Motorsåg och handhållet

Köpa Dolmar 7900

30 inlägg 11771 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa Dolmar 7900

Jejk  
#149145 Har en längre tid försökt köpa en beg stihl 441 men har råkat ut för 3 olika bedragare så orkar inte längre. Har bestämt mig för att köpa en dolmar 7900 istället.

Vet ni om de som säljs i Sverige är de med handtagsvärme? Ringde till sibro men hon var inte säker så hon skulle återkomma.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa Dolmar 7900

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149148 Ta kontakt med Dolmar direkt o köp från en återförsäljare istället.
Då får du möjlighet till hjälp o service när det behövs.

Får du inte till det så dra iväg ett PM till mig var du bor ska jag se om jag hittar nån nära dig.

Avatar Fallback

Re: Köpa Dolmar 7900

Jejk  
#149176 Nu är den beställd, kommer om ca 2 veckor. Ska bli sjukt spännande att testa, har bara en gammal stihl 024 att jämföra med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa Dolmar 7900

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149182 Du kommer att bli helnöjd!


Men ta det nätt, det är krut i dessa...

Användarvisningsbild

Re: Köpa Dolmar 7900

johan eriksson  
#149255 Ja, det är mycket pulver i den, 32" i valnöt och kraften tog aldrig slut, kannon såg, skulle jag köpa en ny såg så skulle det utan tvekan bli en 7900.

Avatar Fallback

Re: Köpa Dolmar 7900

Jejk  
#152989 Då har sågen äntligen kommit! Ska hämta den efter jobbet idag. Tyvärr tog det ganska lång tid innan den kom (3,5 vecka) men men..

Tänkte höra, ska köpa till två kedjor till. Svärdet är 18" (inte 20" som de skrev på hemsidan) med 3/8. Vad rekommenderar ni? Vilket märke? Sen tänkte jag även köpa någon fil så har ni något ni kan rekommendera där också så skulle jag vara tacksam.

Ska ta det lugnt, har faktiskt inhandlat massa nya skyddskläder ifall olyckan skulle vara framme.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa Dolmar 7900

peter399  
#152991 Förmodligen sitter det Oregon 73LPX på och det är väl bara att fortsätta med det.
Finns i Husqvarnaförpackning och då heter den H42. 68 länkar går det åt till 18".

Avatar Fallback

Re: Köpa Dolmar 7900

Jejk  
#153023 Åååh herregud, testade att starta sågen när jag kom hem :surp: :surp: :surp: :shock:

Vilket j-vla monster. Har aldrig blivit rädd för att starta en motorsåg men denna var jag tvungen att stanna direkt. Blev fan rädd. :shock: :grin:

peter399 skrev:Förmodligen sitter det Oregon 73LPX på och det är väl bara att fortsätta med det.
Finns i Husqvarnaförpackning och då heter den H42. 68 länkar går det åt till 18".


Det satt ett Dolmar-svärd på. Kanske är samma som Oregons? På kedjan stod det inget men på svärdet står 68 länkar, 3/8", 1.5mm.

Ingen som har tips på kedjefilar och mallar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa Dolmar 7900

totte  
#153027 =)) =)) =))

Användarvisningsbild

Re: Köpa Dolmar 7900

viktor meck  
#153037 =)) :lol: åk till den närmaste försäljaren av motorsågar och trädgårdsmaskiner. och säg att du behöver en mall och en fil till en 3/8 1,5 kedja. åk ej till jula eller något annat varuhus. åk till en återförsäljare av tex Husqvarna eller Stihl. då vet du att du får bra grejer :mrgreen: men lita dig inte blind på mallen, det är du som filar inte mallen. finns säkert någon här som kan berätta hur man filar. jag är själv inte bra på det :lol: jag försöker att lära mig. men när det går åt @#*%! så tar jag med dom till jobbet och kör dom i kedjeslipen :lol:

Användarvisningsbild

Re: Köpa Dolmar 7900

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153044
Jejk skrev:Ingen som har tips på kedjefilar och mallar?

HVA-mallarna finns för H42 och som peter399 skriver är det samma kedja som 73LPX
Senast redigerad av th mån 02 jan 2012, 20:22, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Köpa Dolmar 7900

peter399  
#153045
Jejk skrev:Åååh herregud, testade att starta sågen när jag kom hem :surp: :surp: :surp: :shock:

Vilket j-vla monster. Har aldrig blivit rädd för att starta en motorsåg men denna var jag tvungen att stanna direkt. Blev fan rädd. :shock: :grin:

peter399 skrev:Förmodligen sitter det Oregon 73LPX på och det är väl bara att fortsätta med det.
Finns i Husqvarnaförpackning och då heter den H42. 68 länkar går det åt till 18".


Det satt ett Dolmar-svärd på. Kanske är samma som Oregons? På kedjan stod det inget men på svärdet står 68 länkar, 3/8", 1.5mm.

Ingen som har tips på kedjefilar och mallar?


Ditt svärd är förmodligen ett Oregon PowerLite laminerat svärd som är stämplat Dolmar (samma som Husqvarna). Åk till närmaste husqvarnahandlare och köp deras kombimall för 3/8 (Art: 505 24 35-01). Extra kedja är som sagt 73LPX/H42 68DL. Rundfilar med diameter 5,5mm, en flatfil till ryttarna och ett par filhandtag behöver du också.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Dolmar 7900

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153066 Jag sa ju till dig att det är krut i dem.
Du är inte ensam om att bli lite skakig. Jag har sett riktiga tuffinga tappa färgen då de testat.
Några med starka, känslosamma reaktioner....
De som följer med är Super 70, men inte "X" serien utan de vanliga LP.

Husqvarnas rullmall funkar bra, likaså den Windsor/Bacho säljer (om du köper till rätt kedja).

Användarvisningsbild

Re: Köpa Dolmar 7900

johan eriksson  
#153081
johan eriksson skrev:Ja, det är mycket pulver i den


:ymsmug:

Avatar Fallback

Re: Köpa Dolmar 7900

Jejk  
#153116 Tack för alla svar! Ska åka förbi Carlsönerna i veckan och testa sågen ordentligt till helgen. Någon speciellt jag bör tänka på förutom att såga mig själv?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).