Avverkning (slutavverkning)

LÖNER 2011

96 inlägg 41074 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150892
skogsjan695xl skrev:och tankar ur vagnen.


Om det där är vad jag tror det är hade jag inte pratat så högt om det. :ugeek:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: LÖNER 2011

Mäki  
#150903
Engelthon skrev:Nå nu är inte alla dagar likadana. Vi kör med ett skift och när man ligger borta så brukar man i bland komma upp i 14tim. Att bara slaviskt gå efter klockan att nu har jag kört mina 8 eller 10timar och då vrider vi av nyckeln funkar inte hos mig.
Jag kallar detta för frihet under ansvar. Att vissa veckor kan bli över 50-timar kan hända men jag har som policy att inte mer än 48-timmars vecka men när det strular som fastkörningar, haverier m.m. då drar tiden i väg.

Eller brukar Ni bara lägga ner då det har arbetat era timmar?


Okej då förstår jag det låt som att du "krävde" så långa dagar.

Jag kör i ett skift så jag har varierande dagar nu när jag har fullt upp hemma i en månad till så kör jag bara 8 timmars dagar men normalt så ligger jag på cirka 200+ timmar i månaden.

När jag körde i två skift var det tungt att komma upp i över 180 timmar på en månad.

Användarvisningsbild

Re: LÖNER 2011

skogsjan695xl  
#150935
Mangan skrev:
skogsjan695xl skrev:och tankar ur vagnen.


Om det där är vad jag tror det är hade jag inte pratat så högt om det. :ugeek:


Är uppgjort så med chefen, han sa själv till mig att jag fick tanka bilen där.
Har inte så stor bil eller tank på bilen heller för den delen så det kanske bli 40liter i veckan.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150951 Det är inte chefen, utan Skatteverket som kommer ha synpunkter på att du får drivmedel för en 500-ing i veckan. De kommer se det som 2000:- svart per månad.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150969
Engelthon skrev:
Mäki skrev:
Engelthon skrev:Vi körde ett skift på 12-14tim och inte två skift.


Är det verkligen lönsamt att köra så långa pass?
Tappar inte föraren kapacitet efter 10 timmar?
Förstås är vi alla olika och det blir kanske en vanesak men vad gällande kvaliteten så tror jag den lider.

Låg ni i skogen eller motell/hotell under den tiden eller körde förarna hem?

Med så långa dagar + bilkörning så kan du ju inte ha något annat liv än att sitta och köra.
Eller kompenserades dom med lediga veckor typ var tredje?


Nå nu är inte alla dagar likadana. Vi kör med ett skift och när man ligger borta så brukar man i bland komma upp i 14tim. Att bara slaviskt gå efter klockan att nu har jag kört mina 8 eller 10timar och då vrider vi av nyckeln funkar inte hos mig.
Jag kallar detta för frihet under ansvar. Att vissa veckor kan bli över 50-timar kan hända men jag har som policy att inte mer än 48-timmars vecka men när det strular som fastkörningar, haverier m.m. då drar tiden i väg.

Eller brukar Ni bara lägga ner då det har arbetat era timmar?


Japp! går de inte runt då är de ingen ide!

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Engelthon  
#150997
ume skrev: Japp! går de inte runt då är de ingen ide!


Fattade inte riktigt vad du menar? Vadå! att om det inte går runt för chauffören eller entreprenören?

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151002 entreprenören.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Engelthon  
#151006 Jag vet inte vad du svarade på! Men det jag menar var att har man arbetstid till ex. Kl 17.00 och klockan slår 17.00 slår ni av maskinen och går hem, även om det är ett par timmars jobb kvar eller kör ni klart?

Användarvisningsbild

Re: LÖNER 2011

Mäki  
#151007 Ja kl.17.00 har jag redan 11 timmars dag så då slår jag av och fortsätter nästa dag.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Engelthon  
#151009
Mäki skrev:Ja kl.17.00 har jag redan 11 timmars dag så då slår jag av och fortsätter nästa dag.


Det är det som gör skillnaden. Mycket handlar om planering och tyvärr saknar många den förmågan.

Användarvisningsbild

Re: LÖNER 2011

Lill Junior  
#151012 Har inga problem med att jobba över om de bara är ett par timmar(1-3) kvar på en trakt, då kör ja klart så de bara är att flytta på morgonen efter. Men då vi i regel har trakter på 5-6000 m3fub ser ja ingen anledning att jobba 12-14 timmar/dag, då gör ja mina 8-9 timmar sen e ja nöjd.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Engelthon  
#151015
Lill Junior skrev:Har inga problem med att jobba över om de bara är ett par timmar(1-3) kvar på en trakt, då kör ja klart så de bara är att flytta på morgonen efter. Men då vi i regel har trakter på 5-6000 m3fub ser ja ingen anledning att jobba 12-14 timmar/dag, då gör ja mina 8-9 timmar sen e ja nöjd.


Alldeles riktigt. Planering. Övertid kostar pengar likt väl att ha ett par timmar kvar och sedan en flytt. Då kan en heldag extra skita sig. Sedan kör man på ett stort avlägg så tjänar det inte så mycket till om man inte ska sitta av tiden i vagnen. Då brukar vi köra 10-12tim i 4dagar. Trevligare med 3 lediga dagar.

Men en viktig sak är att ge och ta.

Annars tycker jag mentaliteten många gånger går ut på att ta så mycket man kan. Och det från bådas håll.

Användarvisningsbild

Re: LÖNER 2011

Mäki  
#151027
Engelthon skrev:
Mäki skrev:Ja kl.17.00 har jag redan 11 timmars dag så då slår jag av och fortsätter nästa dag.


Det är det som gör skillnaden. Mycket handlar om planering och tyvärr saknar många den förmågan.


Nu var det inte riktigt så jag menade att jag inte skulle planera för det gör jag det jag menade är att om jag ser att när jag kört 8-9 timmar att det kommer att ta ytterligare 5-6 timmar så fortsätter jag nästa dag för jag kör inte effektivt efter 10 timmar så ska jag då sitta och köra ytterligare 3 timmar så tjänar nog inte maskin ägaren något på det.
Är det däremot 1 timme kvar när jag har 10 timmar så kör jag
självklart färdigt om jag har möjlighet.

Tyvärr så finns det vissa entreprenörer som tror att arbetstagaren skall ge "allt" åt arbetsgivaren men det finns annat i livet än arbete också.
"dom har ju lön varför gnäller dom?"

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151037 klart att man försöker planera för flyttar å sånt, men de gäller ju att sikta på tiden när trailern kan komma, de jag mena var att man inte kan kräva mer än 40 timmar i veckan av dom anställda sen gäller det att förstå att alla har ett liv förutom jobbet, därför blir de ju ibland 5 timmars dagar å ibland 12, men man kan ju inte räkna med att de blir mer än 40 timmar i veckan.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

skogshasten  
#151071 citat
:Enligt rapporten hade en skogsmaskinförare en månadslön på 18 200 kronor i månaden 1998,
medan anställda i gruvorna samt på väg, och järnvägsbyggen låg på 17 400 kronor.
Förra året hade maskinförarna i skogen en lön på 23 500 kronor i månaden.
Gruvarbetarna hade klättrat till 27 100 och anläggningsarbetarna hade 26 200.

– Vi får ifrågasätta vad vi själva gjort. Vi borde ha agerat tidigare, säger Jan-Åke Johansson.

Bakom löneutvecklingen finns en omvandling där manuell skogshuggning helt har ersatts av maskiner. Detta tog fart på 1980-talet. I början på 1970-talet fanns det 40 000 anställda i skogsföretag
med mer än tio anställda.
Förra året hade motsvarande företag strax under 2 000 anställda. Och förra året fanns det 14 000 entreprenörer i skogen.

– Det är inte förbjudet att anlita entreprenörer. Skogsbolagen har valt att inte ha egna anställda i så stor utsträckning. Bolagen håller entreprenörerna i ett fast grepp. Det är en viktig orsak till lönepressen, säger Jan-Åke Johansson.

Han tror att de anställda maskinförarna i skogen är kring 3 500 och av dem är omkring 2 500 med i facket.

Enligt rapporten från GS kan det bli svårt att rekrytera folk till arbete i skogen.

– Lön och andra villkor kan inte vara sämre än i andra branscher. För oss är större inflytande över lönerna den främsta prioriteringen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).