ons 04 jan 2012, 22:44#153372
Man undrar, vad jag läst mig till så ska det inte skada motorn annat än om möjligt under längre tung belastning. (Gäller racingbilar osv.) En vanlig personbilsmotor är det ju ganska sällan du släpper alla hästarna fria. En skogsmaskin går ju mer eller mindre konstant under belastning, dock relativt jämn belastning. Är det de rätta "värdena" på chippet och trimningen är gjorda inom fabrikatörens marginaler så borde det teoretiskt inte vara några bekymmer. Det man gör när man chippar är ju egentligen bara att optimera de befintliga värdena/kurvorna.
Många motorer kan ju vara desamma men med olika effektuttag beroende vad de ämnats för..
Detta är nu bara vad jag tror och spekulerar, är långt ifrån någon trimnings expert.
En bondlurk som jag brukar vara och köra åt har en JD 7920 som vi chippade (KCR) för något år sedan, han har med brytare så det går att koppla bort "effektboxen" ett rent ut sagt SATANS sprut blev det i den ca 250+ hk
Var inte så illa innan heller men men...
"Logging Is My Business... and Business Is Good"