Jakt och Fiske

Stoppa löshundsjakten

102 inlägg 42847 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

andan  
#150520
Sinkro63 skrev:Någon som har statistik på hur många hundar som blivit dödade av varg i sverige?

Lite skumt är det när det gäller varg som äter hundar. Det verkar som om det inte är överallt som hundar äts. Kan alla dessa lösspringande hundarna i sverige lärt upp våra vargar att det är bytesdjur? I många andra länder använder man hundar för att skydda tex får och getter mot varg (vilket dom verkar vara kapabla att göra)

Mvh Sinkro63


Det stämmer, men det är av helt andra raser än vad vi är vana med, t.ex. Ovtjarka... Det finns en del som provar detta i sverige med... Dessa hundar är dock väldigt skarpa och oftast har man ett gäng som lever med t.ex fåren hela tiden, så inga sällskapshundar direkt...

Angående antalet dödade hundar så har jag läst någonstans att det rör sig om ca 50 st/år... Man kan sätta det i relation till antalet vargar, ca 230 (officiellt) och jämför med trafikdödade där vi har 4,7 miljoner bilar och lastbilar... Dessutom är det lite intressant hur man kan jobba med statistik... Ofta jämför man vargdödade mot trafikdödade i HELA sverige, intressant vore ju att se siffror och en jämförelse i vargområdena...

Användarvisningsbild

Re: Stoppa löshundsjakten

Vedproducent  
#150521
Bybonden skrev:
axwell skrev:
Vedproducent skrev:Ok, då förstår jag vad du menar. Tidigare skrev du 76-78 miljoner för rovdjursrivna och att det skulle vara den "lilla delen"
Jaja det är ju småpengar. De svenska tallungsskogarnas viltbetning kostar miljardbelopp varje år.


Stämmer att jag inte vet hur mycket som går till rennäringen utöver rovdjursersättningarna.

Jag ser inte vargen som någon lösning på problemet med viltbetade tallungskogar, jägarna måste få en tveeggad morot så att det lönar sig att skjuta fler "skadedjur" där det finns.


Markägaren har väl möjlighet att försvara sina tallungskogar, det är ju älgjakt sep-jan dessutom möjlighet till skyddsjakt???

Jadu här brukar älgjakten vara slut efter 1 eller 2 dagar. Möjligtvis finns det någon kalv kvar. Skyddsjakt kan du glömma här i alla fall. Det beror väl på att alla dessa betesskador har blivit ett normaltillstånd skulle jag tro.

Användarvisningsbild

Re: Stoppa löshundsjakten

Vedproducent  
#150522
andan skrev:
Sinkro63 skrev:Någon som har statistik på hur många hundar som blivit dödade av varg i sverige?

Lite skumt är det när det gäller varg som äter hundar. Det verkar som om det inte är överallt som hundar äts. Kan alla dessa lösspringande hundarna i sverige lärt upp våra vargar att det är bytesdjur? I många andra länder använder man hundar för att skydda tex får och getter mot varg (vilket dom verkar vara kapabla att göra)

Mvh Sinkro63


Det stämmer, men det är av helt andra raser än vad vi är vana med, t.ex. Ovtjarka... Det finns en del som provar detta i sverige med... Dessa hundar är dock väldigt skarpa och oftast har man ett gäng som lever med t.ex fåren hela tiden, så inga sällskapshundar direkt...

Angående antalet dödade hundar så har jag läst någonstans att det rör sig om ca 50 st/år... Man kan sätta det i relation till antalet vargar, ca 230 (officiellt) och jämför med trafikdödade där vi har 4,7 miljoner bilar och lastbilar... Dessutom är det lite intressant hur man kan jobba med statistik... Ofta jämför man vargdödade mot trafikdödade i HELA sverige, intressant vore ju att se siffror och en jämförelse i vargområdena...

Nu var det 21 skadade/dödade hundar av varg 2010 och inte ca 50. Så visst är trafiken överlägset farligast även i vargområdena (möjligt att det finns något enstaka mindre område där det går en eller två bilar om dagen som vargen skulle kunna vara värre då av naturliga orsaker).

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

andan  
#150523 21 st är nog Agrias statistik... Alla hundar är inte försäkrade och alla som är försäkrade är inte det i Agria...

Får ändå revidera min siffra, 42 i snitt ska det vara...

http://vargreviret.com/jakthund_statistik.htm

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Si63  
#150529 Undrar hur många hundar som dör av huggormar?
Ska vi ta bort dom ur vår fauna också?

Min (lösspringande) katt dog av en bil. Ska vi förbjuda bilar?

Mvh Sinkro63

Användarvisningsbild

Re: Stoppa löshundsjakten

Vedproducent  
#150535
andan skrev:21 st är nog Agrias statistik... Alla hundar är inte försäkrade och alla som är försäkrade är inte det i Agria...

Får ändå revidera min siffra, 42 i snitt ska det vara...

http://vargreviret.com/jakthund_statistik.htm

Ja det snittet på 42 stämmer för perioden 2007-2009. Nu var det rekordlågt antal 2010 med 21 vargrivna hundar varav 20 dödade. Det är inte bara Agrias statistik.

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

andan  
#150536
Vedproducent skrev:
andan skrev:21 st är nog Agrias statistik... Alla hundar är inte försäkrade och alla som är försäkrade är inte det i Agria...

Får ändå revidera min siffra, 42 i snitt ska det vara...

http://vargreviret.com/jakthund_statistik.htm

Ja det snittet på 42 stämmer för perioden 2007-2009. Nu var det rekordlågt antal 2010 med 21 vargrivna hundar varav 20 dödade. Det är inte bara Agrias statistik.



Ok.. Då går det ju åt rätt håll... Undra varför siffran sjunker? Färre som släpper hunden?

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

andan  
#150538 http://www.jaktojagare.se/forvirring-om ... ade-hundar

Snön under föregående vinter kan vara en anledning... Kan nog vara en stor bidragande orsak, hade själv av den anledningen inte många jaktdagar i fjol...

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150544
Bybonden skrev:Markägaren har väl möjlighet att försvara sina tallungskogar, det är ju älgjakt sep-jan dessutom möjlighet till skyddsjakt???


Hade älgjakten varit lika fri som rådjursjakten hade inte jag klagat i alla fall. :lol:

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150562 Det där med att färre släpper hunden stämmer nog.
Jag känner flera som har bytt jaktmark till vargfria områden.

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150571 Jag ser inte vargen som någon lösning på problemet med viltbetade tallungskogar, jägarna måste få en tveeggad morot så att det lönar sig att skjuta fler "skadedjur" där det finns.[/quote]

Markägaren har väl möjlighet att försvara sina tallungskogar, det är ju älgjakt sep-jan dessutom möjlighet till skyddsjakt???[/quote]
Jadu här brukar älgjakten vara slut efter 1 eller 2 dagar. Möjligtvis finns det någon kalv kvar. Skyddsjakt kan du glömma här i alla fall. Det beror väl på att alla dessa betesskador har blivit ett normaltillstånd skulle jag tro.[/quote]

Vad händer tror du, om du som "Markägare" sitter på din egen mark och skjuter en älg under den tiden det för området är lagligt att fälla älgar??

Användarvisningsbild

Re: Stoppa löshundsjakten

Vedproducent  
#150577
Bybonden skrev:Jag ser inte vargen som någon lösning på problemet med viltbetade tallungskogar, jägarna måste få en tveeggad morot så att det lönar sig att skjuta fler "skadedjur" där det finns.


Markägaren har väl möjlighet att försvara sina tallungskogar, det är ju älgjakt sep-jan dessutom möjlighet till skyddsjakt???[/quote]
Jadu här brukar älgjakten vara slut efter 1 eller 2 dagar. Möjligtvis finns det någon kalv kvar. Skyddsjakt kan du glömma här i alla fall. Det beror väl på att alla dessa betesskador har blivit ett normaltillstånd skulle jag tro.[/quote]

Vad händer tror du, om du som "Markägare" sitter på din egen mark och skjuter en älg under den tiden det för området är lagligt att fälla älgar??[/quote]
Vad som händer? Det är tjuvjakt och som alla brott om dom upptäcks så blir det straff. I detta fall riskerar du fängelse (men du kommer sannolikt undan med böter och indragen vapenlicens plus att vapnen beslagtas).

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

axwell  
#150598 viewtopic.php?p=150471#p150471

Rättelse:Jag har troligen kastat om uppgifterna som jag hade läst någonstans.

Så här skriver de flesta tidningarna: Renslakten gav 76,6 miljoner och rovdjurersättningen drygt 60 miljoner fördelat på 51 samebyar.

Tittade samtidigt på en utredning "vad kostar en ren?", 180 sidor, orkade inte läsa allt men statens kostnader är värre än jag väntat mig.

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150626
Vedproducent skrev:
Bybonden skrev:Jag ser inte vargen som någon lösning på problemet med viltbetade tallungskogar, jägarna måste få en tveeggad morot så att det lönar sig att skjuta fler "skadedjur" där det finns.


Markägaren har väl möjlighet att försvara sina tallungskogar, det är ju älgjakt sep-jan dessutom möjlighet till skyddsjakt???

Jadu här brukar älgjakten vara slut efter 1 eller 2 dagar. Möjligtvis finns det någon kalv kvar. Skyddsjakt kan du glömma här i alla fall. Det beror väl på att alla dessa betesskador har blivit ett normaltillstånd skulle jag tro.[/quote]

Vad händer tror du, om du som "Markägare" sitter på din egen mark och skjuter en älg under den tiden det för området är lagligt att fälla älgar??[/quote]
Vad som händer? Det är tjuvjakt och som alla brott om dom upptäcks så blir det straff. I detta fall riskerar du fängelse (men du kommer sannolikt undan med böter och indragen vapenlicens plus att vapnen beslagtas).[/quote]

Vad har gjort som är brottsligt?

Användarvisningsbild

Re: Stoppa löshundsjakten

Vedproducent  
#150633 Jo som jag skrev att har vi skjutit våra älgar första eller andra dagen så kan vi inte fortsätta jaga även om det är jakttid för älg i området. Det är alltså tjuvjakt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).