Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Professionell körning med ATV

48 inlägg 33019 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Professionell körning med ATV

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150360 Jag funderar på att köpa en ATV med griplastarvagn och undrar därför om det finns en marknad för en ATV med griplastarvagn. Jag jobbar bla med att ta ner träd bland bebyggelse och där finns absoult en användning för systemet men hur är det i skogen?

Finns de kunder som är beredda att betala priset för merkostnaden som det blir för att köra med ATV och griplastarvagn? Hur gör ni då med avverkningen? Med motorsåg eller finns det någon som kör efter någon processor eller skördare?

Vilka av er kör professionellt i större eller mindre utsträckning?

Nyfiken!! /Martin



   TS
Användarvisningsbild

Re: Professionell körning med ATV

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150468 Humm, 123 personer har läst tråden och ingen svarat. Innebär det att alla har bara sin ATV och griplastarvagn i sin egen skog för privat bruk?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Professionell körning med ATV

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150469 Så är det nog för det mesta, men häng kvar det kan ramla in nåt närsomhelst.

Avatar Fallback

Re: Professionell körning med ATV

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150472 hej! jag tar ibland in min grizzly 660+avesta griplastarvagn till firman jag jobbar åt,och då främst när vi fäller på tomter,eller som senast på en kyrkogård när det inte får bli några markskador och sönderkörning! så visst finns det en marknad för små maskiner!helt klart!

Användarvisningsbild

Re: Professionell körning med ATV

Seabass  
#150491 det finns garanterat jobb, problemet kan väll va att hitta fram till dem men vad du än har tänkt köpa för atv så prova en Polaris 550 x2 före du bestämmer dej, den är helt otrolig med en hydraul vagn, jag blev rek en sån av kranman åke och är hel nöjd, framkomligheten med vagn är betydligt större med den jämfört med all andra korta 4hjulingar jag haft/provat + att det är turf läge på den så det blir inte ett spår efter dej om du kör på gräs eller grusgång samt att svängradien blir mindre och däcken slits inte i närheten så fort :)

Avatar Fallback

Re: Professionell körning med ATV

skogshasse  
#150497
Ekhagas trädfällning skrev:Jag funderar på att köpa en ATV med griplastarvagn och undrar därför om det finns en marknad för en ATV med griplastarvagn. Jag jobbar bla med att ta ner träd bland bebyggelse och där finns absoult en användning för systemet men hur är det i skogen?

Finns de kunder som är beredda att betala priset för merkostnaden som det blir för att köra med ATV och griplastarvagn? Hur gör ni då med avverkningen? Med motorsåg eller finns det någon som kör efter någon processor eller skördare?

Vilka av er kör professionellt i större eller mindre utsträckning?

Nyfiken!! /Martin

hej varför inte en alstor eller vimek 101 om du ska köra professionellt eller är det så att du även vill ha en maskin till nöjesåkning privat???? mvh skogshasse

Avatar Fallback

Re: Professionell körning med ATV

Nolltax AB  
#150510 Höststormen sveper fram.
Ett gäng vindfällen.
Merkostnaden torde snarare bli en mindrekostnad jämfört med skördare/skotare.

Alsike heter en ort nära jag. Ny ort. Det byggs hejvilt.
Tomterna är oftast mindre än tusen kvadrat. Dom flesta skogsdito.
Vem släpar ut en skördare å skotare för att kalhugga tusen kvadrat..?

Avatar Fallback

Re: Professionell körning med ATV

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150512 Vi har en kund norr om stockholm som kör med Malwa, mestadels tomtröjningar, lukrativt !

Användarvisningsbild

Re: Professionell körning med ATV

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150542
skogshasse skrev:hej varför inte en alstor eller vimek 101 om du ska köra professionellt eller är det så att du även vill ha en maskin till nöjesåkning privat???? mvh skogshasse


Gör inte dessa maskinr mer spår i tex gräsmattor och på tomter där jag vet att jag kommer att jobba?

Martin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Professionell körning med ATV

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150543
swetrac skrev:Vi har en kund norr om stockholm som kör med Malwa, mestadels tomtröjningar, lukrativt !


Jo, Malwan är fin men kostar ca 1,1 miljoner och en ATV med griplastarvagn ca 200 000. Och i en trädgård kan nog även Malwan kännas stor och göra spår.

Martin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Professionell körning med ATV

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150546
Seabass skrev:det finns garanterat jobb, problemet kan väll va att hitta fram till dem men vad du än har tänkt köpa för atv så prova en Polaris 550 x2 före du bestämmer dej, den är helt otrolig med en hydraul vagn, jag blev rek en sån av kranman åke och är hel nöjd, framkomligheten med vagn är betydligt större med den jämfört med all andra korta 4hjulingar jag haft/provat + att det är turf läge på den så det blir inte ett spår efter dej om du kör på gräs eller grusgång samt att svängradien blir mindre och däcken slits inte i närheten så fort :)



Hur kommer det sig att den har bättre framkomlighet än andra kortare? Blir inte svängradien sämre när den är lite längre?
Hur funkar det med delad bakaxel när du kör med en griplastarvagn med så högt kultryck?

Mvh Martin

   TS
Avatar Fallback

Re: Professionell körning med ATV

Sune_  
#150551
Ekhagas trädfällning skrev:
Seabass skrev:det finns garanterat jobb, problemet kan väll va att hitta fram till dem men vad du än har tänkt köpa för atv så prova en Polaris 550 x2 före du bestämmer dej, den är helt otrolig med en hydraul vagn, jag blev rek en sån av kranman åke och är hel nöjd, framkomligheten med vagn är betydligt större med den jämfört med all andra korta 4hjulingar jag haft/provat + att det är turf läge på den så det blir inte ett spår efter dej om du kör på gräs eller grusgång samt att svängradien blir mindre och däcken slits inte i närheten så fort :)



Hur kommer det sig att den har bättre framkomlighet än andra kortare? Blir inte svängradien sämre när den är lite längre?
Hur funkar det med delad bakaxel när du kör med en griplastarvagn med så högt kultryck?

Mvh Martin


Vad gäller vikten så byter man ju oftasts till lite hårdare fjädrar när man kör i skogen.
Sen är det ju så att kultrycket SKA inte ligga på mer med en griplastarvagn än med en vanlig vedvagn, man får justera boggien så att man hamnar i jämvikt annars kommer det bli totalt hopplöst att överhuvudtaget styra ekipaget när det är lite trixigt.

Användarvisningsbild

Re: Professionell körning med ATV

Seabass  
#150554 Jag gissar på att framkomligheten blir bättre pga att motor och förare sitter ca 20cm längre fram, i och med att jag haft flera korta innan å dragit samma vagn på samma ställe så kan jag garantera dej att det är stor skillnad i framkomlighet, i och med detta så svänger den även bättre än de andra som gärna vill gå rakt på grund av att de är kortare mellan axlarna + att alla andra är heldiffade bak och strävar framåt.
Åke som äger Kranman rek denna maskin för mej pga dessa egenskaper som jag nu delar, när det är sagt så har Kranman maskiner från alla de största fabrikaten och han föredrar denna. Åk till Kranman så får du säkert prova både Suzuki, honda, artic osv med vagn :)
Jag kör med hårdare fjädrar bak och det funkar kanon.

Användarvisningsbild

Re: Professionell körning med ATV

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150566 Jag har försökt frälsa alla jag träffar till att köpa en ATP eller X2'a kul att få en till som sett ljuset på forumet. Turfläget är överlägset vid nästan all normal körning. At den är 20 cm längre gör den stabilare och man får bättre plats på den.

Användarvisningsbild

Re: Professionell körning med ATV

Seabass  
#150575 Jag ÄLSKAR min X2a, trodde inte på allt fint som blev sagt om dem innan jag köpte en själv, nu ser jag inga fördelar med en vanlig :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).