Gallring

Hur skulle du gjort?

24 inlägg 12367 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur skulle du gjort?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152415 Håller på och gallrar en sen förstagallring. Träden, mest gran, är i snitt cirka 60-70 år och cirka 10-12 meter. Men ganska regelbundet så dyker det upp tallar som är ganska grova och en sisådär 18-20 meter höga. De har grova grenar och finns nästan på regelbundet avstånd i mitten längs hela avdelning. Visst, det finns en och annan grov gran också, men inte alls som med tallarna. Första tänkte jag ta ner dem, de passade liksom inte in riktigt, men efter en så blev jag tveksam. Det är ju nästan timmer av en del. Har alldeles för liten erfarenhet för att veta vad som är bäst. (Nu är jag dessutom inte ute efter maximal produktion utan en bra skog ur flera olika perspektiv.). Några bilder nedan för att visa hur det ser ut och är tacksam för alla tankar och förslag som jag kan få.
007.JPG
008.JPG
010.JPG




   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Hur skulle du gjort?

halvproffs  
#152416 Spara tallarna för dom kan stå där i hundra år till men inte en gran ,den ruttnar mycket fortare och sen är ju en tall något att beskåda och beundra. Är granarna så korta efter så pass lång tid så är det nog tallmark också.

Användarvisningsbild

Re: Hur skulle du gjort?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152419 Ja det där med tallmark känns mer rätt, avdelningen bredvid är bara tall och de trivs utmärkt. Men varför är tallarna där? Har de sparats i samband med avverkning för en sisådär 60 år sedan eller har de bara vuxit snabbare än granarna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur skulle du gjort?

Midgård  
#152422 Hoppsan, mitt inlägg kolliderade med trsic ovan. Jag hade i princip samma kommentarer som han. Dock i mitt fall är det 50-60 årig granskog som borde ha slutgallrats. Jag har dock av expertis blivit avrådd med bl a erfarenheterna från Gudrun- och Perstormarna. Säkrare att låta dem står till slutavverkning om 15-20 år. Dock aktulla 10-metersgranar ovan är kanske mer att betrakta som förstagllring? Är de verkligen 60-70 år med den höjden?

Användarvisningsbild

Re: Hur skulle du gjort?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152424 Jag har också en snarlik avdelning med stora tallar som är 125-150 år och tät granunderväxt i klen dimenssion och smala årsringar. Det troliga är att det är en restskog från blädning. Eftersom avdelningen bredvid är en 25 årig tallplantering som växer så det knakar så har jag fått rådet att slutavverka och etablera en ny skog. Har nu gjort en avverkningsanmälan som skogsstyrelssen godkänt, de vill dock att jag sparar några grova gammeltallar.

Då jag studerar dina bilder får jag dock uppfattning om att dina granar växer ganska bra. Du kan ju satsa på föryngring under en skärmställning, alltså lämna 150-200 träd/ha. Skärmträden avvecklas om 10-15 år.

Användarvisningsbild

Re: Hur skulle du gjort?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152425 Nu blir jag osäker om höjden, i skogskötselplanen som Mellanskog hjälpt mig med står det om den här avdelningen (som är liten 1 Ha):

Ålder 65 år, T22, Gallring med angelägenhetsgrad 2. Planen gjordes för 2007.
Det är dessutom så att avdelningen på andra sidan också är tallskog, som växer väldigt bra., därefter kommer en naturreservatet med en mäktig gammal granskog.

Vet ni, jag ska gå ut i slutet av veckan och försöka mäta höjden på granarna, nu har jag uppskattat och dessutom tagit längden efter de jag fällt. Där ligger i och för sig en möjlig felkälla, fäller ju inte de största granarna. Intressant det där med blädning, då min skog är sammansatt av flera olika ägares skiften i samband med omarronderingen. Det har varit olika ägare på ömse sidor om den avdelning som det gäller. .Det är ett väldigt långt och smalt skifte där majoriteten numera ligger i naturreservatet.

Men oavsett det så är dessa tallar resligare och jag gör som ni föreslår, spar dem. De är vackra att se på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur skulle du gjort?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152430
trislc skrev:Du delger oss på forumet på ett trevligt och intressant sätt dina skogsfunderingar. Hoppas att du har nytta av reaktionerna på dina inlägg!

Du beskriver det dessutom som "förstagallring", vilket skapar ytterligare frågetecken om beståndet.



Nytta? Ja massor, SF är min ersättning för att inte komma från en generation av skogsbrukare. Har i praktiken lärt mig allt i en kombination av SF och praktisk träning i skogen.

Ja, det är aldrig gallrat förut och enligt "masterchief" så kallas det då förstagallring oavsett hur gammal skogen är. Såg nu också i planen att den är klassad, förutom det jag skrev ovan, som G2, dvs den har nått lägsta "skyddsålder" så det är nog som du säger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur skulle du gjort?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152439 Tror som de övriga dvs. biten har blivit avverkad (blädad). Det borde nog finnas gamla övervuxna stubbar där?

Det är nog tveksamt att dom där granarna orkar ställa om och börja växa igen, så ur produktionssynvinkel så kan man ju ta bort granarna och föryngra med svensktall samt låta överståndarna av tall stå kvar om man så vill, går ju att ta dessa en 10-12 år efter föryngring.

Å andra sidan så ser ju den där granen till vänster i bild 2 ut att ha ett toppskott, men den kan mycket väl vara yngre än genomsnittet och växt igenom, men överlag tycker jag det ser det ut som gammal gran som inte orkat ställa om när den frilagts. Den löper risk att få ålderskrämpor som röta även om den inte är särskilt storvuxen.

nå de va mina 5-ören

Avatar Fallback

Re: Hur skulle du gjort?

Tosca  
#152454 Kan det röra sig om kvarglömda frötallar?

Användarvisningsbild

Re: Hur skulle du gjort?

towes  
#152461 Håller med Trislc i det han skriver om dina trevliga och intressanta trådar. Gillar även din syn på ditt skogsbruk, just det att det finns mer i världen än maximal produktion. Jag tror i och för sig att med den synen på skogsbruk så kan man ändå ibland vara den som har rikast skog när omloppstiden närmar sig slutet. Nettojakt i gallringar är ju inte alltid det bästa för slutbeståndet...

Instämmer även i majoriteten av åsikter. Tycker bilderna antyder längre granar än 10-12 m men det kan ju förstås vara en synvilla. Hade jag varit du så hade jag sparat tallarna och låtit dem växa med det övriga beståndet efter dess gallring till det är klart för slutavverkning. Det ser trots uteblivna gallringar inte ut att vara någon akut trängsel på bilderna, hyfsat välutvecklade grönkronor.

Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Hur skulle du gjort?

Mäki  
#152469 Tummen upp för Uvskogen med hans intressanta trådar. :-bd

Håller med om vad som skrivits hittills det ser ut som bledskog, var och kollade efter stormskador i dag och kom på några ställen som såg ut som din skog och det är resultat av att man bara tagit vad som behövts för tillfället.

Min tanke om den skogen vara att man skulle kunna plock hugga lite skräp i botten och sedan invänta slutavverkning alternativt glesa ur den ännu mera och hoppas på att få upp nytt plant material i botten och köra den som en naturkultur skog.

Det är väldigt trevligt att ströva runt i en gammal skog med olik skiktat bestånd som är rent i botten :ymdaydream:

Avatar Fallback

Re: Hur skulle du gjort?

axwell  
#152470 Skulle nog gallra lite extra runt tallarna så att du får upp marktemperaturen, även äldre tallar har ju förmåga att utnyttja situationen när förutsättningarna förbättras.

Avatar Fallback

Re: Hur skulle du gjort?

alias  
#152596 Det finns mycket som kan vara av intresse utifrån din huvudfråga:

Har Mellanskog skattat uppgifterna om planen rätt?
-Testa att provmäta höjden på träden och borra dem för att avgöra åldern (eller räkna årsringarna på de du har fällt) för att se vad boniteten kan vara (finns ju dock risk för underskattning av boniteten om träden som fällts ej har tillhört dominerande trädskiktet under hela omloppstiden).

Har sett mycket varierande kvalitet på skogsbruksplaner beroende på vem som gjort den (fick man uppdrag att revidera en plan från en viss planläggare så visste man efter några planer om man t.ex. behövde borra träden för åldersbestämning eller om det räckte att räkna upp den med tiden från förra planläggningstillfället).

Vilka ingångsdata anger planen (om vi nu förutsätter att den stämmer) och vad skattar du övriga till?

-bonitet
-virkesförråd/ha
-ålder
-stamantal/ha
-grundyta/ha
-övrehöjd (ej ÖF)
-trädslagsfördelning

Vilka alternativ kan vara aktuella?

-ingen åtgärd
-gallring
-slutavverkning
-kvävegödsling

Jag hade nog övervägt att kvävegödsla beståndet - utifrån de uppgifter du givit hittills. Kanske får anledning att överväga detta om mer info om beståndet tillkommer från Uvskogen.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Hur skulle du gjort?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152603 Tack innerligen för alla kloka råd :smile:

Jag ska först och främst nu mäta längd, höjd och räkna årsringar. Har ju faktiskt fällt några grova, både granar och tall, före jag började tveka. Återkommer!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur skulle du gjort?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152689 Ja, nu får jag skämmas lite. :oops: Men det är bara att bita ihop och berätta, både det dåliga som det bra ska fram så lär man sig av andras misstag. Ber om ursäkt för att jag lurat ut er att svara på något som inte stämde även om det var intressanta svar :smile:

Har uppskattat trädhöjden helt fel på granarna, utgick från de jag fällt. Men det är förstås de lägsta och skillnaden var större än jag trodde. Så här blev resultat för de stora, både tall och gran. Höjden mättes med syftpinne vilket var svårt då marken lutar ordentligt. Men jag gjorde en mätning på en tall som står plant så jag kunde jämföra. Det är nog ganska riktigt. Klavade bhd så den är riktig. Räknade årsringar på stubbarna på de grova jag fällt för att få ålder.
Ålder: 70-80 år för både grov gran och tall, ca 50-60 på majoriteten av granarna jag fällt.
BHD: Tall, ca 35 cm, gran ca 25 cm (de som är grövre)
Höjd: 20-30 m, där tallarna alla är i den övre delen av spannet.

Ska inhandla en bättre höjdmätare om de inte är för dyra, och framförallt en tillväxtborr.

Men förstår fortfarande inte riktigt varför tallarna är så mycket längre och grövre än granarna generellt, även om det finns en och annan grov gran. Börjar nu också fundera på om det går att avverka ganska ordentligt här, typ som en andra gallring och få ut lite riktigt timmer som kan ge en intäkt? Med den åldern så borde jag kunna slutaverka det här beståndet om en 10 år, eller hur? Då skulle jag kunna göra så att jag spar alla tallar som en fröträdställning. De står ju ganska bra fördelat över ytan som de är redan nu.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).