Motorsåg och handhållet

Bränslefrågor, oktan, blandning, akyl mm

8 inlägg 6139 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bränslefrågor, oktan, blandning, akyl mm

Dennistennis  
#152059 Hej!
Märker ni skillnad mellan 98 och 95? Här får jag inte tag i 98 på pump och booster på flaska känns overkill då jag inte upplever ngn större skillnad. Jag sågar iofs väldigt lite före och efter vedsäsongen.
När jag blandar tvåtaktsoppa brukar jag ta några oljedroppar extra då "bättre sot än haveri"-talesättet spökar lite, hur noga bör man vara?
Akylatbensin ha jag hört blandat om, en del tycker det är bra pga att det luktar mindre, själv älskar jag tvåtaktsavgaslukt =), det ska tydligen fräta på slangar och annat. Kommentar?
Blyersättning lär man knappast behöva bry sig om på moderna maskiner eller?
En bekant sade att det tex på bilar spelade roll om nåt med ventilerna i motorn var gjutet eller smitt.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bränslefrågor, oktan, blandning, akyl mm

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152064 Jag kör endast färdigblandad alkylat, mellanskillnaden i pris anser jag helt överglänses
av alkylatsoppans egenskaper.
Det är ju ändå jag själv som ska andas i mig avgaserna, helst från motorsågen.

Användarvisningsbild

Re: Bränslefrågor, oktan, blandning, akyl mm

totte  
#152066 Först och främst: Håller helt med Slurfi. Mindre skadliga avgaser, mindre skadliga utsläpp för miljön med alkylat. Dessutom är det du hört om att vanlig bensin går illa åt gummi och plast delar helt rätt, dagens sågar är kontruerade för alkylatbensin och slangar mm är avpassade för det och tål inte vanlig bensin. Även äldre sågar bör köras på alkylat.

Oktantal säger inget om bensinens kvailtet, det är ett mått på hur hög kompression den kan motstå utan att självantända och få motorn att knacka. Alla sågar på marknaden går bra på 95 oktan och i en motor som inte kräver högre oktan finns inget att vinna på att använda 98 oktan. Sen finns det racingbensin med högre energinnehåll och den har också högt oktantal.

Summering: Oktan är inget mått på kvalitet eller energiinnehåll. Handelsbensin är inte lämplig för motorsågar, kör på alkylat.

Användarvisningsbild

Re: Bränslefrågor, oktan, blandning, akyl mm

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152075 Jag håller med att Alkylat är ett klart bättre bränsle. Det finns inget som talar emot det som jag ser det. Priset hävdar många, men de ser inte fördelarna troligen.
Att sågen funkar bättre och har mindre kostnader är det inga tvivel om.

Om vi bortser från hälsoaspekter och ser rent tekniskt på några punkter av många:

Det är få som är så noga som man bör vara oljeblandad handelsbensin.
Med det så menar jag att man behöver bra olja i exakt mängd för det ska fungera rätt.

Handelsbensin varierar i kvalité och egenskaper betydligt mer än alkylat.

Få oljor blandar sig bra med alkohol vilket finns i all handelsbensin idag.

Hållbarhet är långt ifrån jämförbar, bara någon vecka egentligen på handelsbensin förutsatt att det är rätt förvarat.

I dagens sågar är det extra noga med bränsle och förbränning, de är inte byggda eller testade med/för handelsbensin.

Användarvisningsbild

Re: Bränslefrågor, oktan, blandning, akyl mm

viktor meck  
#152154 jag tycker att alla min tvåtaktare går jämnare på alkylat

Avatar Fallback

Re: Bränslefrågor, oktan, blandning, akyl mm

Lars-G  
#152157 Kör på akrylatbensin det är bäst i alla hänseenden,miljö,slitage och driftsäkerhet, hur du mår själv(jag själv mår fysiskt illa av egen blandad bensin,ont i huvudet,illamående,mm).
Har aldrig haft motorhaveri pga akrylatbensin. färdigblandad=alltid rätt blandning.Jag har använt det sen den kom ut på marknaden.

Lars-G

Avatar Fallback

Re: Bränslefrågor, oktan, blandning, akyl mm

Dennistennis  
#160039 Annars det där Shell V-power, vad är speciellt med det? Vet inte om det finns på pump numera då jag har långt till shell.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bränslefrågor, oktan, blandning, akyl mm

Nonkan  
#160213
Dennistennis skrev:Annars det där Shell V-power, vad är speciellt med det? Vet inte om det finns på pump numera då jag har långt till shell.


Det som var bra jämfört med 95 oktan var att det inte var någon etanol i. Sedan juni 2011 stämmer inte det längre, även om det är mindre etanol i V-power än i 95 oktan.

http://www.st1.se/st1/main.nsf/pages/V_Power?open

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).