Före och efter jobbet

Värsta Arbets Upplevelsen

99 inlägg 41896 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Värsta Arbets Upplevelsen

Blivande snickare  
#150996 Ja ni vet, sågen i benet, stukad fot, kniven i handen, etc.
Ibland hör man ju ena riktigt bloddrypande historier om folk som snubblar och sågar benen av sig. Eller andra tråkiga upplevelser som maskinen på sida, djupt i ett jävla surhål eller motor haveri med 10000 km till närmaste verkstad.

Själv höll jag på att hugga bort vänster pekfinger med röjningskniven då jag fixade ved efter en gallring hemma i skogen. Blodet sprutade och fort som attan till sjukhuset för att sys. Två månader och sex stygn senare är man back in business! :lol:

Valde denna kategori då skadan vanligtvis servas efter jobbet som fick ett snabbt slut. :grin:



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

dexter  
#151018 Måste nog vara på mitt första jobb. Nybakad och ryckande färsk! Skota med en 1410c, kom ihåg att ja älska kranen då de va långkran på den hehe. Iallafall med den maskinen så välte ja med kärran. Körde över en stubbe/sten med traktor, inga problem! Kändes knappt att stenen/stubben va där men när kärran kom så tvärskjunk de på ena sida. En skvätt massa och fullt lass med timmer överallt! Inga skador på maskinen som tur va men de känns så onödigt bara..

Chefen kom med en annan maskin och vi drog upp kärran, och ja lasta om och körde ut lasset. Va fullständigt livrädd för att välta igen 1-3 månader efter de. Usch, de tog ganska hårt på mig psykiskt efter som ja ställer lite för höga krav på mig själv.

Ska vi prata fysisk smärta så va de nog när ja på nåt konstigt vänster drog handen längs topptrisan med kjedja på och skar upp knogen! Forsa blod, va bara att suga lite på knogen och sen spotta för att slippa blodsmaken. Sen linda lite papper runt handen.

Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

smhurf  
#151060 Fick en hel del 70 gradig rå olja på mig när vi skulle göra en olje-sanering i en oljeesistern. Vilket slutade med bränskador på hals, axel, bröskkorg, och ben... även uppsvullen i ansiktet och på ben..

Det blev bra efter en heldel salvor och krämer och några dagar vila.. mår då bra nu iallafall! ;)

Har inte jobbat sedan dess.. (extra-arbetare).. hahah

Användarvisningsbild

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Valmet6400  
#151065 De var väll nog under uppstädningen efter Gudrun 2005 när jag höll på och redde upp en grangallring. Hade varit på skifte/trakt ett par dagar. Det gick en kraftledning tvärs genom skiftet och vägarna var gjorda så att de mot linjen.

Okej, hade som sagt varit där ett par dagar redan och visste därmed om linjen, när jag en tidig morgon trött som satan kom till skogen och körde igenom det jag rett upp dagen innan för att fortsätta, så när jag kom till linjen var stråket svängde tyckte jag att de var en gran som stod lite i vägen, att de var lite onödigt trångt för skotaren. Tog helt sonika och fälde granen RAKT mot linjen, när trädet börja falla insåg jag mitt misstag och slog full gas back och slet trädet mot mig. Men den sista metern-halvmetern av toppen tog i den yttre tråden som slog upp och träffade de andra med efterföljande kortslutning...ungefär som att bli fotograferad en mörk kväll av fartkamera, som blixten skulle ha slagit ner.

Hände inget med maskin och linjen kom inte heller ner men de var nog nära att undertecknad fick åka för att byta kalsonger :D

Användarvisningsbild

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Skogstomte  
#151098 Något som fortfarande får mig att rysa var från början av min skogliga karriär. Jag skulle fälla ett torrträd och gjorde så med. Det hade stått några år och blivit lite mört. När trädet föll tog toppen i ett annat träd, den går av, vänder sig bakåt och åker rutschkana nerför stammen, rakt emot mig! Har nog aldrig fått sån panik. Klarade mig med blotta förskräckelsen dock.

Användarvisningsbild

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Mäki  
#151102 Jag har haft många upplevelser genom tiderna men en sak som jag aldrig kommer att glömma var på ett sommarjobb jag hade.

Körde hjullastare Volvo L90 och kom körande genom en stad och i en korsning så kom jag för hårt och svängde för snabbt vilket resulterade i att maskinen ställde sig på två hjul och höll på att stjälpa
rakt in i ett höghus samt några parkerade bilar x_x men av ren tur 🙏 så lyckades jag styra upp maskinen så den gick ner på alla fyra och jag klarade situationen #:-s

Det glömmer jag aldrig... sedan att jag lyckats baka ihop två kundbilar när jag jobba på verkstad kan vi tala tyst om :-$ för det blev inte billigt för chefen :oops:

Att fälla träd på kraftledningar samt riva ner elkablar med kranen händer nu som då #-o

Användarvisningsbild

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

totte  
#151146 Backat över en SAAB 99 med fullastad dumper. Bägge framhjulen låg platt på marken.

Användarvisningsbild

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

halvproffs  
#151153 Samma sak gjorde min son som 16åring, första dagen på sommarjobbet som torvtraktorförare.
Stora vagn och stor traktor, ingen bil i sikte och medans han hoppat in i traktorn och startat parkerade en nybliven körkortsägare sin rostiga gamla japanbil alldeles bakom vagnen med ungefär samma resultat som för dig Totte.
Han fick sen veta att det finns en siktlucka att öppna på vagnen.
F.ö så hade grabben köpt bilen för 5tusen och fick 10tusen av försäkringsbolaget så jag sa till sonen att han borde haft provision. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

granqvist  
#151162 Backa in bakändan av Scanians flak i hytten på asfalteringsgruppens servicebil, som turligt nog var tom. Som ovan så hade dom parkerat bakom, alldeles intill. Servicebilen var rätt så gammal så dom harmade sig över att den gick att reparera. Hände under sommarjobb på farsans åkeri på 90-talet.

Fick bjuda killarna på kaffe några gånger efteråt.

Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151184 fick sparken utan förvarning i torsdags efter att ha kört ca en månad på provanställning med motivering att jag inte producerar tillräckligt.. inte så lätt för en nybörjare att göra det efter en månad tänker jag.. värsta arbetsupplevelsen hittills och ingen höjdare för ekonomin

Användarvisningsbild

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

totte  
#151202
halvproffs skrev:Samma sak gjorde min son som 16åring, första dagen på sommarjobbet som torvtraktorförare.
Stora vagn och stor traktor, ingen bil i sikte och medans han hoppat in i traktorn och startat parkerade en nybliven körkortsägare sin rostiga gamla japanbil alldeles bakom vagnen med ungefär samma resultat som för dig Totte.
Han fick sen veta att det finns en siktlucka att öppna på vagnen.
F.ö så hade grabben köpt bilen för 5tusen och fick 10tusen av försäkringsbolaget så jag sa till sonen att han borde haft provision. :mrgreen:


Fanns ingen siktlucka på dumpern. Det var samma annars, en fårskalle som kört upp och parkerat nästan under flaket. Vet inte hur det gick sen med försäkringsutfallet, fick i alla fall inte nån större bassning av min arbetsgivare, det var en hygglig karl.

Användarvisningsbild

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

totte  
#151203
skogsbjörn skrev:fick sparken utan förvarning i torsdags efter att ha kört ca en månad på provanställning med motivering att jag inte producerar tillräckligt.. inte så lätt för en nybörjare att göra det efter en månad tänker jag.. värsta arbetsupplevelsen hittills och ingen höjdare för ekonomin


Dålig arbetsgivare, trist att få sparken, men i det långa loppet vill du inte arbeta åt en sån. En bra arbetsgivare hade naturligtvis istället tagit en diskussion med dig hur du känner det och hur han kan hjälpa till för att du skall lära dig jobbet.

Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

NomagS  
#151205 Satte staket härom sommaren och typiskt nog så kom en buske i vägen så jag tänkte ett träd händer de juh inge på men se på fan så satte jag sågen i benet :roll: fick sy 5 stygn o vara glad att jag inte såga av senorna o musklerna i knäskålen :smile:

6291
Senast redigerad av NomagS mån 19 dec 2011, 11:28, redigerad totalt 4 gånger.

Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

TimmberJack  
#151223 Hände en höst dag i början på 90 talet. Skulle skota ut junkers kub från en bok gallring o det var en bra lutning så det var till att börfa lasta uppe o köra ner o ta en serpentin väg upp som vi gjort.Den här dagen regnade det o som många vet är det lita halt på bok granar då så det bar sig inte bättre än att maskin släppte o rusade ner för baken. Om det nu inte varit en gammal Blondin 750 så skulle den säkert stannat efter någon meter men nu blev det motor stopp oxå o då går det frihjul när o med mekaniska bromsar så. Men men ner kom jag o fort gick det,när jag var nere så stod i alla fall maskinen på alla hjul men vägen ner vet jag inte för det hoppa utav bara f..

Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Blivande snickare  
#151308 Bifoga gärna foton om ni har. Ska själv snart visa hur det gick för farsan och mig här om natten :mrgreen:

Edit: Fick inte lägga in bilden för morsan X(
Senast redigerad av Blivande snickare mån 19 dec 2011, 19:21, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).