Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Professionell körning med ATV

48 inlägg 33013 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Professionell körning med ATV

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150612
trilla skrev:Jag har försökt frälsa alla jag träffar till att köpa en ATP eller X2'a kul att få en till som sett ljuset på forumet. Turfläget är överlägset vid nästan all normal körning. At den är 20 cm längre gör den stabilare och man får bättre plats på den.


ATP: Vad är det för någon?

   TS
Avatar Fallback

Re: Professionell körning med ATV

ryared  
#150615 Vad är turfläget?

Avatar Fallback

Re: Professionell körning med ATV

axwell  
#150616
ryared skrev: av ryared » 3 minuter sedan.
Vad är turfläget?

Något som i stort sett alla traktoter har som standard; differential på bakaxeln, kan även låsas.

Edit: Brukar ofta bara gå att få till i 2wd-läge, kanske bättre på de nyaste modellerna.

Avatar Fallback

Re: Professionell körning med ATV

TrädkronanStrömstad  
#151299 ATP: All Terain Pick-up, Polaris model. Heter nu X2
Turf: Driftsläge utan diffad bakaxel. Lämpad för att köra på gräsmatta med (typ golfbane-jobb).

Har Polaris 500 (kort hjulbas) framför Kranman T1900 E , med tillägget av Kranmans bakaxel-stag. Kör profesionellt, och är MYCKET nöjd (både med Kranman och deras produkter). Har haft ATP`n till en tidigare Kranman-vagn, och den är nog lite vassare i terrängen (som tidigare sagts). Har även haft Alstor- mycket bra maskin för sitt ändamål. Dock så är den ju "heldiffad" med mycket "krafs" (uppriven gräsmatta) i sväng som följd.

Användarvisningsbild

Re: Professionell körning med ATV

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151335 Vad är det för jobb du får och hur når du dessa kunder?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Professionell körning med ATV

Seabass  
#151363
TrädkronanStrömstad skrev:ATP: All Terain Pick-up, Polaris model. Heter nu X2
Turf: Driftsläge utan diffad bakaxel. Lämpad för att köra på gräsmatta med (typ golfbane-jobb).

Har Polaris 500 (kort hjulbas) framför Kranman T1900 E , med tillägget av Kranmans bakaxel-stag. Kör profesionellt, och är MYCKET nöjd (både med Kranman och deras produkter). Har haft ATP`n till en tidigare Kranman-vagn, och den är nog lite vassare i terrängen (som tidigare sagts). Har även haft Alstor- mycket bra maskin för sitt ändamål. Dock så är den ju "heldiffad" med mycket "krafs" (uppriven gräsmatta) i sväng som följd.


Hur är E serien? är drivningen så jävla stark som de säger?

Avatar Fallback

Re: Professionell körning med ATV

axwell  
#151367
TrädkronanStrömstad skrev:"heldiffad" med mycket "krafs" (uppriven gräsmatta) i sväng som följd.


Du menar väl att den inte är diffad ?, saknar alltså "turfläge".
Borde kanske i mitt tidigare inlägg om turf ha förklarat att det på ett fåtal ATV-modeller går att koppla ur diffspärren bak så att maskinen blir enhjulsdriven???

Användarvisningsbild

Re: Professionell körning med ATV

Seabass  
#151393
axwell skrev:
TrädkronanStrömstad skrev:"heldiffad" med mycket "krafs" (uppriven gräsmatta) i sväng som följd.


Du menar väl att den inte är diffad ?, saknar alltså "turfläge".
Borde kanske i mitt tidigare inlägg om turf ha förklarat att det på ett fåtal ATV-modeller går att koppla ur diffspärren bak så att maskinen blir enhjulsdriven???


Det är väll endast polaris ATP/X2 som har/haft Turf/enhjulsdrift någonsin vad jag vet?

Avatar Fallback

Re: Professionell körning med ATV

Robertberg  
#151394 Hehe, jag trodde att turf var någon ny häftig grej för att locka köpare, men så är det bara en vanlig urkopplingsbar diff.. Man lär sig något nytt varje dag!

Användarvisningsbild

Re: Professionell körning med ATV

Seabass  
#151395 Det är enkelt men fantastiskt.

Avatar Fallback

Re: Professionell körning med ATV

mozart2011  
#151414
TrädkronanStrömstad skrev:ATP: All Terain Pick-up, Polaris model. Heter nu X2
Turf: Driftsläge utan diffad bakaxel. Lämpad för att köra på gräsmatta med (typ golfbane-jobb).

Har Polaris 500 (kort hjulbas) framför Kranman T1900 E , med tillägget av Kranmans bakaxel-stag. Kör profesionellt, och är MYCKET nöjd (både med Kranman och deras produkter). Har haft ATP`n till en tidigare Kranman-vagn, och den är nog lite vassare i terrängen (som tidigare sagts). Har även haft Alstor- mycket bra maskin för sitt ändamål. Dock så är den ju "heldiffad" med mycket "krafs" (uppriven gräsmatta) i sväng som följd.



Hejsan!

Kranmans bakaxelstag? Vad är det? Har en 1900 själv med en Arctic Cat 550LTD framför.

Avatar Fallback

Re: Professionell körning med ATV

TrädkronanStrömstad  
#151416 Jo, jag kanske va lite otydlig med "heldiffad". Alstorn har konstant drift på alla 8, samma hastighet på alla hjul. Finns alltså ingen diff, det är "spärrat" läge hela tiden.
Kranman säljer en annordning som gör den delade bakaxeln stel, ring o hör om det passar din ATV.
E-serien är stark nog. Driften på ATV`n kan du använda som styr-hjälp -vagnen sköter fram/back.

Herr Ekhaga undrade hur jag fick in jobb till vagnen - det är år av tjat som betalar sig! Nej skämt å sido, jag har väl fått efter år av jobb i branschen ett förmånligt rykte som ger jobb. Och på vissa jobb passar T 1900`an in fint, på andra inte alls. Precis som att du kanske inte tar en 70 kubiks såg på en 1´a gallring.

Användarvisningsbild

Re: Professionell körning med ATV

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151575 Tack

   TS
Användarvisningsbild

Re: Professionell körning med ATV

herjman  
#151838 Ang körning med ATV.

Förrutom att man kan ta sig an jobb i känsliga miljöer som TS skriver så måste man ju även se till produktionstakt/inköpskostnader.

Ett ATV ekipage kanske inte är lika effektiv som en Alstor men kostar å andra sidan mindre än hälften, sannorligt drar den mindre bränsle också. 500cc Hondan jag kör ut ved med är iallafall snål. (rekomenderar f.ö Hondas 500 maskiner, stel bakaxel, ingen variatorrem och hydrostatdrift är guld!)

Man kan dessutom hålla relativt hög hastighet vid utkörning med ATV i jämförelse med andra maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Professionell körning med ATV

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151844 Intressanta tankar. Viktiga frågor är bla:
- Vilken prestation klarar man av med en ATV? Hur många m3/tim?
- Vad kostar maskinen, förutom min lön, i timmen?

Är det någon som har en uppfattning i frågorna så svara gärna!!

MVh Martin

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).