mån 18 apr 2011, 09:19#126553
knaggen skrev:Eftersom du är som vanligt sarkastisk i ditt skrivande då kan du väl tala om för mig varför det då funkar jag kan vilken dag som helst slänga upp sågen i en bromsbänk och bänka den
då den är rappare och starkare än en 346 NE
Sen kan du väl andvända 360 vevaxel grader som man brukar andvända när man beräknar trimning av 2 taktare.
Det kom kanske ut lite sarkastiskt, men det var inte menat så. Jag vill gärna lära o förstå mer...
Jag är rätt övertygad om att du fått mer effekt ut av din såg genom en kombination av grejer snarare än att enbart sänka botten i utblåsets port. Jag förstår inte vad det skulle kunna ge för vinst i normal såg.
Jag brukar använda timmar o minuter normalt sett, men just när jag kollar rotation och portning så är gradskiva inte dumt. Lättare att läsa och återskapa med större exakthet.
Att mäta cylinder o kolv var för sig, sen kolla med grad skiva vad de olika måtten gör ger en stor förståelse o det är lättare o se var man har vinst o hämta lätt.
Att du får mer varv ut av att höja porten är nog möjligt. Men där med inte sagt att du måste utnyttja den egenskapen. Du kan ju stoppa i mer bränsle i stället. Då får du mer pulver eftersom mer kan expandera.
Höga varv ger oftast mindre tid till bränsle luft/förflyttningar och det behövs högre tryck o flöde för att åstakomma samma effekt i högt som lågt varv. Man kan vända på det o ha lågt toppvarv som motorn uppnår snabbt, med lite mer drev så blir kedjehastighet samma, fast varv villighet och vrid blir mer.
Jonsered hade ofta kort slaglängd, lägre varv o mer kuggar.