Före och efter jobbet

Gå med i facket eller inte?

103 inlägg 50781 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

Midgård  
#152037
The Boxer skrev:Tack IF metall för att jag miste jobbet 2009 .. var föreslagen som undantag men facket vägrade gå med på några undantag, nåra få blev det till slut... nu jobbar jag i norge där är Akassan obligatorisk om jag kommer tillbaka till svea rike blir det bara akassan har inte varken lust eller råd att pröjsa till Ljugholt & co ...


"Fehlende leistung wird durch wahnsinne erstzt....."

Attans bra citat, måste lägga de på minnet. Kan kanske hjälpa ibland...

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Gå med i facket eller inte?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152038
Torleif skrev:Om mina uträkningar stämmer har amerikanerna höga löner på pappret men efter att de har betalat sjukförsäkringen och pensionsförsäkringen och skolavgifterna för barnen har en amerikansk arbetare en nettolön som ligger långt under våra löner.

Då har du räknat fel.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i facket eller inte?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152050 Jag förstår inte resonemangen om löner. Medianlönen i Sverige år 2010 var 25300 kr/månad före skatt enligt SCB:
http://www.ssd.scb.se/databaser/makro/V ... 1&langdb=1
Detta blir ungefär 43400 USD/år.

Medellönen i USA år 2010 var 44410 USD enligt US Department of Labor:
http://data.bls.gov/cgi-bin/surveymost
Enligt samma sida ligger medianlönen per timma ca 20% lägre än medellönen så något liknande borde gälla medianlönen per år.

Enligt http://www.ssa.gov/cgi-bin/netcomp.cgi?year=2010
så är median-"paycheck" efter skatt ca 26300 USD eller 15300 kr/månad.

Detta låter ju inte direkt som någon fantasilön.

En osäkerhet i statistiken är hur deltider räknas men det är det för sent att ta reda på nu (-| (-|

Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

Torleif  
#152335
th skrev:Jag förstår inte resonemangen om löner. Medianlönen i Sverige år 2010 var 25300 kr/månad före skatt enligt SCB:
http://www.ssd.scb.se/databaser/makro/V ... 1&langdb=1
Detta blir ungefär 43400 USD/år.

Medellönen i USA år 2010 var 44410 USD enligt US Department of Labor:
http://data.bls.gov/cgi-bin/surveymost
Enligt samma sida ligger medianlönen per timma ca 20% lägre än medellönen så något liknande borde gälla medianlönen per år.

Enligt http://www.ssa.gov/cgi-bin/netcomp.cgi?year=2010
så är median-"paycheck" efter skatt ca 26300 USD eller 15300 kr/månad.

Detta låter ju inte direkt som någon fantasilön.

En osäkerhet i statistiken är hur deltider räknas men det är det för sent att ta reda på nu (-| (-|


Troligtvis har du rätt.
Vad jag försökte påpeka är att enligt min matematik och mina något osäkra källor skulle en amerikansk sjukförsäkring som motsvarar den offentliga sjukvården i Sverige plus en amerikans pensionsförsäkring som garanterar pensionsvillkor på svensk nivå plus amerikanska skolavgifter för att sätta barnen i en skola som motsvarar svensk grundskola och gymnasium bli betydligt dyrare än den skatt man betalar i Sverige.
Om de då dessutom har en lägre grundlön i USA (det visste jag inte före jag såg dina uträkningar) då ligger amerikanerna riktigt illa till i jämförelsen.

Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

haggloader  
#152342 Givetvis är amerika skitkasst för arbetare, men där finns också världens bästa sjukvård att köpa.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i facket eller inte?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152346 Nja, lite dåligt underbyggda uppgifter där, ingen skolavgift behövs betalas för skolan.
Samt att de siffror jag sett tidigare och redovisat här pekar på ca 150% köpkraft
för AverageJoe vs MedelSvensson.
Till det billigare mat, boende och allt annat man kan köpa så ligger vi hårt efter i Sverige.
Med högre lön på det så blir det ännu större skillnad.

En del siffror finns här: www.timbro.se/bokhandel/pdf/75665379.pdf

Användarvisningsbild

Re: Gå med i facket eller inte?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152347
haggloader skrev:Givetvis är amerika skitkasst för arbetare,

Varifrån får du den uppgiften?

Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

haggloader  
#152349 Slurfi, om du refererar från tibro förstår jag hur du tänker...

Användarvisningsbild

Re: Gå med i facket eller inte?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152364
Slurfi skrev:Nja, lite dåligt underbyggda uppgifter där, ingen skolavgift behövs betalas för skolan.
Samt att de siffror jag sett tidigare och redovisat här pekar på ca 150% köpkraft
för AverageJoe vs MedelSvensson.
Till det billigare mat, boende och allt annat man kan köpa så ligger vi hårt efter i Sverige.
Med högre lön på det så blir det ännu större skillnad.

En del siffror finns här: http://www.timbro.se/bokhandel/pdf/75665379.pdf

Snälla Slurfi, referera inte till Timbro som ju är en politiskt färgad källa och därmed inte mycket att lita på. Försök istället referera till ursprungssatistiken från respektive länders myndigheter, som ju är mycket mer objektiv än Timbros propagandatext.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i facket eller inte?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152373 Då blir det svårt, man måste vara statsvetare och ekonom för att kunna rensa siffrorna
det går inte att jmfr siffrorna rakt av.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i facket eller inte?

Skogshuggarninorr35  
#152390 Detta hände för tre år sedan
Det ringde en representant från facket ringde till skördaren och sökte kollegan (som är med i facket) men kollegan jobbade eftermiddag.
Då frågade fack-killen om jag var med i facket och ja sa nej.
Men ska du inte vara med i facket frågade han nä sa ja det vill ja inte.
Jo men sa han det ska bli en storstrejk om några månader och då är det bra om du är med så du får betalt.
Men om jag inte är med sa jag så kan ja fortsätta att köra och få betalt ändå.
Då lät det som om han skulle explodera på andra sidan :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

skogshasten  
#152548 Det är helt utan skogsanknytning men mitt perspektiv är att det är gratis att prata med chefen själv. Jag har aldrig heller tagit ett jobb som jag inte vill ha och därför varit nöjd fran start till slut.

Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

skogshasten  
#152549 Att jämföra USA och sverige löner är ingen fack fraga...USA växelkursen...Köpkraften... en helt annan historia.
Tror utan googlande att det är omöjligt att fa arbetstillstand för att hugga i USA.

Dudes..it is a whole different ballgame!

Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

Torleif  
#152606 Timbro-statistiken är utgiven år 2003. Efter det har USAs ekonomi gått bakåt rejält.

Överhuvudtaget verkar texten inte speciellt saklig. Då någon börjar lovsjunga en utopi i den där tonarten brukar det vara dags att dra öronen åt sig. Ensidig propaganda är sällan sanningsenlig. Då kvittar det om utopin är kapitalism eller kommunism eller islamism eller liberalism eller vad som helst.

Angående möjligheterna att själv undvika problem kan jag bara säga att jag har fyra gånger börjat anställningar där allt har verkat bra men efter någon tid har bockfoten kommit fram. Jag har själv varit naiv och trodde på min egen förmåga att förhandla. Efter att en arbetsgivare fuskade bort min försäkringsersättning efter en arbetsolycka som ledde till 2,5 års sjukskrivning och vidlyftig rehabilitering på olika sjukhus så gick jag med i facket innan jag började arbeta igen. Med facit i hand var det en väldig tur.
Jag kan intyga av egen erfarenhet att det inte är lätt att föra en lugn och saklig diskussion med chefen då det enda svaret man får då man frågar varför summorna ser konstiga ut på löneintyget är hotelser om att bli utsatt för vissa av hans maffiakontakter. Nästa gång man frågar säger upp en och låter bli att betala sista månadslönen och semesterersättningen som straff för att man har varit oförskämd och bråkat. Som icke fackansluten skulle min enda möjlighet ha varit att säga upp mig och låta honom behålla alla pengar. Nu har jag åtminstone en chans att vinna i rätten tack vare facket.

Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

JD 2006  
#152608
Skogshuggarninorr35 skrev:Detta hände för tre år sedan
Det ringde en representant från facket ringde till skördaren och sökte kollegan (som är med i facket) men kollegan jobbade eftermiddag.
Då frågade fack-killen om jag var med i facket och ja sa nej.
Men ska du inte vara med i facket frågade han nä sa ja det vill ja inte.
Jo men sa han det ska bli en storstrejk om några månader och då är det bra om du är med så du får betalt.
Men om jag inte är med sa jag så kan ja fortsätta att köra och få betalt ändå.
Då lät det som om han skulle explodera på andra sidan :mrgreen:


:lol: :lol: Ja det va bra svar....lite sämre argumenterat från facket till anledningen att vara med i facket iofs, men du har ju helt rätt i det du säger där...troligen därfär han lät besvärad på andra sidan :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).