tis 13 dec 2011, 20:09#150576
Jag testar att svara...
1: Man kör som det passar just för en själv, beroende på hur och var man vill lägga snön. Med snöskopa fram finns ju ännu mer valmöjligheter. Jag själv brukar skrapa med rakställt blad bort från garaget bara för att jag vill ha så mycket snö som möjligt åt andra hållet.
2: Stödhjulen kan du nog ta bort, jag har aldrig kört med sådana och heller aldrig saknat dom. Enda gången bladet gått för djupt är vid snöplogning över gräs utan tjäle under, frågan är om ens hjulen hjälpt till där, bättre att ha ljus bakåt och koll.
Vid vägskrapning sommartid är problemet oftare att man har för lätt schaktblad än att det vill ner för djupt. Jag har själv ett.....ähum....lånat blad som är tyngre än ditt, ett litet 360° roterbart och inte ens på speciellt mjukt "travhästunderlag" så gick det för djupt.
Det går bra att få rätt "fason" på vägytan vid sommarskrapning genom att justera höjden på hydraularmarna.
Nu med nytt blad får du kolla så det s.a.s går lika bra åt bägge håll (så inte ena hörnet på slitstålet river med bladet ställt åt ena hållet). En sådan skillnad justeras med höjden på hydraularmarna.
3: Jag säger 90° vinkel på slitstålet mot marken, har jag fel så blir vi nog varse det.
Kolla också så att hydraularmarna inte riskerar att ta i bakdäcken, om så är fallet ändra längden på kedjorna som håller armarna i sidled.