Skogsvagn (Huggarvagnar)

hydrauldrift via traktorns hydraulik?

10 inlägg 7162 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hydrauldrift via traktorns hydraulik?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90432 Äre nån som vet hur funkar det?... äre nån ork i ett sånt system å hur funkar det rent tekniskt, sitter man å "drar" i nån ventil (traktorns) när man behöver driften? eller? såg att vreten har nån sån lösning, moheda har väl nån elspak har ja för mej som gör att rullarna åker upp när det går för fort eller nått?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: hydrauldrift via traktorns hydraulik?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90536 Orken beror helt hur högt tryck traktorn kan ge.
På min gamla Moheda(ca -85) har jag exprimenterat lite innan jag hittade en fungerande mix.
Hade en 36cc frontpump från början och la ett extra slid i griplastarventilen och fick en vagn som inte hade nån ork o gick väldigt sakta.
Överströmmaren i kranventilen löste vid 170 bar.
Nya friska tag med ett separat ventilblock före och nu är väl överströmmaren uppskruvad till ca 220bar o pumpen bytt först till en 43cc o senare till 54cc och nu finns hyvvsat bra kraft o lite för hög fart(hade räckt med 43cc).

Jag har ett block som håller kvar spaken vid drift med ett motorslid i som gör att när du släpper tillbaka spaken så är de fritt flöde från A oB port mot tank.
Och ja rullarna åker upp om hjulen snurrar snabbare än rullen= ingen motorbroms

Avatar Fallback

Re: hydrauldrift via traktorns hydraulik?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151046 Ja tar upp min egen tråd;)... Men denna gången undrar jag, hur det skulle funka att använda valsmotorer från ett skördar aggregat som robsondrift? å hur mkt grejjer runtomkring behöver man?, räcker det me slangar direkt till traktorns hydraulik eller måste man ha ventiler å grejjer där imellan? åsså kolvar då som trycker ner valsarna mellan hjulen så klart...

Jag har nämligen 2 valsmotorer liggande som det är bultmönster på så att säga så det är enkelt att få dit en rulle osv, tror dom är på 400cc...

   TS
Avatar Fallback

Re: hydrauldrift via traktorns hydraulik?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151084 Ja du behöver en ventil med motorslid alt att du har flytläge att lägg i när du inte kör driften samt nån form av flödesdelare som får fungera som diffbroms mellan de 2 motorerna

Avatar Fallback

Re: hydrauldrift via traktorns hydraulik?

ulfgustav  
#151096 För att få en bra fungerande lösning så måste man räkna på detta och det krävs då uppgifter om hjul storlek, motorstorlek, robsonrullen osv osv, med detta och en del ytterligare uppgifter så kan man fixa en bra hjälpdrift, dock så bör det vara en variabel pump med i lösningen annars så "bränner" du bara diesel i många lägen

Avatar Fallback

Re: hydrauldrift via traktorns hydraulik?

Mahg  
#151141 Hjulstorlek spelar ingen roll, hastigheten blir som om robsonrullen gick direkt på marken.
Om traktorn vid fullvarv ger 70 l/min = 70 000 cc och du har 2 x 400 cc motorer får dessa ett varvtal av 70 000 / 800 = 87,5 rpm = 5250 varv per tim.
Om robsonrullarna har diam. 0,25 m = omkrets 0,785 m så blir hastigheten 5250 x 0,785 = 4121 m/tim = 4,1 km/tim.
Om du väljer en växel där traktorn gör 4,1 km/tim vid fullvarv så stämmer det vid alla varvtal på den växeln. Denna hastighet tror jag är ungefär lagom. Vid seiekopplade motorer går det dubbelt så fort men också hälften så starkt, kanske ett alternativ vid lågt flöde från traktorn och en liten vagn.
Den teoretiska dragkraften vid 190 bar och parallellkopplade motorer blir 2 ton men det försvinner en del, robsonrullar går tungt.

Avatar Fallback

Re: hydrauldrift via traktorns hydraulik?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151159 tack för vettiga å lätt begripliga svar;)... nu ska ja räkna lite få se hur ja ska göra... Funderar nämligen på att göra "ny" boggieställ till farma vagnen å göra så ja får dit robsonrullar som hjälpdrift dvs använda själva boggien med hjulen å sen bygga nytt "ställ" anpassat för driften... borde då inte bli så kostsamt om man bara behöver svetsa osv utan att föstöra orginalvagnen, om det nu inte skulle funka...

   TS
Avatar Fallback

Re: hydrauldrift via traktorns hydraulik?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151215 Får motorerna plats så?
Moheda o Hypro har flyttat bankarna till framför/bakom boggiecentrum så dom kan låta hydralmotorn med slangar sticka in mot vagnslängdan och på så vis låta slangarna bli helt skyddade av balken och kolv o lyftfjädrar ligger inne i lådan mellan bankarna

Avatar Fallback

Re: hydrauldrift via traktorns hydraulik?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151234
gnisten83 skrev:Får motorerna plats så?
Moheda o Hypro har flyttat bankarna till framför/bakom boggiecentrum så dom kan låta hydralmotorn med slangar sticka in mot vagnslängdan och på så vis låta slangarna bli helt skyddade av balken och kolv o lyftfjädrar ligger inne i lådan mellan bankarna



Det va så ja menade typ, att ja använder själva boggielådan å hjulen bara, men bygger ny ram som påminner om mohedas konstuktion som ja sen skjuter på centrumröret precis som det är nu fast med mer plats för motorerna osv...

   TS
Avatar Fallback

Re: hydrauldrift via traktorns hydraulik?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151243 :roll: ah o jag som trodde du menade att du bara skulle bygga nu boggie

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).