Skotare

Oljebyte boggie Kockum 836-46 1971.

9 inlägg 8603 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Oljebyte boggie Kockum 836-46 1971.

Sandshult  
#149369 Hejsan allesamman,

Skulle byta olja i boggin på min Kockum 836-46 från 1971.

Kikade i handboken......inga problem......trodde jag.

På min maskin saknas avtappningspluggen, som finns på den fina bilden i handboken.

Har svårt att tro att de glömt att sätta dit den på fabriken i Söderhamn.

Frågan är nu hur jag ska kunna få ur oljan, utan att lossa en axel eller liknande.

Jag gjorde ett försök att pumpa ur oljan, men den var för tjock.

Hur ska man göra??



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Oljebyte boggie Kockum 836-46 1971.

M_M  
#149370 Borra ett hål, tappa ur oljan, gänga hålet, skruva i en plugg, fylla på ny olja?
Kanske kan funka iaf...

Avatar Fallback

Re: Oljebyte boggie Kockum 836-46 1971.

Sandshult  
#149376 Fler förslag?

   TS
Avatar Fallback

Re: Oljebyte boggie Kockum 836-46 1971.

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149391 Doppa gängtappen i fett innan du gängar så blir spånen kvar på gängtappen.
Pluggar med insex finns hos biltema. då sticker ingen skruvskalle ut.

Avatar Fallback

Re: Oljebyte boggie Kockum 836-46 1971.

ÅsaNisse  
#149426 Värm boggilådan så blir oljan lättare att pumpa. Alternativt vänta till sommaren.

Avatar Fallback

Re: Oljebyte boggie Kockum 836-46 1971.

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150163 Måste ju nästan finnas? nån stans. Det kan ju inte vara så att den gått sedan 71 utan oljebyte.
Pumpa upp är ju inte så lätt när du måste få en slang förbi dreven med lite grovlek på för att pumpa oljan.

Men ska du tvunget öppna den så ta en lucka för något av mellandreven, bör väl vara enklast.

Avatar Fallback

Re: Oljebyte boggie Kockum 836-46 1971.

Sandshult  
#150539 Hoppades att det fanns någon universallösning på detta problem, jag vill ogärna borra upp ett nytt avtallningshål i lådan.

Hossade ett lagersäte till ett av hjulen, men det var för dåligt med plats för en slang.

Annars får jag följa Åsa-Nisses råd....

   TS
Avatar Fallback

Re: Oljebyte boggie Kockum 836-46 1971.

j-eg63  
#150545 "Sandshult " är maskinen nylackerad ser ju ut som att den kommer direkt från fabrik väldans fint ekipage hur länge har du ägt den? Apropå att få ut oljan om du värmer med gasol boggin, skulle du med en elpump kunna suga upp den vad för sorts pump provade du med På många bilmotorer sugs ju oljan upp på samma sätt är väl förståss tunnare kanske Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Oljebyte boggie Kockum 836-46 1971.

Sandshult  
#150783 Köpte maskinen i höstas av en bekant. Har inte hunnit köra så mycket än. Ska hugga timmer med min Niab under mellandagarna, så sen ska den få jobba. Har inga band än, men hoppas att det ska räcka med piggkedjor fram och ett par ringkedjor bak.

Någon av de tidigare ägarna verkar ha ägt en elkabelfabrik och fått en kabelskotång i julklapp......sladdar överallt. Men jag har en bra avbitartång.....så det mesta är löst nu.

Rustade upp den till dess 40-årsdag med lite ny färg, belysning, bakrutetorkare, backkamera, stol m.m. Notera den enorma vinchen från FMV, med fungarande radiostyrning modell "Ä".

Åkte till Jula och införskaffade en borrmaskinspump med 3/4" anslutning. Använde 1/2" slang.

Jag får nog försöka få oljan lite mer lättflytande.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).