Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kellfri skogsvagnar

59 inlägg 61799 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kellfri skogsvagnar

s.ostergren  
#10997 Är det någon som har erfarenhet av Kellfris 8 och 9 tons skogsvagnar?
De är ju billiga och ser bra ut, ska ha den för att köra ved och vindfällen 100-200 kubik per år, Har tittat på beg vagnar tex moheda och källefall i samma prisklass och ca 10-15 år gamla, vilket kan vara bäst?



   TS
FTG
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11018 Har ingen erfarenhet av just Kellfri men se bara till att de sitter 400x15,5 däck på vagnen annars går den under jord :wink: med fulla lass

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11045 Min anländer till hösten, så vi får se vad de går för.

Användarvisningsbild
Christer j  
#11087 Akta er för allt som heter kjellfri,det är rent blötjärn i deras grejer.På den kranen som var på elmia var det poriga kallsvetsar o ett ventilpaket som fuktade.Jag har själv tyvärr köpt endel grejer av dom men bara blivigt besviken,man får vad man betalar för.Köp kts eller palm om ni ska köpa lågpriskranar.Dom verkar rätt vettiga.

Avatar Fallback
Boden  
#11091 Vad har ni övriga för vagn och kran och vilka är era erfarenheter.

Jag kör Patu och är nöjd med det.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11094 Jag kör med en driven Moheda från 84 och fmv 390 monterad på traktorn som jag håller på att vänja mej vid

Avatar Fallback
s.ostergren  
#11190 Efter mycket vånda och med era och andras goda råd i tankarna har det blivit bestämt, det ska bli en källefall K90S med k35 kran, nästan dubbelt mott kellfrin men förhoppningsvis dubbelt så bra. Tack för hjälpen.

   TS
Användarvisningsbild
Christer j  
#11227 Bra val,om fem tio år så inser du nog att det var värt pengarna.Själv kör jag patu o det var nog ett rätt vettigt val ser det ut som så här 16 år senare.

Avatar Fallback
JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15064
Ferguson skrev:Min anländer till hösten, så vi får se vad de går för.


Har den kommit än? Och i så fall, vad är ditt intryck?

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15103 Den har inte kommit än, januari är senaste budet.

Dom har tydligen inte fått hem kranarna.

Användarvisningsbild
Christer j  
#15291 Vi väntar nyfiket på en rapport.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16735 Nu står den hemma :D

Men på grund av det extremt dåliga vädret här på västkusten så får skogen vänta tills det fryser eller blir torrare.

Vi köpte 8tonnaren, samma som 9 ton men 11,5x15,3 däck och 2 bankar.

Får fixa till en banke/stöd längre bak för annars får boggien vara jättelångt bak!
Boggien går inte att ställa steglöst finns olika fasta lägen.

Det som man tycker är lite klent på den är centrumbalken 150X150, men annars ser den bra ut.
Kranen ser proffsigare ut än kärran och det verkar vara olika tillverkare då det är olika märken på slangarna till ramstyrningen mot ventilpaketet och vinschen.

Ett lyft mot min gamla kärra blir det ju iaf!

Avatar Fallback
stnpj  
#18585 Nu har huggarvagnarna kommit....
Efter att ha väntat sedan skogsälmia i juni.
Vi fick våra vagnar (2st) med en veckas mellanrum.
Trots det skiljde sig dom åt på några detaljer.
Bla. olika dragning av slangarna till vagnsstyrningen
samt två helt olika rotatorer.
Man bör följa anvisningarna som följer med som rekommenderar efterdragning av bultförband, då flera bultar(muttrar) satt väldigt löst.
Ventilpaketet är grovgjutet och väldigt tungt. Kranen upplevs rejäl men rörelserna tar lång tid på sig (traktorn ger 45 l/min)Vet inte om det finns någon flödesreglering på paketet, tror bara det är chockventiller??
Slangarna till rotatorn m.m losnar och läcker återkommande. Kan kanske bero på att slangarna är hårda i början??
Närmsta projekt blir att tillverka en extra timmerbanke,
då boggin hamnar väl långt bak med endast två.
Man får väll inte ha allt för stora krav med tanke på att priset är knappt hälften av vad "märkesvagnarna" kostar.
Vore kul och höra hur ni andra som köpt dessa vagnar har för åsikter.
Häls. petter Andersson

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18599 Ett tips på slangar som lossnar är skruva av dom rengör gängan med avfettning och lägg hydrallåsning i gängan, sitter som berget sen.
45l/min är ju vid maxvarv, halva varvtalet=halva flödet :cry:

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18620 Färgen är verkligen ingen höjdare, samtliga svarta detaljer är målade på ytrost och det räcker att spotta på den gröna färgen så är den borta.

Tycker ändå att konstruktionen är stabil, framför allt kranen.
Stark är den också, har lyft ca 450kg med fullt utligg!

Kranen går också hyffsat snabbt tycker jag(50l/min).

Vi får också bygga en tredjebanke, skulle köpt med en nu i efterhand kan man tycka.

Vi har fått byta några kopplingar vid rotatorn, orginalen var snedragna så konan höll inte tätt.
Nya kopplingar som går att skruva på slangen utan att pressa fick vi gratis.

En annan småsak är att funktionerna till ventilpaketet var lite omkastade men det var ju bara att koppla om slangarna..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).