Vedmaskiner, flishuggar

Vedmaskin för meterved

8 inlägg 6522 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedmaskin för meterved

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14866 Är det någon som känner till en vedmaskin/vedprocessor för enmetersved? Det vore praktiskt att kunna automatisera vedhanteringen något. Såg någon maskin från Bilke som gick loss på över ½-miljonen. Andra tillverkare (Duun, Pilkemaster, Palax, Japa osv) verkar ligga på en maxlängd om 60 cm.

Någon som kan ge tips?

//.D



   TS
Trejon
Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15092 84 visningar och inte ett svar från alla skogsnerdar. Det visar kanske på hur ovanligt det är att elda med meterved.

//.D

   TS
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15093 Min farsa har ingen vedmaskin men han förlängde en vanlig stor vedklyv så att han kan klyva stolpar som är upp till 1,80 men han brukar även köra ved i en. Det kunde kanske ochså va nåt för dig kanske. Jag tror att vedklyven va från trejon när han köpte den. Men jag tror denna kosta i standardutförande ca och med moms ca 15000 eller nåt.

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15094 Jag använder mig av en Trejon som klarar meterved, men det jag är ute efter är en maskin som hjälper till att automatisera processen.

Nu kör jag med en kapsåg (med klinga) och kånkar över enmetersbitarna till klyven. Hade varit gôtt med en maskin som fixade det där i ett svep.

//.D

   TS
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15119 jo dumt att slita ut sig när det apparater som kan slitas ut istället

Avatar Fallback

Re: Vedmaskin för meterved

vedförsäljan  
#204093 Om du inte behöver klyva virket(som man ofta behöver :roll: ) borde en vanlig vedklipp funkera

Avatar Fallback

Re: Vedmaskin för meterved

Xon  
#204747 Har inte posch någon maskin som klarar 1m?

Avatar Fallback

Re: Vedmaskin för meterved

elis  
#204764 Du har ju prylarna du behöver, kan du inte bygga ihop dem själv så får du tala med traktens reparatör.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).