Skördare

Grotanpassning med skördare

69 inlägg 24271 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

Valmet6400  
#152118 Det skall nog handla om något specialfall för att ris tas bort från talldominerade avverkningar, som t.ex. tomter, nyodlingar, sandtäckter. Priset ligger som Mäki skrev omkring 100 €/ha, vilket ju bara är en formalitet. Har tänkt att jag vid nästa rotpost jag själv säljer ska hugga de grotanpassat men sälja det till skogsvårdföreningen.

Min personliga åsikt är att de går snabbare att avverka ("hugga i "plogform") "grot-anpassat" förutsatt att skiftet/omständigheterna lämpar sig för detta. Lätt att se hur stammen ser ut när man "matar" ut den, lätt att sortera och få det bra, vilket är viktigt när vi i regel har 2 olika stocksortiment (av både gran & tall) + ibland sparr (kubb), tar lite utrymme i trots många sortiment och fler trädslag när man bara behöver ha olika avstånd för att särskilja sortimenten. Stockar närmast stråket och klenare bortåt.

Vad det gäller skotning så är de bara fördelar, förutsatt att skördaren gjort ett gott arbete. När vi kör så är så är det bara kalas :D, men jag var och skotade i dalarna dec-10-augusti-11 och då skotade jag i något skede efter ett par gamla stötar i en H20 som bara sa satan och helvete så fort GROT nämndes. Där var sorteringen lite si som så, var väldigt grov granskog (med mina mått mätt) och stockarna var alltid längst bort. Nu hade vi en maskin från Finland med en riktig kran (dvs. 10m) och inget från leksaksavdelningen :D.

Men att skota grova stockar med fullt utskjut är ingen höjdare. (rishoparna och upplägget så tokigt gjort att man skulle ha hamnat att köra ner riset från andra sidan) Det var en 1710:a med kort kran och skotade på samma trakt och han hade de trixit när han hamnade att backa vika in för att nå.

Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

Tosca  
#152153 De som rullar lite med skördaren verkar underlätta extra mycket för skotaren, jag har sett hyggen där det har varit 1,5 virkeslängder mellan grothögarna. När skotaren fått rent på virket har han kunnat köra mellan när han vänt och bytt slag.

De flesta skördare har väl tillräckligt med kräm i motorn för att både kunna rulla och köra kran samtidigt?

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

Mäki  
#152155
Tosca skrev:Jag har ingen egen erfarenhet av buntare/balare, men från det jag har läst och hört om dem så är de betydligt känsligare för hur bra anpassningen görs.
För att få god ekonomi på buntningen så måste ordningen i grothögen var mycket bra, annars äts förtjänsten upp av ökad krantid.
Kan det vara detta som sänker markägarens betalning?


Knappast utan det är väl att bolagen inte vill betala mera och så länge någon säljer så varför betala mera?

Tosca skrev:Jag har en bekant här som tidigare kört H20 och nu har 941 och han hävdar att det går fortare att köra grotanpassat. Även virkesskotningen ska gå lite fortare pga minskat antal uppställ med skotaren och ökat antal fulla gripar.


Att grotanpassat skulle vara snabbare att hugga tror jag inte, hur skulle det kunna vara snabbare du skall ju göra samma moment som om du hugger vanligt?

Att det skulle ta längre så är marginellt om du lärt dig tekniken och det är bra mark.
Problemet på det område jag kör på så är att vi har mycket stenar som själ utrymme när du skall köra grot så det blir helt enkelt inte rum för allt. Det slutar med att du blir "låst" och hamnar att börja flytta något sortiment eller någon rishop för att komma vidare vilket tar väldigt mycket tid.
Skall det samlas ris så skall det vara på bra mark.

Skotningen torde vara snabbare bara det är bra hugget.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152227 Vet inte om dedär e nån ecolog sjuka. Brorsans 560 är likadan,lagomt irriterande om man ska flå på lite i timmerskog!

masterchief skrev:men vad fasen,,,sitta o klaga på upplägget medans agregatet missar kapfönstren o får backa nästan hela tiden 8)

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skördare

finskpinne  
#152308
Mäki skrev:Skotningen torde vara snabbare bara det är bra hugget.



Inte tror ja nu att det blir snabbare inte, man har ju ändå inte så stor grip så man kan ta hela högen på en gång... Och dessutom lider skotaren av att det inte ligger ris på vägen när det är stenigt. Riset skall ligga mellan stenarna som utfyllnad och på mjuk mark för att förhindra körskador!!! Men på slät och stadig mark kan det väl gå att ta vara på riset men det är inget jag gärna gör på det område som jag kör i med tanke på stenarna...

Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

Jani  
#152952 ni är kul.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

Tosca  
#153062
Knegarn skrev:en liten grotdetalj bara vad får skördarföraren av grotskotaren för det extra anpassadet? nä säger jag! hugg så det går snabbast framtill dess att man får en vettig ersättning för groten!

Hur menar du tar det längre tid att vara noggrann?
Ingen har ännu hävdat att det tar längre tid att grotanpassa.

Får du inte betalt för att göra ett bra jobb?

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skördare

Tosca  
#153112
"spindeln" skrev:japp! "thunborg" kan inte göra nåt rätt, fy hundan !
Vi lär kanske ge denne man en kurs av någe slag i nyårsgåva ? eller vad tror du "masterchief" :wink:
kanske vi kan hitta några lämpliga pärmar att läsa på i ? =)) =))

Vad grundar du din bedömning av Thunborgs förmåga på?

Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

Tosca  
#153186 Jag har kollat lite på tiderna för grotskotningen.
När det är oreda och stegmatat ris i högarna ökar tiden för varje lass från omkring en timme till en timme och en kvart på ungefär samma skotningsavstånd.

Alltså en 25-procentig ökning av tiden.

Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

grotförare  
#156387
Tosca skrev:Jag har kollat lite på tiderna för grotskotningen.
När det är oreda och stegmatat ris i högarna ökar tiden för varje lass från omkring en timme till en timme och en kvart på ungefär samma skotningsavstånd.

Alltså en 25-procentig ökning av tiden.



du tosca jag tycker inte att du ska klaga så mycket på thunborg, han grotanpassar mycket bättre än många andra. jag sitter å skotar ett hygge efter honom nu å de är rikigt bra grotanpassat. du skulle köra ett hygge efter honom så skulle du ändra dig. finns en del grothögar på de hygget jag kör nu som jag nästan får ut 15-20 m3s på en grothög, å då tar de inte låg stund å köra ett lass.

nästa gång du klagar så tycker jag att du ska ta reda på lite mer fakta.... från en som är kräsen när de gäller grotanpassningen.

Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

Tosca  
#157148
grotförare skrev:du tosca jag tycker inte att du ska klaga så mycket på thunborg, han grotanpassar mycket bättre än många andra. jag sitter å skotar ett hygge efter honom nu å de är rikigt bra grotanpassat. du skulle köra ett hygge efter honom så skulle du ändra dig. finns en del grothögar på de hygget jag kör nu som jag nästan får ut 15-20 m3s på en grothög, å då tar de inte låg stund å köra ett lass.
nästa gång du klagar så tycker jag att du ska ta reda på lite mer fakta.... från en som är kräsen när de gäller grotanpassningen.

Nu kan ju inte jag uttala mig om hur det är att skota efter thunborg, där borde du ha bättre möjligheter att bedöma.
Oreda och stegmatning ställer hur som helst till med problem, särskilt i lite glesare bestånd där inte högarna blir så stora.
Jag avslutade en trakt idag där i stort sett alla högar var genomtjälade och man fick bryta i högen för att få en öppning.
Hälften av topparna låg utanför högen, lite fint utströsslade, det var lättare att få kublik genom att samla underröjningen än att jaga toppar.
Nya trakten jag kom till såg man inte så stora skillnader på, avverkat ungefär samtidigt (vår -11 förmodligen), men skillnaden att få med sig högarna var stor - inte alls ihopfruset på samma sätt och jag fick med mig större delen av högen på ett par gripar.

Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

Tosca  
#157149 En uppdragsgivare klagade tidigare på att det låg för mycket ris kvar på hygget, jag hade lämnat stora björktoppar för att de var fällda på 45 grader in i vägen vilket medfört att hela toppen var överkörd.
"Lite skitigt kan ju inte skada", var kommentaren och sen fick jag ta med det överkörda med.
Jag skyllde ifrån mig på skördaren fick jag höra och så får man ju inte göra.

Användarvisningsbild

Re: Grotanpassning med skördare

Thunborg  
#157156 Nu tycker jag att du Tosca närmade dig det viktigaste med grotanpassning ... ATT RISET SKA VA RENT
du pratar om att det är oreda i högarna , skit samma BARA DET ÄR RENT .... en risskotare skall gå på timme .
Jag har kört risanpassat sen 1993 , och har fått så mycket beröm genom åren , nu gäller inte risanpassning bara skördaren , det är oftast skotarn som kör och skitar ner i rishögen .
Mem till saken . det är inte motiverat att lägga ner något extra jobb på riset , för att för det mesta så får man skit för hur man gjort och bla bla bla av alla andra inblandade.
Nu ska jag inte dra alla över en kamm för det finns personer och bolag som både uppskattar och betalar extra för bra utfört jobb ...

   TS
Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

Tosca  
#157167 Vi kör nästan enbart på kubik och har gjort det i mer än åtta år.
Timkörning blir det om det är för långt köravstånd, en basväg som inte inköparen planerat rätt så den inte är upphuggen för fulla lass eller just att anpassningen är så dålig att inte ackordet går ihop sig.
Det kan ju vara en bidragande orsak till att jag propagerar för en god anpassning.
De jag kör åt nu ställer krav på sina skördargrupper angående just ordningen i grothögen:

Topparna parallella med maximal tolerans kl 11 - 13,
jämndragningen gäller det max 0,5 m för.

Tyvärr lever inte alla grupper upp till detta än, men det arbetas på det iaf.

Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157284 Varför är jämndragning viktigt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).