Motorsåg och handhållet

Köpa Dolmar 7900

30 inlägg 11769 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa Dolmar 7900

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153119 Kolla så den går rätt, ha bra bränsle etc.. Samma som med vilken såg som....
Se till o ha nåt hårt o skära i så den får jobba lite.
18" på dessa är som 11" på en 50cc. Du får busa på rätt rejält om du ska få ner den under arbetsvarv.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpa Dolmar 7900

Kenthf  
#153121
Jejk skrev:Nu är den beställd, kommer om ca 2 veckor. Ska bli sjukt spännande att testa, har bara en gammal stihl 024 att jämföra med.

Vart beställde du?

Avatar Fallback

Re: Köpa Dolmar 7900

Jejk  
#153134
Mange skrev:Kolla så den går rätt, ha bra bränsle etc.. Samma som med vilken såg som....
Se till o ha nåt hårt o skära i så den får jobba lite.
18" på dessa är som 11" på en 50cc. Du får busa på rätt rejält om du ska få ner den under arbetsvarv.


Ska man inte låta den jobba lite lugnar i början då? Kör med Aspens soppa å någon kedjeolja som carlsönerna rekommenderade mig för längesedan.

Kenthf skrev:Vart beställde du?


Försökte först (med Manges hjälp) att beställa direkt från Makita, men fick aldrig tag i rätt person så slutade med att jag beställde via Sibro som beställde från Tyskland iochmed att jag ville ha handtagsvärme.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa Dolmar 7900

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153145 Makita Sverige har med 7900 med handtags värme. Hade sist jag beställde...

Jag rekomenderar till säljare från Makita i det destrikt det gäller.
De borde kunna hjälpa men jag ser att det är inte lika hjälpsamt överallt.

Som sagt...
Bäst är om det är handlare nära, då får du en bra start på ett samarbete.
Sibro kan inte hjälpa mycket över internet...

Användarvisningsbild

Re: Köpa Dolmar 7900

viktor meck  
#153194 Riktiga skyddskläder är ett måste om du inte redan har det :wink:

Användarvisningsbild

Re: Köpa Dolmar 7900

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153195 Ska kolla om det finns nån bättre lista tillgänglig än den på internet.

Annars blir det o ringa till säljare i det destrikt du bor o fråga.

http://www.makita.se/salj

Användarvisningsbild

Re: Köpa Dolmar 7900

stegmaster  
#153239 En undran bara.
Ska det inte vara 4% olja i bensinen til såger över 60cc, motsvarnade 2% i dom under??
Trodde jag hadde lest det nån stans, eller er det endast et enskild märke detta rör sig om??
Finns det ferdigblandat med 4% olja isåfall, eller ???

Finns en kille her med en lite eldre stor Jonsered såg(tror det er 2095 eller nåt sånt).
Denna har skurit för 3 gång nu, och dom har listat ut at han kjört på "vanlig" soppa (2%), och at den skulle haft 4%?
Stemmer detta???

Användarvisningsbild

Re: Köpa Dolmar 7900

totte  
#153240
Jejk skrev:Tack för alla svar! Ska åka förbi Carlsönerna i veckan och testa sågen ordentligt till helgen. Någon speciellt jag bör tänka på förutom att såga mig själv?


Hehe, möjligtvis att inte såga dig själv!

Avatar Fallback

Re: Köpa Dolmar 7900

Jejk  
#153258
Mange skrev:Makita Sverige har med 7900 med handtags värme. Hade sist jag beställde...

Jag rekomenderar till säljare från Makita i det destrikt det gäller.
De borde kunna hjälpa men jag ser att det är inte lika hjälpsamt överallt.

Som sagt...
Bäst är om det är handlare nära, då får du en bra start på ett samarbete.
Sibro kan inte hjälpa mycket över internet...


Ja, det stämmer som du säger att Makita har. Vet inte om du tolkade mitt tidigare inlägg som en pik till dig (insåg själv att det kanske kunde tolkas så efter jag läst vad jag skrev). Ville mest ge dig creed för att du försökt hjälpa mig. :wink:

Han jag pratade med på makita hade inte så bra koll och hänvisade mig vidare till en annan som kunde det bättre. Tyvärr svarade han aldrig när jag ringde och till slut tog begäret över så beställde från sibro. Förstår att det är bättre med lokala handlare som kan hjälpa vid ev. fel. Å andra sidan kommer sågen inte att användas alltför flitigt de närmsta 2-3 åren utan kommer användas på tomten till att röja undan stora träd som står i vägen för ett planerat husbygge. Kommer bli en del vedkapning men inte mer än 1-3 veckor per år nu i början som sagt. Kanske något överdimensionerad såg, men vill hellre jobba med något kul. Det jag vill säga är att om jag sköter sågen som jag borde så borde jag unvika de fel som inte borde finnas på en ny såg då den inte kommer gå i skogen året runt.

Men jag är fortfarande nyfiken på det du sa innan Mange, att jag borde ge sågen en ordentlig omgång direkt? Kan jag gå på tjock-eken å börja stycka den? Ingen inkörningsperiod med smala tall-träd?

stegmaster skrev:En undran bara.
Ska det inte vara 4% olja i bensinen til såger över 60cc, motsvarnade 2% i dom under??


Jag har köpt aspens och hoppas den funkar. Annars får ni gärna säga till. :???:

totte skrev:
Jejk skrev:Tack för alla svar! Ska åka förbi Carlsönerna i veckan och testa sågen ordentligt till helgen. Någon speciellt jag bör tänka på förutom att såga mig själv?


Hehe, möjligtvis att inte såga dig själv!


hehe, lovar att tänka på det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa Dolmar 7900

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153263
stegmaster skrev:En undran bara.
Ska det inte vara 4% olja i bensinen til såger över 60cc, motsvarnade 2% i dom under??
Trodde jag hadde lest det nån stans, eller er det endast et enskild märke detta rör sig om??
Finns det ferdigblandat med 4% olja isåfall, eller ???

Finns en kille her med en lite eldre stor Jonsered såg(tror det er 2095 eller nåt sånt).
Denna har skurit för 3 gång nu, och dom har listat ut at han kjört på "vanlig" soppa (2%), och at den skulle haft 4%?
Stemmer detta???


För de som kör Aspen eller liknande stämmer detta inte!
Att hans såg skär är nog av andra orsaker om det är det bränslet han har.

Har den skurit tre gånger borde det blivit en ordentlig utredning vid detta laget.
Lagar man symptom och inte orsak brukar det upprepa sig.

Enda anledningen o köra på 4% är om det går på handelsbensin med halvtaskig olja.
Det finns många sätt o skära såg på, oftast tråkigt nog är det inte sågens fel.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Dolmar 7900

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153264
Jejk skrev:
Mange skrev:Makita Sverige har med 7900 med handtags värme. Hade sist jag beställde...

Jag rekomenderar till säljare från Makita i det destrikt det gäller.
De borde kunna hjälpa men jag ser att det är inte lika hjälpsamt överallt.

Som sagt...
Bäst är om det är handlare nära, då får du en bra start på ett samarbete.
Sibro kan inte hjälpa mycket över internet...


Ja, det stämmer som du säger att Makita har. Vet inte om du tolkade mitt tidigare inlägg som en pik till dig (insåg själv att det kanske kunde tolkas så efter jag läst vad jag skrev). Ville mest ge dig creed för att du försökt hjälpa mig. :wink:

Han jag pratade med på makita hade inte så bra koll och hänvisade mig vidare till en annan som kunde det bättre. Tyvärr svarade han aldrig när jag ringde och till slut tog begäret över så beställde från sibro. Förstår att det är bättre med lokala handlare som kan hjälpa vid ev. fel. Å andra sidan kommer sågen inte att användas alltför flitigt de närmsta 2-3 åren utan kommer användas på tomten till att röja undan stora träd som står i vägen för ett planerat husbygge. Kommer bli en del vedkapning men inte mer än 1-3 veckor per år nu i början som sagt. Kanske något överdimensionerad såg, men vill hellre jobba med något kul. Det jag vill säga är att om jag sköter sågen som jag borde så borde jag unvika de fel som inte borde finnas på en ny såg då den inte kommer gå i skogen året runt.

Men jag är fortfarande nyfiken på det du sa innan Mange, att jag borde ge sågen en ordentlig omgång direkt? Kan jag gå på tjock-eken å börja stycka den? Ingen inkörningsperiod med smala tall-träd?


Tänkte bara vara tydlig o visa att det finns sätt...
Den du hänvisades till var det en ÅTF?
Skulle det krångla för någon så dra iväg ett PM till mig så ruskar vi om i trädet lite till vi hittar nån i närheten.

Ang. din 7900.
Kör så det ryker! Se till att den är vass o tokvarva inte utan belastning...
Samma som annars, hel o ren använt med sunt förnuft så är ni kompisar länge!

Användarvisningsbild

Re: Köpa Dolmar 7900

totte  
#153281
stegmaster skrev:En undran bara.
Ska det inte vara 4% olja i bensinen til såger över 60cc, motsvarnade 2% i dom under??
Trodde jag hadde lest det nån stans, eller er det endast et enskild märke detta rör sig om??
Finns det ferdigblandat med 4% olja isåfall, eller ???

Finns en kille her med en lite eldre stor Jonsered såg(tror det er 2095 eller nåt sånt).
Denna har skurit för 3 gång nu, och dom har listat ut at han kjört på "vanlig" soppa (2%), och at den skulle haft 4%?
Stemmer detta???


Alla normala motorsågar, oavsett storlek, kan köras på färdigblandad 2% om oljan i är avsedd för motorsågar. Har han möjligen kört på soppa med utombordarolja, sägs bl a att Julas blandade har det, och det är inte bra för motorsågar och annat luftkylt. Men troligast så är den för snålt ställd, alternativt så är vevtätningarna inte OK eller så har den nån annan luftläcka till vevhuset.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Dolmar 7900

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153387 Kollade manualerna för mina sågar en gång till. Alla yngre än 1990, från 42 till 94 kubik, skall köras på 2% soppa, Partnern från 1978 på 2,5%.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Dolmar 7900

totte  
#153391 Rekommendationerna för oljeinblandning baseras alltid på oljan som var tillgänglig vi den tid det gällde. Motorerna har i stort sett inte ändrats vad gäller behovet av smörjning, undantagandes en del mycket gamla motorer med oljeskrapringar som bör ha tjock olja i hög inblandning. Det handlar då om rena antikviteter.

Det som ändrats mycket är 2t-oljorna och därför är alla gamla rekommendationer om blandningsprocent föråldrade och inte relevanta. Alla de sågar vi normalt kan tänkas använda kan köras utan problem på dagens färdigblandade eller på egen blandning, 2%, om man använder bästa kvalitet 2t-olja för luftkylda motorer. Det gäller undantagslöst, oavsett vad det står i gamla manualer och oavsett storlek, mm.

Avatar Fallback

Re: Köpa Dolmar 7900

Leatherface  
#272537 SÖKES/KÖPES! Jag är på jakt efter en ps7900, gärna beg. eller en ms066/660, ms460/441 till att såga grovt med timmerjiggen. även en del fällning. har inte så stor budget, men om nån har en dyl såg liggandes o skräpa i garaget så är jag intresserad, den får gärna vara momsad. bor i sydvästra värmland.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).