Traktorer och processorer

Vad ska man ha för Traktor?

22 inlägg 20435 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad ska man ha för Traktor?

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1460 hej!
vi är på upprinningen att köpa ny traktor hemma. men vi vet inte vad vi ska ha för ngt. En traktor mellan 70 och 90 hk kantänkas lagom och passa för på skog och åker.

tacksam för många svar snart



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1461 Snabbt svar!.

Åk och titta på nya Valtra A serien.
Valtra A 85 eller A 95 borde passa ett kombinerat jord/skogsbruk bra.
Dessutom är de "färdigbukade", från fabrik och mot små pristillägg så har du skogshytt samt HiSHift mm, på köpet.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1464 Tjena!
Är det "helt" nytt som gäller eller något nyare??
Jag är ju en stor förespråkare för MF traktorerna, men det finns säkert andra som hatar dom :shock:

En MF 5445 verkar vara jättefin!!

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1471
Ferguson skrev:Tjena!
Är det "helt" nytt som gäller eller något nyare??
Jag är ju en stor förespråkare för MF traktorerna, men det finns säkert andra som hatar dom :shock:

En MF 5445 verkar vara jättefin!!


Det kan kanske tänkas men med tanke på att vi i dagsläget bara kör ca 300 - 400 h om året så kan en MF 5445 vara rätt exklusiv. Men jag skulle gärna ha en sådan men pappa tycker markfrigången på 38 cm är lågt. Då ligger ju Valtra A- serien bättre till med 45 cm. men vi får se vad det blir :wink:

   TS
Avatar Fallback

MAssey ferguson

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1483 Hej ferguson

tänkte bara undra vad du har för maskinpark. :?:

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1488 Tjena!!

Maskinparken består i dagsläget av: 135-75, 135-76, 550-78, 365-87, 3060-88, BM 616-75 och en Atila 1302D-77..
Men vi har även haft 35:or, 165:or och en 575:a!
Kan tilläggas att vi inte kör så mycket om året 365:an och 3060:in kanske går 250h ihop ungefär, har bara haft 550:in i ett halvår så den kommer nog "ta" lite timmar från de större framöver.
135:orna( den ena har gått 15000+ och den andra bara 1100) används till mindre ströjobb och lite mindre "projekt".

Hur ser det ut hos er då??

MVH Ferguson

Avatar Fallback

Maskin park

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1503 Vi har en 135- 77 eller 76, men tror det är en 77. en har tjänat oss i ca 6000 h

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1510 Varför ska ni då byta traktor :D

MF 135 är nog en av de bästa (små)traktorer som tillverkats, våran slitvarg från -75 köpte min farfar ny.
Då var den utrustad med en bergsjölastare, men den ligger numera och vilar sig.
Finns många historier om denna traktorn men det som är helt otroligt är att vi inte gjort annat än bytt olja och smörjat den!
Man märker ju att det är lite slitet men den startar direkt även om det är
-20!!

Men åter till din fråga..

Vad tycker ni om traktorerna ur MF 300 och 4200 serierna då??
Dom ligger ju rätt attraktivt i pris och är lagom "exklusiva".

MVH Ferguson

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1514 MF 4400 serien är väl i princip samma traktor som Valtras A serie? Samma hytt, motor, hydraul och transmission?

Kör ni mkt med lastare kan det kanske vara skönt med kopplingsfri fram/back? Men då måste man nog upp lite i pris.

/Björken

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1516 MF 4400 är (tråkigt nog)exakt likadana som Valtras A-serie fast i röd/grå skepnad.

Det verkar som just denna modellen inte marknadförs så "hårt", Andresen maskin som är min närmaste återförsäljare har inte ens ett demoex(inte när jag varit där iaf).

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1518 Våran har också en bergsjö 800 lastare som fprtafarande hänger på. Men våran har inte hållt lika bra som eran. Vi har haft ett växelåds haveri mm.
Men det är en trevlig traktor.
Angående 300 och 4200 serierna så är jag inte ngn större guru på 300 serien( var innan jag började läsa traktor brochyrer istället för böcker)
men 4200 verkar vara bra men det var nog välidigt få som levererades med kopplingsfri fram/back. Idag kan jag inte säga att vi kör så mycket med front lastaren men det kan troligen bli mer när vi kan hantera balarna själva, då är ju power shuttle en gåva från himmelen. sen röjer vi snö så där fr vi ju lite körning där man vill ha power shuttle så en power shuttle låda är nog inte så dumt bara pappa vil låta sig övertygas om det.

Hälsn: Massey Ferguson

   TS
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1519 jag skulle gärna ha en MF 5445 med Dyna- 4 växel låda, då behöver man inte använda kopplingen när man väl har startat traktorn. det är sånt man gillar

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1523 Hej

Det var nog det första växellådshaveri jag hört talas om på en 135a.
Har ni en multi power, dvs med snabbväxel??

Det finns faktiskt rätt så många 4200 med kopplingsfri fram/back på Andresens "Amerikanska auktion" var nog alla 4 traktorerna ur 4200 serien utrustad med detta.

300 serien finns dock inte med kopplingsfri, men nyare har iaf fram/back låda dom äldre har en 12-4 låda.
Hytten är lite mindre än 4200 och alla har inte plant golv bara "Hi-line" modellerna dvs 375-399 från -90
Sen finns det en "lo-profile" hytt den har sido växelspak fast inte plant golv, dessa heter 342-382.
Och dom äldre mellan 86-88 har svart hytt med rött tak ser lika ut från 350-399 dessa har då 12-4 växellådan.

Om du vill veta mer är det bara att höra av dig..
MVH Ferguson

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1525 mmm, växelådan havererade när pappa hade hämtat ett lass med singel till hundgården och det var väl ett och ett halvt ton.
tror du det finns många ur 4200 serien med bakvänd förarplats. det är ju smidigt om vi skaffar en huggarkärra. Vad är det för hydraul kapacitet på dom.

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1527 Vad var det som "gav vika"?

4225-4245 ger antingen 40 eller 62l/min detta väljer du med en spak trycket är 210 bar.

4255 och 4270 ger 40 eller 67 l/min.
Det finns 4200 med vändbar stol men vet inte hur många, som standard ska du kunna svänga stolen 180 grader iaf, så du kan ju sitta med benen mot skärmen så att säga..
En nackdel med 4200 i skogen är att tanken sitter under hytten så du får skaffa en bukplåt till den, eller fixa en egen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).