Vedmaskiner, flishuggar

Vedprossesor Tajfun 380

32 inlägg 20739 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedprossesor Tajfun 380

Bengt olsson  
#15069 Är inne på att köpa en vedmaskin men vet inte vad man skall välja,det är ett rejält spann i pris och kval,den sista jag kollat på är en Tajfun, verkar vara en rejäl maskin med bra kapacitet men hur är kvaliten?.
Har delat in maskinerna i tre grupper.
1-20-35 tusen flesta med klinga.
2-35-70 hakki-pilkemaster-bala-tajfun
3-70 kisa- blindeberger.
Verkar vara lite överdrivet att köpa en maskin över hundra tusen för att vara i drift en till två månader.
I vinter skall jag köra upp ca 100-150meter till ved. :lol:
Priset på en tajfun var drygt 70 (mallandagsrea)
Känns inte rätt att köpa en beg maskin för ca 40 som är fem år,och kostar 55 ny,eller vad tycker ni?.



   TS
Trejon
Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15072 tänk på att de är mer än vedmaskinen som kostar i fall du ska ha "smidig" drift, frammatningsbord osv...

eller i alla fall avlastningsbord, jag har bara vedmaskien en kisaved combi från -85 med klinga, och skulle jag satsa på nått bättre så är de helt klart , med motorsåg i stället. Detta pga av man slipper "vicka" med stora tunga stockar.

Användarvisningsbild
kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15100 Ska du köra mer än 100 m3 per år ska du nog tänka dig för innan du köper en med "manuell" kapning. Det misstaget gjorde jag och fick byta till en med joystick. Axlar, nacke och armbågar ta stryk av den monotona rörelsen.

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#15133 Får se vad budgeten tillåter ang vedmaskin,men nått måste jag ha,såg på blocket troligen världen dyraste vedklyv för 135,000 visserligen en 40 tons men ändå många pengar.

   TS
Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15247
Bengt olsson skrev:Får se vad budgeten tillåter ang vedmaskin,men nått måste jag ha,såg på blocket troligen världen dyraste vedklyv för 135,000 visserligen en 40 tons men ändå många pengar.


nja , denna är strået vassare för förnämliga priset av 220,000 får man den, smidig liten pjäs.. :)
http://www.blocket.se/vi/14337419.htm?ca=21_s

Användarvisningsbild
masterchief  
#15249 Ser ut som en gammal 2greppare 8)
Lite skeptisk till det intyget, men tror det är en effektiv maskin :roll:

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15278 den såg inte så driftsäker ut :?

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#15286 Är det ingen som har en Tajfun i vårat avlånga land,eller känner någon som har en eller haft en.

   TS
Avatar Fallback
Bengt olsson  
#17313 Har besällt en Tajfun idag av Möre maskiner,kanske får den nästa vecka,får återkomma med mer info när jag kört lite ved. :lol:

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#17315
Bengt olsson skrev:Har besällt en Tajfun idag av Möre maskiner,kanske får den nästa vecka,får återkomma med mer info när jag kört lite ved. :lol:


Spännande!
Det ska bli intressant med en rapport och kanske lite bilder när du fått den!?
Och lycka till framöver!

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#18736 Igår kom min Tajfun med lastbil ifrån Kalmar,började jobba kl 14 så jag hann inte starta upp han direkt,men idag fick jag igång grejerna provade med ett par björk stockar och det gick kanon bra,får köra riktigt en annan dag,intressant att se hur många kubik man gör i timmen :lol:
Kommer med mera info när jag får kört lite mer.

   TS
Avatar Fallback
Bengt olsson  
#20031 Körde ca 20 kubik fördig ved igår det gick som bara den,gäller bara att få matat in stockarna,körde ut veden på tippkärran.
Får köpa en 8dels yxa för bitarna blir stora med 6delsyxan.
Kan verkligen rekomendera Tajfun vedprossesor fruktansvärd kraft och kapasitet. :lol:

   TS
Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20059 har du någon trevlig bild på den?

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#20070 Ja det har jag, men hur får jag in fotona till forumet?

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#20077 Hej,
Info om bilder finns här:

faq.php#39

Alltså, klicka på knappen "Bifoga en bilaga" som finns strax under fönstret du skriver ett inlägg i. Klicka sedan Bläddra... knappen och välj bilden, klicka sedan OK och sedan "Bifoga bilagan". Posta sedan inlägget och bilden ska vara med...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar