Avverkning (slutavverkning)

LÖNER 2011

96 inlägg 41104 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: LÖNER 2011

Valmet6400  
#151092 "kommunalarbetar" mentalitet fungerar inte i skogen, man måste kunna ta egna initiativ och inte stirra sig blind på kollektivavtal hit och dit. För mig är det en självklarhet att man kör klart om de bara är någon timma kvar. Flyttar maskin i medel 2 ggr i veckan så de blir både längre och kortare dagar.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

snubblaren  
#151104
skogshasten skrev:
Han tror att de anställda maskinförarna i skogen är kring 3 500 och av dem är omkring 2 500 med i facket.

.


Vore rätt trevligt om man kunde få ihop alla till en strejk, de flesta industrier lär ju gå bet på virke efter en vecka :)

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

JD 2006  
#151107 Det är väl mycket tack vare tänket med att en "tydligen" kort atbetsdag på 8 timmar inte räcker i skogen som priserna ser ut som dom gör för de flesta skogsentreprenörer idag....

Konstigt hur mycket andra maskintyper kan köras på "normala" som jag anser en arbetsdag på 8 timmar är.
Sen om man vill köra över så är det ju en annan sak, men då kraven redan från början är där med minst 10 tim/dag så är det inte så underligt att det snart inte finns något folk som vill jobba i skogen :???: .

Användarvisningsbild

Re: LÖNER 2011

Mäki  
#151112
JD 2006 skrev:Det är väl mycket tack vare tänket med att en "tydligen" kort atbetsdag på 8 timmar inte räcker i skogen som priserna ser ut som dom gör för de flesta skogsentreprenörer idag....

Konstigt hur mycket andra maskintyper kan köras på "normala" som jag anser en arbetsdag på 8 timmar är.
Sen om man vill köra över så är det ju en annan sak, men då kraven redan från början är där med minst 10 tim/dag så är det inte så underligt att det snart inte finns något folk som vill jobba i skogen :???: .


Precis!!! Men nu var det ju det att vi som jobbar i skogen inte gör det som ett arbete utan vi gör det på grund av att det är så jävla roligt att göra detta jobb, eller hur?

Dom lönerna som ni snackar om kan jag drömma om sedan att man jobbar över 200 timmar i månaden och ställer upp som fan åt firman för att sedan inte ha något för det så är inte kul.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

skogshasten  
#151127 Tog mig mycket googlande för att försöka få reda på vad kolektiv lönen var som jag förstar det är den någonstans kring 23 500 då detta är medel lön 2010 länken nagon angav var bruten.
Själv kommer jag ironiskt nog starta min utbildning som skota och skördare.
Jag var lyrisk när jag hittade en AF yrkesutbildning för detta men insåg att hade jag valt liknande utbildning för vägarbete hade jag kunnat överföra den till gruvindustrin eller arbetat med ca 5k extra som jag förstar det.
Sen maste jag säga att jag tycker om att vara i skogen samtidigt som jag är gammal nog att innse att merparten av arbeten har en tröskel när du blivit ricktigt duktig och van är det konstigt nog inte lika roligt.Men ironin kvarstar dvs om det är brist pa maskinförare och låg lönesättning, är det nagot fel pa systemet.
Aliansen har nog givit maskinförarna en större lönelyft än facket med skatte sänkningarna.

hittade en angaven lön pa http://www.lonestatistik.se[img]graf.pdf[/img] 34k tycker det skulle vara väldigt kul att jobba med den lönen !

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Engelthon  
#151139 Tittade lite snabbt vag jag brukar betala ut i månaden. 28000-30000kr före skatt brukar det ligga på. Sedan är det trakt som tillkommer på det. Alla resor står jag för i och med att alla har sin egen pickup.

Så rent spontant tycker jag inte det är så dåligt betalt.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Pierrew  
#151186
Engelthon skrev:Tittade lite snabbt vag jag brukar betala ut i månaden. 28000-30000kr före skatt brukar det ligga på. Sedan är det trakt som tillkommer på det. Alla resor står jag för i och med att alla har sin egen pickup.

Så rent spontant tycker jag inte det är så dåligt betalt.



Tycker de låter jäkligt bra rent pengamässigt sett. Sen att man oftast sitter ensam hela dagarna är ju inte mycket att göra åt.

Här på sågverket i andra änden av kedjan så att säga.
I princip samma lön var man än jobbar, lite mer tillägg på vissa ställen, sågarna har väl mest lön, men ackordsnittet ligger oftast runt 145kr/t, sen tillkommer Ob för i princip alla utom dem som jobbar dagtid, allt annat är skift, vi har ett ständigt nattskift på hyvlerierna och i verkstan, sen även ett helgskift. Dem jobbar 32timmar på en helg.
Bäst betalt av alla som inte jobbar på kontoret :wink:


Kanske inte riktigt hör hit men...

Vad räknar ni med för kostnad per kubik och timme för en skördare?
Hörde i somras att de hyvleriet vi har som hyvlar grova dimensioner kostar ca 25kr i timmen per kubik att köra.
Då är inget mer än själva anläggningen inräknad, sen tillkommer ju allt annat, truckar, personal osv.

Användarvisningsbild

Re: LÖNER 2011

Valmet6400  
#151200 Livet är nog orättvist, blev helt förskräck när jag räknade över till €, de flesta jag känner som kör i skogen här i Österbotten, Finland har mellan 11-14 €/timmen (99,3-126,4 kr, 1 euro= 9,02814842 svenska rubel) och allt som oftast inget övertidstillägg.. Och då har jag ibland samvetskval för hur mycket timmar man näns lägga upp... Men jag brukar säga jag jobbar inte för pengar :)

Tittade genom mina timrapporter från detta år och har sedan 19 december 2010 2087 timmar varav 1691 timmar är i maskin.

De är inte den "höga" lönen som gör att blir kvar i skogen!

Trivselfaktorn är för mig viktigare, det är de små sakerna, att man får ställa sin dag själv utan inblandning från "högre ort", att man blir medbjuden på olika evenemang som mässor och dylikt, julfester osv.
Senast redigerad av Valmet6400 sön 18 dec 2011, 16:22, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Engelthon  
#151208 Ska förtydliga hur lönerna ser ut. Skotare grund 20880kr/mån, Skördare 26100kr/mån.
Som skotarförare har jag ett bonussystem som baseras på medelväg och framkörd volym. Som skördarförare har jag gjort ett bonussystem som baseras på medelstam och volym. Sedan tillkommer premie, OB, övertid, semester som vanligt.

Skördarföraren ligger på mellan 28-30000kr/mån och skotarföraren ligger på 27-28000kr/månaden.

Men då är dessa killar är ovärdeliga och kör detta som om det skulle vara deras egna maskiner. Jag tror inte jag har vare i en konflikt med dom och det bara funkar.
Men på andra hållet är det viktigt att man kan ha en omsättning så man kan betala detta och samtidigt få nån krona över, men det är i princip omöjligt.

Sedan har jag haft killar som inte förstår sammanhanget. Eller något överhuvudtaget.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

JD 2006  
#151218
Engelthon skrev:Ska förtydliga hur lönerna ser ut. Skotare grund 20880kr/mån, Skördare 26100kr/mån.
Som skotarförare har jag ett bonussystem som baseras på medelväg och framkörd volym. Som skördarförare har jag gjort ett bonussystem som baseras på medelstam och volym. Sedan tillkommer premie, OB, övertid, semester som vanligt.

Skördarföraren ligger på mellan 28-30000kr/mån och skotarföraren ligger på 27-28000kr/månaden.

Men då är dessa killar är ovärdeliga och kör detta som om det skulle vara deras egna maskiner. Jag tror inte jag har vare i en konflikt med dom och det bara funkar.
Men på andra hållet är det viktigt att man kan ha en omsättning så man kan betala detta och samtidigt få nån krona över, men det är i princip omöjligt.

Sedan har jag haft killar som inte förstår sammanhanget. Eller något överhuvudtaget.


Ja men det är nog där vi har en sjukt viktig del i helheten....det är ju faktiskt inte så svårt att lära sig spaka en skogsmaskin idag. Men att dessutom ha viljan och lusten att underhålla både maskiner, kojan och arbetsbilar t.ex. Det är förare som sköter allt sådant med glädje som skall premieras....

Ja det är då min åsikt iaf.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Gubben  
#151239 Jag kan ned stolthet säga att jag kommer att sluta som företagare i skogsbranchen på grund av att jag skulle vilja betala mycket för en bra kusk. Men det vill inte bolagen jag kör åt. Mina händer är bakbundna. Jag vill betala för en duktig maskinförare men det innebär att jag får ta från min lön så jag ska bli anställd i stället så jag kan kräva istället för att för handla.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

JD 2006  
#151242
Gubben skrev:Jag kan ned stolthet säga att jag kommer att sluta som företagare i skogsbranchen på grund av att jag skulle vilja betala mycket för en bra kusk. Men det vill inte bolagen jag kör åt. Mina händer är bakbundna. Jag vill betala för en duktig maskinförare men det innebär att jag får ta från min lön så jag ska bli anställd i stället så jag kan kräva istället för att för handla.


Det är tragiskt hur det är på den fronten i skogen idag.... :sad:

Jaja tyvärr så är man ju inte förvånad..

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Engelthon  
#151313
Gubben skrev:Jag kan ned stolthet säga att jag kommer att sluta som företagare i skogsbranchen på grund av att jag skulle vilja betala mycket för en bra kusk. Men det vill inte bolagen jag kör åt. Mina händer är bakbundna. Jag vill betala för en duktig maskinförare men det innebär att jag får ta från min lön så jag ska bli anställd i stället så jag kan kräva istället för att för handla.


Jag har samma problem här. Men med en agenda som min uppdragsgivare använder så kan inte jag få ekonomi i detta. Men jag tror inte om jag skulle sänka lönen med 5-10000kr kommer att räcka. Detta med för säkert att jag får en högre kostnad någon annanstans.
För jag ser inte någon annan möjlighet än att köra på detta sättet.

Så hur gör man för att överleva???

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

skogshasten  
#151327 Undrar om det är omöjligt,men jag tänkte att om man betalar en truck för att hämta färdiga lass som i hamnar kan man fa ekonomi i detta.Om skotaren lägger pinnarna direkt i kärror jag tänkte om han ända kör ut till vägen och plockar ned pinnarna pa marken kan han köra ut och lägga dom i kärror?

Som fargan avslöjar är den fran nagon som aldrig varit pa en averkning men bara en myra i huvudet pa mig :)
rent logistiskt kann man inte förändra hur man ar ut timmret.
hoppas pa veteransvar !

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

skogshasten  
#151331 När jag ända spånar undrar jag om prems miljödeisel är billigare och kann sänka kostnaderna utan att förstöra maskinparken undrar om bränske politiken stryper skogsindustrin.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).