Före och efter jobbet

Värsta Arbets Upplevelsen

99 inlägg 41859 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

bodaedet  
#152717 Fy fan. Åka minibrunett i friläge är ett nöje jämfört med detta, huva.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Valmet6400  
#152719 Ja hua, jag som till och med misslyckats med att ge blod. 2 av 2 gånger har jag svimmat hos sjuksystern man går till först som intervjuar en med frågor typ när man senast var utomlands, sjukdomar osv.

Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Tosca  
#152728 Borde du inte räknas som en bra patient om du svimmar innan nålen kommer fram ens, då kan du sätta dig i blodstolen, svimma, bli avtappad och sen kan de vänta tills du kvicknar till igen innan de ger dig en mugg med juice och skickar hem dig.

Användarvisningsbild

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Valmet6400  
#152730 Haha :D Förra gången, fast övertygad att denna gång ska det banne mig lyckas så han jag ställa mig upp ur stolen i "förhörsrummet" innan de blev natt.. Tre stycken stålmannen snabba sjuksystrar fångade mig på vägen och ledde mig till blodtappningsbritsen. I mitt omtöcknade tillstånd föreslog jag att de ska passa på nu då jag är "bedövad", men de tyckte hon var en dålig idé :D

Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Tosca  
#152732 Hm, de verkar ju lite blödiga systrarna med, när du tom erbjöd dem borde de ju passat på.
Sa förhörsledaren något ofördelaktigt som gjorde dig matt; som blod eller kanyl tex?

Användarvisningsbild

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Valmet6400  
#152736 Jag har ett helt barnsligt obehag för blod (blod från människor) så de räckte med blotta tanken och då hon beskrev hur det går till! Detta var ett försök att bli av med detta obehag/rädsla/feghet. Ska försöka en gång till men då får det banne mig vara om det inte blir till något.

Detta leder mig tillbaka till tiden i skogsbruksskolan när vi var i skogen och körde med både skördare och skotare. Vi hade 2 skotare och 2 skördare. Jag körde ena skördaren när en klasskompis kom med skotaren bakom mig och han råkade lyfta av en banke. Bankarna var tunga att lyfta och besvärliga att lyfta tillbaka så när jag såg vad som hänt stängde jag av maskin och gick för att hjälpa honom. Det blev att vi blev och snackade en stund efteråt, när vi tyckte de räckte och jag gick tillbaka till maskin hörde jag ett skrik/rop längre in i skogen där den andra skördaren var.

Jag sprang dit så fort benen bar och när jag kom till maskinen såg jag ingen, jag ropade och fick svar längre in i skogen. Sprang mot ljudet och hittade klasskompisen med blodig arm, var bara att framkalla all befintlig självbehärskning för att de inte skulle gå som vid de senare försöken till blodgivning. Och ut fick jag honom, så när de gäller så går de tydligen.

Måste ha sjuksystern att rikta nån typ av vapen mot mig nästa gång.

Klasskompisen ifråga skadade sig när han bröt mot regel Nro: 1 påtade på aggregatet med maskin igång. Skulle spänna matarvalsarna och då fick maskinen mitt i allt eget liv och tilttade ner och knep ihop. Slet handen ur led och ytliga skärsår.

Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Blivande snickare  
#153148 Ja fyy fan vilka historier ni kommer med, speciellt m.grubbs bloddrypande seglats. Tur åtminståne att du inte var blodrädd som vissa andra i tråden är... :lol:

MERA OLYCKOR O HÄNDELSER!!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

PerBoggiÖsterman  
#153290 Kanontråd det här! :)
När jag var i åtta-årsåldern höll jag på och snickrade på snickarbänken. Det var några spikar jag inte fick ut hur jag än försökte. Så jag kröp upp på bänken och tog i utav bara he-te och det gick bra. När jag ställde mig på golvet igen noterade jag att det satt en planka tvärs mitt ben. Jag undrade hur den kunde sitta där. Då såg jag att det var en spikskalle i plankan och att resten av spiken borde befinna sig i mitt ben. Jag funderade en stund och kom fram till att det var lika bra att jag drog ut plankan med spiken själv. Att åka till akuten kan bli så bängligt. Så jag drog ut den. Det var en tretums spik och ungefär två tum hade trängt in under knäskålen och inte skadat något skelett. Jag berättade inte för någon och fick inga men.

Användarvisningsbild

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Lill Junior  
#153314 För några år sen höll Fortum på med dammförstärkningar i Orsa Finnmark. Vinter, 1 meter snö å -30 grader kallt. Va där och körde dumper, en av 5 maskiner som polerade till skogsvägen riktigt blank. Sista dagen( en fredag) å sista lasset gick inte riktigt som planerat, hade precis tippat av de ner i dammen så va de full gas tillbaka 3 km å parkera. KOmmer halvvägs när de skär ner på höger sida, varvid jag i ren panik vrider åt vänster. Bergvägg på vänster sida & 20 meter brant slänt mot älven på höger sida, så hellre väggen. Kommer upp på vägen igen å får sladd, ställer mej tvärs över vägen å de blir tvärstopp. Framdelen tippar å jag slår skallen i taken. Raka spåret mot akuten, 2 timmar å ett par stygn senare är jag å kollegan på väg hem. Hinner 1,5 mil innan vi krockar med ett sladdande lastbilssläp. Klarade oss utan skador, men bilen vart skrot.

Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Blivande snickare  
#153322 Den kvällen var det skönt att komma hem :lol:
Hade du inte svårt att somna en tid framöver

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

totte  
#153328 Dumper på blankpolerade vägar kan vara väldigt spännande! Som en kollega i Blekinge uttryckte det, vi körde på en liten smal enskild väg som var rejält bomberad och så blankis: "Är ju som att köra på ett såpat rör!".

Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

bema  
#154359 Jobbar sen tolv år tillbaka på ett hyvleri. Inte alltid så trevlig kombination av torr spån och snabbt roterande verktyg. Så fyra bränder har jag lyckats släcka vid det här laget.

Första gången var det en kollega som satte spånen vid en klinga. Ut kom han ur hyvelrummet och vifta och man undra vad det var. Det brinner! Så det var bara in med brandsläckarn. Gick bra för det hade inte börjat brinna mer än där.

Andra gången var det jag själv som klanta mig. Höll på att ställa något men kommer inte ihåg vad. Skulle ställa en spindel och skruva den till bottenläge. Körde en bit och gick ut för att kolla måtten. Gick tillbaka in i hyveln där det brinner för fullt i spindeln. Fettet hade fattat eld så det var brandsläckare som gällde.

Tredje incidenten jag var med om är nog den värsta. Vi var två som stod och körde spontade bräder en dag. Allt flöt på bra och jag stod vid paketmaskinen. Av någon anledning tittar jag in i hyveln. Där brinner det för fullt i hyveln och man ser hur lågorna närmar sig taket. Bara vrålar och kastar mig på nödstoppen till spånfläkt och hyvel. Kollegan skriker att jag hämtar vattenslangen medans jag får tag i en brandsläckare. Fick släck på det med brandsläckaren innan kollegan var där med vattnet. Men det var glödhärdar överallt i hyveln så vi fick hålla på en god stund. Underligt nog så klara sig allt elektriskt i hyveln. Men vi var rätt så skakiga efteråt för det brann utav h-e.

För snart fyra år sedan byggdes hyvleriet om. Gick från tre till två hyvlar. Installerade nya spånfläktar med sprinklersystem inbyggt och en ny hyvel (waco 5000) med kringutrustning. En hyvel behölls men flyttades. Bägge hyvlarna har sprinkler. Tror nästan att det är ett krav idag. Men det kan toka sig ändå! En dag matade jag hyveln när spånen satte sig i en kutter. Stannar och hoppar upp på hyveln för att blåsa rent. Känner att spånen är väldigt varm men tänker inte så mycket på det. När jag sitter och blåser där så ser jag det börjar lossna för man ser lyset under kuttern. Det var bara att det började brinna i spånen och det tog sig väldigt snabbt med all luft. Jag kom ner väldigt snabbt från hyveln. Spånslangen blev som ett tomtebloss innan sprinklen löste ut. Eftersläckte med en brandsläckare för säkerhets skull.

Numera har jag fått gå en kurs i heta arbeten!!!

Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Blivande snickare  
#154773 :)) :D De va eldigt minsann =))

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

molnia  
#155355 Låter som om du nästan skulle behöva gå omkring med en brandsläckare i bältet hela tiden... :-ss :P

Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

superdave  
#156456 för några år sedan stog jag på ställning å skulle spika fast en 2"4 vid takfoten. det var längst ut vid vindskivan så det svarade inte särskillt bra när jag skulle slå i spiken så regeln hoppade hela tiden ner från taket och ner på ställningen. less som tusan tänkte jag att om jag slår till ut av bara satan så kommer jag nog ner genom regeln och ner i ströläkten. så jag laddade och klippte till, rakt på tummen. ja har aldrig haft så ont någonsin tror jag, nära till tårar men som kille bet jag ihop. jag spolade under kallt vatten i säkert 30 min och nageln klarade sig kvar men det tog säkert en vecka innan jag på ren vilja klev upp på det taket igen.

sågolyckor har jag varit förskonad från förutom när jag gick och röjde för en ny väg som skulle dras, då sågade jag i stålhättan när jag skulle ta lite sly vid roten. då var man ung men jag vet inte riktigt om jag har lärt mig nåt av det, nu för tiden kanske man är mer bekväm och väljer hellre att ställa si på knä istället.
Senast redigerad av superdave fre 27 jan 2012, 21:14, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).