Skördare

Hur går oljan mellan axlarn på ecologen?

19 inlägg 6950 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur går oljan mellan axlarn på ecologen?

torpöbo  
#151276 Jag har en fundering på hur Ecologen kör oljan mellan axlarna vid förflyttning samt hur systemet är uppbyggt?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur går oljan mellan axlarn på ecologen?

skogsjan695xl  
#151456 Enkelt förklarat

Sitter en hjulmotor i varje boggi låda och en i varje hjul bak.
Vid högväxeln lägger den om oljan så allt går till bakhjulen.

Avatar Fallback

Re: Hur går oljan mellan axlarn på ecologen?

torpöbo  
#151476 Ursäkta att jag var otydlig, jag tänker mer på hur den förflyttar oljan mellan pendelaxlarna under förflyttning då den tar hänsyn till ojämnheter i marken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur går oljan mellan axlarn på ecologen?

skogsjan695xl  
#151481 okey, då missuppfattade jag. Det är väll lite flytläge på dom tror jag. Vet dock inte hur allt fungerar med det där.

Avatar Fallback

Re: Hur går oljan mellan axlarn på ecologen?

torpöbo  
#151483 Det är ju en ventil som låser när man stannar, dock vet jag inte om oljan går diagonalt över maskinen eller enbart mellan framhjulen. PÅ rottne är det om jag uppfattat det rätt helt stumt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur går oljan mellan axlarn på ecologen?

Pendelarm  
#151489 Det sitter en sex vägsventil som stänger när man stårstill. När man kör så öppnar denna å släpper oljan "fritt" mellan alla pendelarmar. Tex du kör på ett hinder med ett hjul så flyttas den oljan till dom andra tre pendelarmarna. hindret påverkar maskinens lutning mindre i och med att oljan flyttas till dom andra armarna. Konstruktionen är enkel men svår att förklar.

Användarvisningsbild

Re: Hur går oljan mellan axlarn på ecologen?

finskpinne  
#151492 Den kan väl inte öppna ventilen helt och hållet och släppa oljan fritt mellan armarna, då skulle den ju välta omkull direkt du kör!?? Eller?? :-?

Avatar Fallback

Re: Hur går oljan mellan axlarn på ecologen?

torpöbo  
#151493 Ja vist är det så, jag funderar på om det sitter någon form av "pyttsare" mellan sidorna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur går oljan mellan axlarn på ecologen?

Pendelarm  
#151494
finskpinne skrev:Den kan väl inte öppna ventilen helt och hållet och släppa oljan fritt mellan armarna, då skulle den ju välta omkull direkt du kör!?? Eller?? :-?


Jag ska försöka förklara om en stund men nu ska jag åka å lasta av en ny koja från norrlandsvagnar! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hur går oljan mellan axlarn på ecologen?

masterchief  
#151497
torpöbo skrev:Det är ju en ventil som låser när man stannar, dock vet jag inte om oljan går diagonalt över maskinen eller enbart mellan framhjulen. PÅ rottne är det om jag uppfattat det rätt helt stumt.

Rottne är inte allst stumt...
Pendelarmarna styrs av 4 ventiler samt en ventil som täpper till pendlingen mellan sida till sida när man står still.
Hänger sig någon av de 4 ventilerna som styr pendelarmarna blir det en stum känsla samt man åker på 3 hjul hela tiden över minsta ojämnhet.
blir det fel på ventilen som styr sida till sida så blir det antingen helstumt alternativt som regalskeppet Vasa,,,,maskin kantrar dit det blåser...

Avatar Fallback

Re: Hur går oljan mellan axlarn på ecologen?

torpöbo  
#151500 Hur funkar dessa ventiler??

Skulle vara spännande med ett enkelt kopplingsschema.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur går oljan mellan axlarn på ecologen?

masterchief  
#151503 Har inget schema här utan i H8an,,,
Får väl ta ettfoto när jag passerar...
Rottne fungerar i princip så att du fyller på olja i bakre hjulen samtidigt.
2 främre hjulen kan du fylla separat eller tillsammans, dvs du nyttjar dettill o klättra om det behövs.
Sedan kan du luta maskinen i sidled, då går oljan mellan sidorna....
Går naturligtvis motsatt om du vill sänka maskinen med.
Till skillnad mot ecolog så behöver du inte hissa grundnivån, utan kan köra niveleringen fritt i alla lägen...

Avatar Fallback

Re: Hur går oljan mellan axlarn på ecologen?

Pendelarm  
#151508 Man kan köra alla pendelarmar fritt på eco logen också! Enklare än eco loggen kan det väll inte bli. Höger/ vänster, bakåt/faramåt på spaken upp eller ner på vippan. Kan du med rottnen åka med ett pungterat hjul i luften i terängen?

Avatar Fallback

Re: Hur går oljan mellan axlarn på ecologen?

Pendelarm  
#151511 Det finns ingen pyttsare eller dylikt. Bara ett ventilpaket som tvingar in olja i det olika armarna beroende på vilket håll man vill luta.

Avatar Fallback

Re: Hur går oljan mellan axlarn på ecologen?

torpöbo  
#151514 Men hur funkar det när man kör framåt då kompenserar väl pendelarmarna lite automatisk?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).