Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vad är småskaligt?

39 inlägg 19600 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad är småskaligt?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152885 Hur deffinierar man småskaligt skogsbruk/skogsmaskiner?

Är det utifrån bredden på maskinen? Vikten på den? Priset? Eller att man inte kör på heltid?

Var går gränserna?



   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är småskaligt?

skog+ terri  
#152886 för mig är de terri eller vimek o en bredd på 2 inte bredare än 2,5m

Avatar Fallback

Re: Vad är småskaligt?

axwell  
#152891 Motormanuellt (motorsåg, yxa, handsåg osv.)

Häst och vagn(+doningar), ATV, snöskoter, minitraktor, minimaster och diverse älgdragare som kommer fram utan breda körvägar(max 160 cm på rakorna, inga vändplaner inne i skogen).

Avatar Fallback

Re: Vad är småskaligt?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152893 Jag håller me axvell till viss del... men tänker sen.. Allt som inte behöver stickvägar... dvs beståndsgående....

Användarvisningsbild

Re: Vad är småskaligt?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152894 Småskalig kan ju vara en ekonomisk beteckning åxå tänker jag mig.
Om man tjänar mindre än hälften av årets inkomst från skogen, då är man småskalig tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Vad är småskaligt?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152897 Min definition:
Allt som inte är profesionell entreprenad. Huggarvagnar, 4.hjulingar, bonntraktorer som körs av skogsägaren själv på egen skog. En stor gammal skotare som körs i manuellhuggningar på ägaren egen skog kan också räknas som småskaligt. När samma skotare körs efter inlejd skördare är det inte småskaligt längre.

Användarvisningsbild

Re: Vad är småskaligt?

Valmet6400  
#152898
Slurfi skrev:Småskalig kan ju vara en ekonomisk beteckning åxå tänker jag mig.
Om man tjänar mindre än hälften av årets inkomst från skogen, då är man småskalig tycker jag.



Håller med, småskaligt har i mitt vokabulär inget att göra med vilken bredd på maskin eller storlek på motorsåg. Det är nog verksamhetens storlek i jämförelse till huvudnäring jag definierar något som småskaligt.

Avatar Fallback

Re: Vad är småskaligt?

axwell  
#152903
Skogsola skrev:Inlägg av Skogsola » Idag, 12:52
Min definition:
Allt som inte är profesionell entreprenad. Huggarvagnar, 4.hjulingar, bonntraktorer som körs av skogsägaren själv på egen skog. En stor gammal skotare som körs i manuellhuggningar på ägaren egen skog kan också räknas som småskaligt. När samma skotare körs efter inlejd skördare är det inte småskaligt längre.


Då är vi gott och väl uppe i självverksam men inte riktigt storskaligt?

Användarvisningsbild

Re: Vad är småskaligt?

totte  
#152906 En viss begreppsförvirring råder uppenbarligen här. Innan det går att ens prata om maskinstorlekar eller ekonomi så måste man göra klart vad man pratar om, verksamhetens omfattning, eller drivningsmetoderna och maskinparken.

Småskaligt skogsbruk kan alltså betyda att man bedriver skogsbruk i mindre omfattning, vilket är en helt annan sak än att använda en småskalig maskinpark. Det är alltså två helt olika saker. Om du har en liten fastighet och tar ut ett hygge på några hektar eller gallrar en bit vid spridda tillfällen så är det en småskalig skogsbruksverksamhet även om du lejer ut jobbet till storskaliga maskiner.

Om du har ett omfattande storskaligt skogsbruk och likväl använder små maskiner i t ex en del av gallringarna så är ju den delen av maskinparken småskalig.

Sen är det ju oftast så att småskaliga maskiner används i en småskalig verksamhet, men det är en annan femma.

Så för att svara på frågan måste man först ställa motfrågan: Småskalig, i vilket hänseende? Så man vet vad det är man definierar.

Användarvisningsbild

Re: Vad är småskaligt?

Mäki  
#152916 Håller helt med totte.

För mig är småskaligt skogsbruk om du har några ha som du inte kan leva på men drygar ut inkomsterna lite och hugger ved till dig själv.
Sedan kan du ha hur stora maskiner som helst och ändå passa in i den kategorin också leja in maskiner går bra.
Storskaligt skogsbruk är när man kan börja försörja sig på det.

Småskalig maskinpark är just ATV, älgdragare, Alastor och Vimek typer.
Storskalig maskinpark börjar från Tigercat och Sampo upptill jätte stora maskiner.

Avatar Fallback

Re: Vad är småskaligt?

skogshasse  
#152943 hej på er alla för mig personligen så är småskaligt storlek på maskinerna man jobbar med med andra ord man behöver ej gator för att ta sig fram och då tänker jag på maskin från järnhästen eller fyrhjuling till vimek 606 och woodtiger sen om man kommer upp på större maskiner så blir det gator och sönderkört i skogen och då är det inte längre småskaligt tycker jag sen spelar det ingen roll om man är i skogen 100 timmar eller 1000 timmar per år i min värld mvh skogshasse

Användarvisningsbild

Re: Vad är småskaligt?

halvproffs  
#152944 Håller helt med dig skogshasse! Småskaligt skogsbruk är att med mindre maskiner och eget arbete bedriva skogsbruk i varierande omfattning. Vissa kan nog leva på inkomsterna från det vad skogen ger.

Avatar Fallback

Re: Vad är småskaligt?

axwell  
#152950
skogshasse skrev: skogshasse » 45 minuter sedan.
hej på er alla för mig personligen så är småskaligt storlek på maskinerna man jobbar med med andra ord man behöver ej gator för att ta sig fram och då tänker jag på maskin från järnhästen eller fyrhjuling till vimek 606 och woodtiger sen om man kommer upp på större maskiner så blir det gator och sönderkört i skogen och då är det inte längre småskaligt tycker jag sen spelar det ingen roll om man är i skogen 100 timmar eller 1000 timmar per år i min värld mvh skogshasse


Kunde inte säga det lika bra, mitt i prick. En skogsskötsel som man kan vara tillfreds med.

Användarvisningsbild

Re: Vad är småskaligt?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152961 Håller med totte, man måste skilja på skogsbruket och maskinparken. Även ett småskaligt skogsbruk kan brukas med storskaliga maskiner om man t.ex. säljer avverkningsuppdrag eller rotpost på någon hektar eller två. Här nere i sydväst är det ganska vanligt med små skiften och ibland är det flera skiften med olika ägare som avverkas samtidigt.

Användarvisningsbild

Re: Vad är småskaligt?

Mäki  
#152965
axwell skrev:Kunde inte säga det lika bra, mitt i prick. En skogsskötsel som man kan vara tillfreds med.


Jag kan nog vara tillfreds med 4,5meters gator i min första gallring.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).