrift.
Tips kapa korta stubbar efter vägen....
:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplaner

towes  
#153362 Gott, denna tråden kom som på beställning. Är lite i samma sits som du, fast stickvägsfritt just för tillfället.
Vet inte om jag kan tillföra så mycket, fritidshuggare som man är, men kan ju alltid spåna lite.

Om man backar ett steg så börjar jag både projektet och dagen med sprayburk i hand. Det är lättare att se klart om man inte har sågen i högsta hugg. 
- Planera stickväg och logistik (i början) och plats för vältor etc.
- Markera träd (skönt avbrott även när ryggen är trött).
Jag konstaterade tidigt att det gick snabbare så, men att välja "i farten" kanske kommer med vanan.

När jag fäller försöker jag göra det i samma riktning för att få en enkel vinchning, ev samla i mindre högar. Dessutom spridning på riset när det inte behövs i väg.

Har måttband i bältet som fästs vid fällning och dras ut under kvistning mot topp. Där "apterar" jag i huvudet och kapar på rätt längd på väg tillbaka. Overkill för massa kanske men det går snabbt.

I pågående förstagallring tar jag bara massa. Dels tror jag att tidvinsten att slippa sortera tar ut ev tapp i pris, dels är minimivolym 10 m3/sortiment vilket blir tufft att nå för mig för klentimmer/kubb.

Lite grann, tyck gärna. Hoppas det kan ge något för någon...

Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153369 Sweden-viking, fäller du allt vinkelrätt mot stickvägen alltså. Antar att du fäller ett område först innan du drar ihop det, eller fäller du över högarna vid vägen?

Tips på hur man får upp stammen i kvistningshöjd?

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153370 Ingen som fäller och kvistar och sedan vinschar ihop stammar och kapar vid traktorn? Vet inte om det skulle gå snabbare, kanske om man har långt att vinscha.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

macke  
#153371 Använd högarna för att få upp kvistnings höjden. Har ett tips till fast det tycker nog inte arbetarskyddet om detta tips gäller klenare stammar är att låta träden hänga så att stammen är en bit från marken kombinera detta med att ej använda måttband och fälla träden från virkeszonen och in mot mellan zonen så får du virket vid väg ganska enkelt Finns även gallringsrulle/bock ,jag tror skogma säljer dom .Den är ett verktyg som fungerar alldeles utmärkt.
Lägg högarn på en topp eller nåt så är det lättare att få under vajern.Sortera virkessortimenten i högar.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

macke  
#153373
Mangan skrev:Ingen som fäller och kvistar och sedan vinschar ihop stammar och kapar vid traktorn? Vet inte om det skulle gå snabbare, kanske om man har långt att vinscha.

Vid grov skog så kanske det är lämpligt ,men knappast i gallring

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153378
Mangan skrev:Sweden-viking, fäller du allt vinkelrätt mot stickvägen alltså. Antar att du fäller ett område först innan du drar ihop det, eller fäller du över högarna vid vägen?

Tips på hur man får upp stammen i kvistningshöjd?



Fäller mot väge efter behov helst över högarna eller över andra fällda träd, då för man lite kvistningshöjd och att det är lättare att dra ihop genom att glida på underliggande stammar.....
Har provat gallringsrulle men sålde den tung att bära och försvann ner i snön här i Norrland.

Tips använd en lätt HVA-såg, spar tid och ork...:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153386 macke, har prövat det där med hängande träd några gånger. Bara man får lagom höjd på det, så. Lägger du några högar mellan stickvägarna också?

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

skogshasse  
#153406 hej på er alla det ser ut att vara ett jobb för en alstor,vimek 606,tandemoxen eller annan smal smidig maskin som ej gör markskador så man undviker röta i det övriga beståndet i framtiden så man har ett bättre netto i framtiden när man avverkar det är det här som jag kallar småskaligt sen spelar det ingen roll om man kör i 100 timmar eller 1000 timmar det är min åsikt sen finns det folk som vill göra 4-4,5 meters gator med en stor maskin och kan kalla det småskaligt för dom använder maskin så få timmar per år plus att man får skador på rotsystem vilket bidrar till röta i framtiden och det blir ett lägre netto på avverkningen men det tänker man inte på verkar det som för mig så är skogen något man har till låns av nästa generation så allt man gör i skogen ska vara långsiktigt och inte bara för stunden det är min åsikt mvh skogshasse

Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153419 Jag tänkte detta kunde vara en tråd där man får tips om arbetsplanering och utförande för gallring med motorsåg och vajerkran. Håll er till ämnet, tack.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

skogshasse  
#153429 hej på dej
Senast redigerad av skogshasse fre 06 jan 2012, 02:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153440 Ett tips kan oxå vara att när man kvistar och skall kapa stammen så skär inte helt igenom.
Lämna en liten yta så att stammen håller i hop i ett stycke för vinschning.
Dra eller vinscha hela stammen mot högen, där kan man sen med hyraulkranen eller för hand knäcka den i kapanvisningarna.
Detta spar tid när/om du skall vinscha eller dra stockarna.

PS: Om du gallrar klena stammar te x under 20cm kan man styra/bära dom i flykten, öva med mindre först....
:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153441 Använder måttband (och klave) till timmer men obs idag måste man ha minst 10kubik.
Till massa använder jag numera oftast ögonmått.
Klentimmer bryr jag mig normalt ej om, det är sämre betalt än massaved. Endast om jag uppskattar att jag behöver för att komma upp i 10 kubik timmer .
Jag blandar sortiment vid winschning ja och ofta i högar men lägger olika sortiment åt olika håll.
På vagn lägger jag timmer längst ner på vagn.
Om jag blandar på vagnen så brukar jag antigen ha en stolpe i mitten som delar sortimenten eller att Jag lägger timmer mot grinden och lägger massa någon deci bakom grinden så kan man lätt separera med gripen när man lastar av.

Vägarna lägger jag så raka som möjligt och ev kurvor görs långa.
Backa skall jag aldrig göra med vagn i skogen.
Lägger vägarna rakt nerför eller uppför slutningar/berg, kör aldrig i sidolut.
Risar mycket i vägen speciellt i blöta och svaga partier.
Jag försöker lägga vägarna C/C 40-45 m genom bestånden.
Snitslar med stickvägarna med blått band, snitselknuten mot vägcentrum.
Jag hugger vägbredd ca 2,0m, min traktor är smal =1,55m och smidig

IMG_1320.jpg

000_0395.jpg

IMG_1388.JPG


DSC00252.JPG


Lycka till

oki doki.... :D :D :D
Senast redigerad av Sweden-viking tor 05 jan 2012, 15:11, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg och vajerkran, arbetsplanering?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153443 Ingen som har sett någon lämplig film på youtube? Det enda som jag tyckte passade var Skogsforsk film om kvistning. Gallrar man klent kanske man kan göra annorlunda:


   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).