Skogsröjning

Nybörjare på röjning

28 inlägg 18852 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nybörjare på röjning

Nicke Nyfiken  
#149040 hej!



Beror lite på fastighetens storlek tycker jag, har man man stora arealer så skall man röja rejält med en gång, har man lite mindre areal och gott om tid så kan man vara lite försiktigare för man har ju alternativet att röja en omgång till om ett par år.

Fundera över hur du vill att din skog skall se ut, lövinblandning osv.

Spara björk i surare partier.

Inte fel att göra en provyta så man får en uppfattning om stamantal.

Sen är det bara att busa på och se till att ha rejält med vätska med dig.

/Nicke

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Nybörjare på röjning

Storken  
#149593 Den totala produktionen blir naturligtvis högre om man inte röjer,
men den har man ju ingen nytta av!
Det som är intressant är volymen massaved och timmer när det blir så dags...

Avatar Fallback

Re: Nybörjare på röjning

Skogsgläntan  
#149961 Det finns som sagt många entreprenörer och myndigheter på marknaden, men vad är normaltimpris för hemkörning av normalgrov ved? Vad betalar ni?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare på röjning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150009 400:-/h är nog det lägsta nån kan köra för.
Ett alternativ är ju att be om ett totalpris för hela jobbet.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare på röjning

Gäddviken  
#151429 Nu har experterna sagt HUR man ska göra, här kommer lite vanliga misstag som händer i början...

Började min första röjning för 2 veckor sedan och har nu röjt 2 dagar förröjning och 3 dagar i bestånd som borde röjts för länge sedan (= ganska stora röjstammar). Här kommer min misstagslista som bygger på nyvunnen erfarenhet!

1. När man sågar med klingans högra sida (även vid klockan 5) blir det väldigt lätt ett kast då trädet är genomkapat och då blir det ett rejält hack i trädet som står alldeles till höger...

2. När man sågat genom en stam och släpper ena handtaget för att styra/pressa ner stammen mellan alla stående stammar snurrar klingan ganska länge och kan hamna i både andra stammar eller marken/sten.

3. Det är klart bäst att röja i stråk med en fast bredd men det är frestande att röja klart en hel oröjd "dunge" innan man går vidare. Resultatet blir dock en väldigt krokig röjlinje vilket straffar sig när man kommer tillbaka och får svårare att orientera sig.

4. Filning vid varje tankning är ett minimum. Om (när) man sågar i något man inte borde såga i, fila klingan direkt då det blir mycket kast och krävs både tid och kraft att röja med slö klinga. Har även en känsla av att körning med slö klinga ger merjobb vid nästa filning då klingan verkar "lida" av att köras slö.

5. I början röjer man alldeles för lite stammar! Tar nu mer och mer för varje dag. Om man t.ex. siktar på 2500 stammar per hektar så betyder det cirka 2 meter mellan alla stammar i alla riktningar och det är VÄLDIGT glest! (i alla fall för en nybörjare)

6. Se till att fälla alla stammar åt det håll där det redan är röjt. Då slipper man gå i riset när man tar nästa svep och det är enklast att "hitta" förra svepet om man ser stubbarna.

7. Kör inte för långa pass. Dom korta dagarna nu ger cirka 6 timmars arbetsdag och mer skulle i alla fall min kropp inte må bra av. Det blir rejält med träningsverk i början...

Det blir många misstag i början men det är inget att låta sig avskräckas av. Det är enormt inspirerande och tillfredställande att forma sin egen skog.[/quote]
Bästa jag har läst på länge!! :P
Jag har just tagit röj A och B och äntligen lärt mig att rikta fällningen såga från höger o stammen fallar åt vänster osv.
Såga aldrig med klingan mellan 12 o 3 o öva på att såga 4 till skyddet.
Låt klingan gå mycket , såga hellre av en stam i midjehöjd först för att sedan såga av den vid marken. Detta gäller grova stammar ännu grövre upp till 15-17 cm kräver 2 snitt finns bra teknik för det åxå.
Klena buskar som står tätt svepes ner från hö till vä med vass klinga.
Gå en röjsågskurs!

Avatar Fallback

Re: Nybörjare på röjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151431 Från hö till vä? Är det inte lättare andra hållet?

Avatar Fallback

Re: Nybörjare på röjning

Gäddviken  
#151433 [quote="Mangan"]Från hö till vä? Är det inte lättare andra hållet?[/quote
Med tanke på kastrisken , varför villl du svepa från vä till hö?
Fila klingan med lite "höknäbb" vid slyröjning.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare på röjning

Job Andersson  
#151462
awes skrev:
Skogsgläntan skrev:Jag har aldrig röjt förut, men ska börja röja i min egen skog till våren. Vad är bra att tänka på när man är nybörjare? Utrustning, skyddskläder och arbetssätt. Tack på förhand!


Nu har experterna sagt HUR man ska göra, här kommer lite vanliga misstag som händer i början...

Började min första röjning för 2 veckor sedan och har nu röjt 2 dagar förröjning och 3 dagar i bestånd som borde röjts för länge sedan (= ganska stora röjstammar). Här kommer min misstagslista som bygger på nyvunnen erfarenhet!

1. När man sågar med klingans högra sida (även vid klockan 5) blir det väldigt lätt ett kast då trädet är genomkapat och då blir det ett rejält hack i trädet som står alldeles till höger...

2. När man sågat genom en stam och släpper ena handtaget för att styra/pressa ner stammen mellan alla stående stammar snurrar klingan ganska länge och kan hamna i både andra stammar eller marken/sten.

3. Det är klart bäst att röja i stråk med en fast bredd men det är frestande att röja klart en hel oröjd "dunge" innan man går vidare. Resultatet blir dock en väldigt krokig röjlinje vilket straffar sig när man kommer tillbaka och får svårare att orientera sig.

4. Filning vid varje tankning är ett minimum. Om (när) man sågar i något man inte borde såga i, fila klingan direkt då det blir mycket kast och krävs både tid och kraft att röja med slö klinga. Har även en känsla av att körning med slö klinga ger merjobb vid nästa filning då klingan verkar "lida" av att köras slö.

5. I början röjer man alldeles för lite stammar! Tar nu mer och mer för varje dag. Om man t.ex. siktar på 2500 stammar per hektar så betyder det cirka 2 meter mellan alla stammar i alla riktningar och det är VÄLDIGT glest! (i alla fall för en nybörjare)

6. Se till att fälla alla stammar åt det håll där det redan är röjt. Då slipper man gå i riset när man tar nästa svep och det är enklast att "hitta" förra svepet om man ser stubbarna.

7. Kör inte för långa pass. Dom korta dagarna nu ger cirka 6 timmars arbetsdag och mer skulle i alla fall min kropp inte må bra av. Det blir rejält med träningsverk i början...

Det blir många misstag i början men det är inget att låta sig avskräckas av. Det är enormt inspirerande och tillfredställande att forma sin egen skog.


filning vid varje tankning? har du grus i barken eller? 8)

Avatar Fallback

Re: Nybörjare på röjning

Gäddviken  
#151472 Har du hört talas om träslött?

Avatar Fallback

Re: Nybörjare på röjning

Job Andersson  
#151703 har röjt över 20 år och filar klingan 2 ggr om dan, kan man fila en klinga på rätt sätt så räcker det.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare på röjning

awes  
#151719 Erfarenheterna jag skrev om var till en nybörjare (vilket tråden handlar om och vilket jag själv också är) och då måste man fila klingan oftare eftersom man ibland "kommer åt" marken m.m. :???:

Avatar Fallback

Re: Nybörjare på röjning

mashun02  
#151725 Börja med de lättare röjningarna. Underröjning slutavverkning gallring mm. Sen de eftersatta. Bättre 99 ha välröjt och en genomjävlig ha. Än. 60 ha halvjävliga bestånd.

Sen ta dig 15 min i slutet på Dan och gå igenom de delar som är röjda och ta fasta på vad duktig du varit= bra för själen.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare på röjning

Skogsgläntan  
#152091 Många kloka tips om röjning. Jag har en del proffs på detta i min familj, men vill ändå bilda mig en egen uppfattning. För att få ökad tillväxt i min skog krävs det röjning. Tycker att det är dyrt att hyra in en entreprenör samtidigt som tiden jag lägger ner som nybörjare kommer att kosta mycket pengar. Det positiva är jag kommer att få en ökad kunskap, motion och lär känna min egen skogsmark.

Till våren ska jag och min sambo ut i skogen och börja röja tillsammans. Barnen lämnar vi in till mormor och morfar. Vi kan förmodligen inte röja allt på egen hand, men åtminstone en del.

God Jul & Gott nytt år

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).