Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Pararellkran till ATV?

15 inlägg 6253 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pararellkran till ATV?

skogsmats  
#152770 Mowi har ett bra kransystem. Lätt, enkel att köra och ok till grävning. Men dagens kranar är för stora (långa & tunga) för mina tankar. Jag har sett kran kring 3 meters pararellkran. Vet någon vem som har gjort en sådan?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Pararellkran till ATV?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152773
skogsmats skrev:Mowi har ett bra kransystem. Lätt, enkel att köra och ok till grävning. Men dagens kranar är för stora (långa & tunga) för mina tankar. Jag har sett kran kring 3 meters pararellkran. Vet någon vem som har gjort en sådan?


Här är några bilder på en vagn som Staffans maskiner säljer http://tinyurl.com/Malwa-Mowi-ATV

Avatar Fallback

Re: Pararellkran till ATV?

skogsmats  
#152775 Snabbt, tack.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pararellkran till ATV?

hogabo  
#155210 Hej jag har en som heter Hugoline eller hugovia har en film i telefon men den ville inte till datorn
för söker sen

Användarvisningsbild

Re: Pararellkran till ATV?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155273
hogabo skrev:Hej jag har en som heter Hugoline eller hugovia har en film i telefon men den ville inte till datorn
för söker sen


Ge inte upp :!:

Mer film till folket :grin:

Avatar Fallback

Re: Pararellkran till ATV?

Hema  
#155283 Parallellkran är väl bra vid horisontell förflyttning av saker, medans vikkran är bättre för vertikala lyft. Parallellkran finner man ofta på skördare, medans skotare o grävmaskiner har vikkran.
Till risflisare så funkar parallellkran fint.
Bild


Är du fortfarande sugen på en 3m parallellkran, så slå en signal till Mowi så kan de säkert ge mer info.

Rätt sak på rätt plats för rätt ändamål.

Avatar Fallback

Re: Pararellkran till ATV?

8wdHypro500  
#155297 Det er Vreten som har den lilla kranen tilsammans med atv-vagn. Titta på deres hemsida under paralellkraner.

Avatar Fallback

Re: Pararellkran till ATV?

skogsmats  
#155471 Tack alla för tips. Jag har även hört om någon i Sunne (Värmland) som bygger och använder Mowisystemet. Någon som vet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Pararellkran till ATV?

hogabo  
#155489 Skam den som ger sig har är klippet


Vi kör minirundbalar med den mest tro att han som konstruerat den bor i trollhättan

Användarvisningsbild

Re: Pararellkran till ATV?

Skogstomte  
#155491 Har en Movi 1740 på Terrin. Den är så liten att den inte görs längre :grin: Räckvidd 3,7m men stark som en björn.

Avatar Fallback

Re: Pararellkran till ATV?

Qkeeper  
#155534
skogsmats skrev:Tack alla för tips. Jag har även hört om någon i Sunne (Värmland) som bygger och använder Mowisystemet. Någon som vet?


Vet att Lejab som tillverkar Yamaha-tillbehören har gjort någon prototyp på en hydraulvagn men har själv inte sett dom så vet inte vilken krantyp dom använde till den.

Avatar Fallback

Re: Pararellkran till ATV?

skogshasse  
#155545
Hema skrev:Parallellkran är väl bra vid horisontell förflyttning av saker, medans vikkran är bättre för vertikala lyft. Parallellkran finner man ofta på skördare, medans skotare o grävmaskiner har vikkran.
Till risflisare så funkar parallellkran fint.
Bild


Är du fortfarande sugen på en 3m parallellkran, så slå en signal till Mowi så kan de säkert ge mer info.

Rätt sak på rätt plats för rätt ändamål.

hej kan du förklara mera varför det är så för reklamen säger att mowikran är bra för den ska kräva mindre olja själv så har jag en liten farma 3,5

Avatar Fallback

Re: Pararellkran till ATV?

skogsmats  
#155638 det finns en mycket bra förklaring om vikarm kontra pararellkran på tråden nedan.
Re: Parallellkran vs vikarmskran

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pararellkran till ATV?

Skogstomte  
#155679
skogsmats skrev:det finns en mycket bra förklaring om vikarm kontra pararellkran på tråden nedan.
Re: Parallellkran vs vikarmskran


Menar du denna? https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=21&t=5364

Avatar Fallback

Re: Pararellkran till ATV?

Hema  
#155816 @skogshasse
Konstruktion som mowi har gör att den kräver ett mindre flöde. En stark fördel i och för sig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).