Traktorn i skogen

Precis köpt vajerkran

40 inlägg 26069 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Precis köpt vajerkran

rokon  
#152195 Väldigt fint filmade filmer! :)

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152208 Själv använder jag omväxlande en snarkätting med kättingkrok, och en timmersax till de större bitarna:
Snarkättingen
http://www.skogma.se/Servlet?page=11&an ... 1&sort=136

Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

HÅkan N  
#152209
Midgård skrev:Ett par bilder på ekipage med STAR vajerkran. Har tyvärr fn ingen bra bild som visar kranen. Traktorn är den gamla Buster 400 med en 6 tons Rottneboggi.



Har för mid att NIMA I ÖREBRO har vajer tillbehör.........

Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

Torleif  
#152850 Jag kör med löpkrok av den typ som "laggar" postade en bild av. Det fungerar bra för klenare virke och verkar nöta måttligt på vajern. Skonsammare än bara en enkel krok i vajerändan.
Det visade sig vara besvärligt att lasta grovt virke med löpkrok helt enkelt för att vajern satt fast under stocken då jag skulle koppla loss. Därför började jag använda en tvåbent sax att lasta grövre stockar med. Jag har satt fast en karbinhake i saxen och hakar fast den i öglan på vajerändan då jag skall använda saxen. Då jag inte använder saxen hänger den på en krok på krantornet.
Grovt virke är besvärligt att vinscha med löpkroken. Ändan gräver ned sig och fastnar överallt. Tvåbenta saxen var inte heller bra att vincha med. Nu har jag köpt en billig begagnad domänsax som jag skall prova och se hur den fungerar.

Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

Torleif  
#152851
vajerkran.JPG


Jag lastar ved med Normet vajerkran och 6 tons Gisebo kärra. Sedan bilden togs har jag skruvat fast en låda med gallerbotten att ha lunningskedjorna i på vajerkranen.

Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

Griffin  
#153299 En lunningspulka är ovärdelig när man vinschar. Då slipper man problemet med att det hela tiden fastnar.
9-206.jpg

http://www.trejon.se/itemImages/9-206.jpg

Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153342 Funkar pulkorna verkligen? Har hört att de bara far runt och hamnar på rygg...

Användarvisningsbild

Re: Precis köpt vajerkran

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153346
Mangan skrev:Funkar pulkorna verkligen? Har hört att de bara far runt och hamnar på rygg...


Har en sån som på bild men i "atv-version", inga problem med att de skulle fara runt. Gör vinschningen väldigt mycket enklare.

Men, det blir mer "pyssel" så det tar tid. Det har gjort att jag sällan använder min då jag i stället vinshar via ett block på kranarmen. Får lyft på stocken/stockarna då så det nästan samma effekt som pulkan men med mindre arbete.

Men skulle jag behöva vinscha annat än massadimensioner så skulle jag nog vilja ha pulkan igen.

Användarvisningsbild

Re: Precis köpt vajerkran

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153353
Emil N skrev:
Slurfi skrev:Jag saknar bilder på wirekranar i arbete?
Eller filmsnutt ännu hellre?



Ja det är så fint.

Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153356 Filmen var fin, men vad syftade vinschningen till??? ;)

Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153366 Har man inte använt pulka tidigare så blir man bara förbannad på sig själv att man inte har skaffat det tidigare,så stor skillnad är det på att vinscha med och utan.

Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

Griffin  
#153539
Mangan skrev:Funkar pulkorna verkligen? Har hört att de bara far runt och hamnar på rygg...

Vi körde nästan bara med pulka innan vi bytte till griplastare, men på lunningsvinschen är det pulka som gäller för vår del. Jag skulle lagt ner för länge sedan om jag inte haft den.

Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

Qkeeper  
#153559 Med radiostyrning så slipper man pulka och massa spring fram och tillbaka, gå breve stocken å dra lite i vajern

Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

Qkeeper  
#153781 Och en sak till med saxen går det ju betydligt fortare att sätta i samt få loss från stock sedan tar du dom som är försmå för saxen med vajer runt fler åt gången.

Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

Midgård  
#153960
Qkeeper skrev:Och en sak till med saxen går det ju betydligt fortare att sätta i samt få loss från stock sedan tar du dom som är försmå för saxen med vajer runt fler åt gången.


Så kör jag när jag vinschar, till något bättre kommer fram. Saxen ska vara rejält vass.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).