Traktorer och processorer

Hjälp med första Traktor köp.

52 inlägg 34859 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp med första Traktor köp.

Little_Andersson  
#153137 Hej.

Har börjat samla så mycket information som jag kan ang ett första traktorköp detta år.
Har noll koll på traktorer, vilket jag vill poängtera direkt. :grin:

Iafall, har nyköpt gård med hästar och skog. Använder idag en 4hjuling för att hämta timmer och anlitar grannen till att flytta hö med mera.

Skulle vilja köpa egen traktor för att kunna:
Flytta hö
Ploga snö
Flytta pallar
= Frontlastare

Och:
Timmervagn med gripklo
Och detta innebär rätt kontakter bak och stor nog hydraltank?
Och grannen började förklara och jag kände mig ... totalt borta :grin:

Budgeten är ju tyvärr mer eller mindre Skit. 40-60k?
Och när jag söker blocket runt Örebro och även hela sverige så verkar det som frontlastare+timmervagn inte finns alls. Utan verkar vara så man har 2st traktorer till detta problem.

Hittade detta vid en lätt sökning idag:
Frontlastare:
http://www.blocket.se/sodermanland/Mass ... m?ca=8&w=2
http://www.blocket.se/sodermanland/Davi ... m?ca=8&w=2

Timmertraktorer:
http://www.blocket.se/dalarna/BM_35__56 ... m?ca=8&w=2
http://www.blocket.se/orebro/Robur_MF_6 ... m?ca=8&w=2
http://www.blocket.se/dalarna/Skogstrak ... m?ca=8&w=2

Så 2st traktorer är ca inom budget ändå, men det som oroar mig 2x gamla traktorer = 2x reservdelar och strul.

Nu är detta mer en HJÄLP och Informations tråd om nån nu vill hjälpa en stackare som inte vet vad han ger sig in på =)
All info och tips är välkommet.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med första Traktor köp.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153160 Behöver du timmervagnen omedelbart eller klarar du dig med frontlastare först.
Jag skulle rekomendera att köpa en lite dyrare frontlastar traktor och satsa på en timmervagn senare när budgeten tillåter.
Det kan nog bli en hel del skuvande på de objekten du visade på Blocket.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med första Traktor köp.

J.H  
#153162 Har du bråttom att köpa traktor?

Ska ev sälja en IH 674 -74 så småningom med ålö rörlastare.
Men den är inte helhydralisk dock.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med första Traktor köp.

Little_Andersson  
#153164 Har inte brottom, detta är mer en Hjälptråd vad jag ska tänka på med mera.

Timmervagn är inte ett måste i början, skopa för att skotta/gafflar till pallar samt kunna flytta höbalar lär den nog kunna. Altså frontlastare är måste.

Men grannen säger att man måste ha rätt pump/drag/blabla för oliga timmervagnar kräver olika.
Stämmer det eller yrar gubben?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med första Traktor köp.

J.H  
#153166 ja det med pumpen har han nog rätt i.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med första Traktor köp.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153168
J.H skrev:ja det med pumpen har han nog rätt i.


Pumpkapaciteten är ju viktig, att draget skulle vara viktigt vet jag inte men det man kan tänka på är att man har en bra frigångshöjd under draget för det kan vara olika på vilken traktor man köper.
Det finns väl två dragtyper som jag kan tänka på hitch och fast drag, jag har sett timmervagnar efter bägge typerna.
En sak till att tänka på är utrymmet i traktorn så man har rum att ha benen och ventilpaketet i en bekväm sittställning.

Fråga på bara det är alltid någon som har något bra tips på forumet.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med första Traktor köp.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153169 Kul tråd!
Nu kan vi verkligen gotta oss i Blocketannonser och gjutjärnsfakta!
Jag vill såklart lägga mig i och försöka påverka dig att inte köpa nåt äldre än
en 80-talare, varför? Jo:
* rätt prisnivå, du tjänar inte mkt på att köpa äldre.
* vettiga hyttar, de äldre är rent gammaldags.
* sannolikt lättare med beg/nya reservdelar
* ofta bättre utrustade från början jmfr äldre
* möjligen lättare att få info om mackapären på nätet

Avatar Fallback

Re: Hjälp med första Traktor köp.

Midgård  
#153178 Jag tittade också på länkarna till blocketannonserna. Håller med ovan varningar för antika grejer. Fastän låg teknologinivå är det mycket som kan krångla och kosta massor med pengar om man inte är väldigt skruvsinnad själv. Dessutom är det en himmelsvid skillnad att köra en modern traktor jämfört med en som är ett halvt sekel gammal, herregud. Det jag vet om äldre trakorer är att BM Victor och BM Volvo Buster kan vara bra om man hittar ett hyfsat ex. BM Vctor är väl dock inte att tänka på för att dra huggarvagn. Bustern klarar dock, hudrauliskt, mindre griplastarkranar. Bustern med en frontlastare Ålö 1500 eller 2000 är en förvånansvärt smidig lastartraktor med tanke på avsaknad av styrservo.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med första Traktor köp.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153190 Visst är det säkert så att chansen att slippa en massa krångel ökar med en nyare traktor. Gudarna vet att jag önskat mig det vid några tillfällen....
Men, min gamla traktor kostade 30 tkr när jag köpte den. Fick med hel hytt, vinsch, frontlastare (hydraulisk tipp), snöskopa, hyttvärmare och servostyrning. Den har torkarblad fram och bak, roterande varningsljus och strålkastare fram och bak. Man kan sitta bakåtvänt och sköta spakpaket som hänger på hyttkanten utan större problem. Den klarar lätt att lyfta en 500-600 kg med frontlastaren, ännu mer med trepunkten. På högsta växeln går den lätt i 25 km/h eller mer :surp: Ploga snö på en gårdsplan och lite till räcker den väl till, men mer blir nog för svårjobbat. Komforten i hytten är förstås minimal, men för en timme eller så går det bra. Den drar en fullastad Gisebo kärra med 3 metersved utan problem, uppför och nedför.
Hydrauliken är kanske inte blixtrande snabb, men nog räcker det till en enklare skogskran om det räcker tillfrontlastaren, tror jag i varje fall.

Så, kan säga mer, men ville ge en till bild i varje fall. Med lite tur så kan en gammal traktor väl räcka till om man har små behov. Om inte annat lär man sig massor om att äga, köra, och ja, laga traktor. Vet nu att nästa blir som "slurfi" säger, en från 80-talet. Nu vet jag exakt vad jag vill ha och hur det ska fungera 8)

Avatar Fallback

Re: Hjälp med första Traktor köp.

fredden  
#153191 En fundering hur mycket skog har du?
Ett möjligt och billigare alternativ när det gäller timmerkärra kan ju vara en vajerkran och en kärra till den. HAr vi haft på gården hemma och det fungerar utan problem.

MVh Fredrik

Avatar Fallback

Re: Hjälp med första Traktor köp.

Little_Andersson  
#153251 Lite mer info:

Planen som ska skottas är inte direkt stor. Idag använder jag 4hjulingen med plogblad, men problemet där är ju att när det blir vallar som är en halvmeter höga så kan jag inte packa det mer, där kommer traktorn med skopa in.
Sen visst går det nog allmänt snabbare om jag använder traktorn direkt.
Flytta höbalar hit och dit och upp på skullen.

Skog = 41hektar.
När jag flytta hit drog dom 3 husen 90kubik ved per år. /många som dragit efter andan när jag sagt den siffran ;)

Men installerat nya acctankar och panna och massa renoveringar. Gissar jag är nere på 60kubik ved per år nu men inte säker.
Drar ju ner timmret själv med 4hjulingen och vagn om jag inte lånar grannen med traktor+gripvagn.

Vill gärna slippa slita med musklerna och ryggen =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med första Traktor köp.

Belzambix  
#153273 90 kubik, fast eller skälpt? Om jag själv hade en fastighet på 40 ha skulle jag skaffa mig en vajerkärra. Räcker väl till för lite vedhuggning. Visst är det trevligare med en stark kran så man bara kan ösa på men mitt tycke är att det kostar mer än det smakar.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med första Traktor köp.

MrEast  
#153276 Någon som har några exempel på en bra vajerkärra?
Har funderat på nån skogskärra men känns överdrivet med en krankärra för att ta hem vedbehovet.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med första Traktor köp.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153278 Satsa den större delen av budgeten på så fin traktor som möjligt, skogsvagn är mkt
lättare att meka med osv så den kan man försöka få så billig som möjligt.
Jag gissar att du kan komma undan med en vagn för under 10000:-

Avatar Fallback

Re: Hjälp med första Traktor köp.

Midgård  
#153306 Håller till inte oväsentlig del med ovan inlägg. Om det inte är mer skog än 40 ha och det i princip handlar om att köre hem lite ved, kan en vajerkran med timmerkärra duga gott. Har själv Bustern kvar med vajerkran och 6 tons rottneboggi. Detta ekipage har kört ut många 1000-tals kubik timmer och massaved genom åren. Att hantera en vajerkran kräver dock att man vet vad man håller på med och är medveten om riskerna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).