Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vad är småskaligt?

39 inlägg 19594 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är småskaligt?

plutten  
#152967
Mäki skrev:
axwell skrev:Kunde inte säga det lika bra, mitt i prick. En skogsskötsel som man kan vara tillfreds med.


Jag kan nog vara tillfreds med 4,5meters gator i min första gallring.

Inte Jag!

Användarvisningsbild

Re: Vad är småskaligt?

Skogshuggarn  
#152971 Skogs(vårds)styrelsen skrev en gång om "maskiner i det småskaliga skogsbruket". och där vill jag minnas att det rörde sig om allt från smålunnare upp till gränsen "mindre/enklare jordbrukstraktor".

Dvs,,, om man nu ska "anamma" deras syn på saken.

"Självverksam" har, enl mig, inget att göra med maskinstorlek, utan betyder kort och gott att man jobbar just själv i egen skog.

Storskaligt - ja då börjar det röra sig om hela avverkningsgrupper som tex kör "fast" åt/på bolagsskog och föreningar.

Sålångt mina "0.25:-" öre i ämnet,,,,,

Användarvisningsbild

Re: Vad är småskaligt?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152975
totte skrev:Så för att svara på frågan måste man först ställa motfrågan: Småskalig, i vilket hänseende? Så man vet vad det är man definierar.


Det jag tänkte på var småskaliga maskiner. Jag var kanske lite otydlig i frågeformuleringen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är småskaligt?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152976
Mäki skrev:Småskalig maskinpark är just ATV, älgdragare, Alastor och Vimek typer.
Storskalig maskinpark börjar från Tigercat och Sampo upptill jätte stora maskiner.


Ja, har var en uppdelning och gränsdragning. Varför hamnade gränsen just här?

Tack för alla inlägg!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är småskaligt?

totte  
#152982
Ekhagas trädfällning skrev:
totte skrev:Så för att svara på frågan måste man först ställa motfrågan: Småskalig, i vilket hänseende? Så man vet vad det är man definierar.


Det jag tänkte på var småskaliga maskiner. Jag var kanske lite otydlig i frågeformuleringen.


Det framgick tyckte jag, men diskussionen drog iväg och förvirringen ökade efter hand.

Användarvisningsbild

Re: Vad är småskaligt?

Mäki  
#152986
Ekhagas trädfällning skrev:
Mäki skrev:Småskalig maskinpark är just ATV, älgdragare, Alastor och Vimek typer.
Storskalig maskinpark börjar från Tigercat och Sampo upptill jätte stora maskiner.


Ja, har var en uppdelning och gränsdragning. Varför hamnade gränsen just här?

Tack för alla inlägg!!


Jag drar gränsen när jag tycker maskinparken också kan användas som entreprenad maskiner
alltså är det också en ekonomisk gräns för mig.
Klart det går att köra entreprenad med mindre maskiner men kör man på ackord behövs en viss storlek.

Användarvisningsbild

Re: Vad är småskaligt?

halvproffs  
#153012 Kanske vi ska fråga den som uppfann ordet vad han menade med det? :???:

Användarvisningsbild

Re: Vad är småskaligt?

totte  
#153026 Han är nog död, det ordet är inte precis nytt.

Avatar Fallback

Re: Vad är småskaligt?

skogshasse  
#153407 småskaligt kan vara 100 procent beror på maskinstorlek tycker jag liten maskin inge markskador stor maskin lika med sönderkört

Avatar Fallback

Re: Vad är småskaligt?

Qkeeper  
#153496 I liten SKALA enligt mig,innebär ju nödvändigtvis inte att köra på entreprenad inte kan vara småskaligt. Det är ett ganska diffust ord så svårt att sätta en gräns men allting beror ju på vad man jämför med. T.ex tar man "Svensson's Skog som kör med en kombi maskin" och jämför det med "Karlsson's skog som kör med 10 maskiner" så är ju Svensson den småskalig men stor jämfört med en familj som hugger ved till braskaminen...

Användarvisningsbild

Re: Vad är småskaligt?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153706 Efter dagens grangallring inkluderande ett antal granar fällda över en äng har jag kommit på ett nytt mätetal för småskaligt skogsbruk:

Om det tar längre tid att ta hand om grangrenarna än det tar att fälla och kvista granen så är det ett småskaligt skogsbruk :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vad är småskaligt?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153737
Ekhagas trädfällning skrev:Hur deffinierar man småskaligt skogsbruk/skogsmaskiner?

Jag tolkar det såsom att du har ställt två frågor;
1. Definera småskaligt skogsbruk
2. Definera småskaliga skogsmaskiner

För mig sä är småskaligt skogsbruk motsatsen till industriskogsbruket. Man brukar skogen med alternativa metoder som inte har samma avkastningskrav eller målsättning. Den gamla "bonnskogen" brukades tidigare på detta vis. Små hyggen/plockhuggning/naturlig föryngring. För mig så är det inte småskaligt skogsbruk om jag anlitar SCA som kalhugger 10 ha vilket sedan markbereds och planteras.

För mig så är småskaliga skogsmaskiner sådana maskiner som kan köras inne i beståndet eller som klarar sig på vägbredden 2 m. Ofta är ju dessa maskiner lätta också vilket även medför små skador på marken. För mig så har det inget att göra med hur många timmar maskinerna körs per år. Det finns entreprenörer representerade med alla maskinstorllekar.

Avatar Fallback

Re: Vad är småskaligt?

HÅkan N  
#153826 4 WD traktor och huggarvagn är det småskaligt när man kör åt sig själv.... :wink:

Eller är det storleken på traktor och kärra och räckvidd på kran som

bestämmer ??? :wink:

OM jag kör gallring eller slutavverknig eller hur mycket man hugger ,

är det bra priser kan man ta ett större uttag .

gallring brukar bli mindre kubik.....
Senast redigerad av HÅkan N lör 07 jan 2012, 23:32, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad är småskaligt?

skogshasse  
#153844
HÅkan N skrev:4 WD traktor och huggarvagn är det småskaligt när man kör åt sig själv.... :wink:

Eller är det storleken på traktor och kärra och räckvidd på kran som

bestämmer ??? :wink:

OM jag kör gallring eller slutavverknig eller hur mycket man hugger ,

är det bra priser kan ta ett större uttag .

gallring brukar bli mindre kubik.....

hej klarar du dej på max 2 meter i bredd på körvägen och inte väger så mycket att du kör sönder rötter på trädena som ska vara kvar så du undviker framtida rötskada då tycker jag att man kan kalla det småskaligt sen om du kör 100 timmar eller 1000 timmar och kran når 3 meter eller 10 meter har ingen betydelse tycker jag

Avatar Fallback

Re: Vad är småskaligt?

HÅkan N  
#153892
skogshasse skrev:
HÅkan N skrev:4 WD traktor och huggarvagn är det småskaligt när man kör åt sig själv.... :wink:

Eller är det storleken på traktor och kärra och räckvidd på kran som

bestämmer ??? :wink:

OM jag kör gallring eller slutavverknig eller hur mycket man hugger ,

är det bra priser kan ta ett större uttag .

gallring brukar bli mindre kubik.....

hej klarar du dej på max 2 meter i bredd på körvägen och inte väger så mycket att du kör sönder rötter på trädena som ska vara kvar så du undviker framtida rötskada då tycker jag att man kan kalla det småskaligt sen om du kör 100 timmar eller 1000 timmar och kran når 3 meter eller 10 meter har ingen betydelse tycker jag



Nej under 2m klarar jag inte mina stickvägar blir 3- 3,5 m för att inte skada stammarna inte bara rötterna. Då det stor skalit med andra ord :wink: :wink: Kran räcker 7,2m ochjag kör över 100 tim.. :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).