Jakt och Fiske

Stoppa löshundsjakten

102 inlägg 42856 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150431
Månskensbonnen skrev:När man måste sätta upp vargsäkert stängsel runt huset för å kunna släppa ut småbarn å hundar är det försent. SGT


Det låter inte bra, hoppas våran nya Miljöminister Lena Ek har något i bakfickan. Hoppas hon är insatt i vargproblemet, samt att våra jaktorganisationer kan trycka på.

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

MNskog  
#150437
Bybonden skrev:
Månskensbonnen skrev:När man måste sätta upp vargsäkert stängsel runt huset för å kunna släppa ut småbarn å hundar är det försent. SGT


Det låter inte bra, hoppas våran nya Miljöminister Lena Ek har något i bakfickan. Hoppas hon är insatt i vargproblemet, samt att våra jaktorganisationer kan trycka på.


Ja, man kan ju alltid hoppas men hennes företrädare blev ju hårt kritiserad för licensjakten och tillslut stoppad av EU.
Personligen tror jag inte det var på EU:s initiativ utan som vanligt en väldigt hård svensk tolkning av EU-direktiven. Detta i kombination med att vissa andra företrädare för partier i regeringen är starkt EU-vänliga, tillika vargkramare och landsbygdshatare, tror jag påverkade mer.
Det största problemet är att under tiden makten funderar på hur de ska hantera vargproblemet växer antalet vargar fort. Med tanke på vilket liv det var om att 28 vargar skulle skjutas hur tror ni då det kommer att låta när det är 280 vargar det handlar om att skjuta........
Senast redigerad av MNskog mån 12 dec 2011, 20:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stoppa löshundsjakten

masterchief  
Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

MNskog  
#150458 http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=10171&avd1=0

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

JD 2006  
#150466

Ja det är kostsamt med våra rovdjur....speciellt vargen trots den finns i ett jämförelsevis litet antal mot t.ex. Björn, Järv.

Är det någon som vet hur mycket rovdjursersättning det skickas ut till T.ex. Rennäringen idag?

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

axwell  
#150471
JD 2006 skrev:Är det någon som vet hur mycket rovdjursersättning det skickas ut till T.ex. Rennäringen idag?


Rätta mig om jag minns fel, det var drygt en vecka sedan jag läste det någonstans.

76 eller 78 miljoner/år som ersättning för rovdjursrivna, men det är bara en liten del av vad rennäringen får totalt.

Har inte hittat några tillförlitliga uppgifter om det totala.

Användarvisningsbild

Re: Stoppa löshundsjakten

Vedproducent  
#150477
axwell skrev:
JD 2006 skrev:Är det någon som vet hur mycket rovdjursersättning det skickas ut till T.ex. Rennäringen idag?


Rätta mig om jag minns fel, det var drygt en vecka sedan jag läste det någonstans.

76 eller 78 miljoner/år som ersättning för rovdjursrivna, men det är bara en liten del av vad rennäringen får totalt.

Har inte hittat några tillförlitliga uppgifter om det totala.

Nja inte riktigt rätt. 468 000 kr för rovdjursriven tamboskap av vargen år 2010

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

axwell  
#150484
Vedproducent skrev:Nja inte riktigt rätt. 468 000 kr för rovdjursriven tamboskap av vargen år 2010


OK, vi skriver inte om samma sak, gick bara på "tex rennäringen".

54 miljoner/år enbart för att rovdjuren får finnas till, så mitt minne av runt 76 behöver inte vara helt fel.

Här har ni lapparnas syn på ersättningen, de brukar tycka att staten borde utfodra sina rovdjur om man vill ha kvar dem.

http://www.de5stora.com/rovdjurManniska ... rsattning/

Användarvisningsbild

Re: Stoppa löshundsjakten

Vedproducent  
#150486
axwell skrev:
Vedproducent skrev:Nja inte riktigt rätt. 468 000 kr för rovdjursriven tamboskap av vargen år 2010


OK, vi skriver inte om samma sak, gick bara på "tex rennäringen".

54 miljoner/år enbart för att rovdjuren får finnas till, så mitt minne av runt 76 behöver inte vara helt fel.

Här har ni lapparnas syn på ersättningen, de brukar tycka att staten borde utfodra sina rovdjur om man vill ha kvar dem.

http://www.de5stora.com/rovdjurManniska ... rsattning/

Rovdjursrivna skrev du ju och inte bidrag. Men nu var det väl vargen vi diskuterade? Det är väl inte heller det rovdjuret som ställer till det mest för rennäringen.

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Si63  
#150492 Någon som har statistik på hur många hundar som blivit dödade av varg i sverige?

Lite skumt är det när det gäller varg som äter hundar. Det verkar som om det inte är överallt som hundar äts. Kan alla dessa lösspringande hundarna i sverige lärt upp våra vargar att det är bytesdjur? I många andra länder använder man hundar för att skydda tex får och getter mot varg (vilket dom verkar vara kapabla att göra)

Mvh Sinkro63

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

axwell  
#150494
Vedproducent skrev:Rovdjursrivna skrev du ju och inte bidrag. Men nu var det väl vargen vi diskuterade? Det är väl inte heller det rovdjuret som ställer till det mest för rennäringen.


Svarade på jd2006;s fråga om rovdjursersättningen vilket inkluderar risken 54 milj som betalas till div samebyar, så 76 milj bör det bli totalt bara för rennäringen.

Tidningsartikeln hakade inte upp sig ordvalet (som du gör) bara att det betalats ut 76 (78) miljoner.
Hur stor del som faller på vargen har jag inte kommenterat, bara antalet miljoner som betalats ut.

Samebyarna har räknat på sina kostnader, drygt 220 milj/år skulle de vilja för att inte gå back.

http://hem.bredband.net/calkok/rovdjursforvaltning.htm

Användarvisningsbild

Re: Stoppa löshundsjakten

Vedproducent  
#150498
axwell skrev:
Vedproducent skrev:Rovdjursrivna skrev du ju och inte bidrag. Men nu var det väl vargen vi diskuterade? Det är väl inte heller det rovdjuret som ställer till det mest för rennäringen.


Svarade på jd2006;s fråga om rovdjursersättningen vilket inkluderar risken 54 milj som betalas till div samebyar, så 76 milj bör det bli totalt bara för rennäringen.

Tidningsartikeln hakade inte upp sig ordvalet (som du gör) bara att det betalats ut 76 (78) miljoner.
Hur stor del som faller på vargen har jag inte kommenterat, bara antalet miljoner som betalats ut.

Samebyarna har räknat på sina kostnader, drygt 220 milj/år skulle de vilja för att inte gå back.

http://hem.bredband.net/calkok/rovdjursforvaltning.htm

Ok, då förstår jag vad du menar. Tidigare skrev du 76-78 miljoner för rovdjursrivna och att det skulle vara den "lilla delen"
Jaja det är ju småpengar. De svenska tallungsskogarnas viltbetning kostar miljardbelopp varje år.

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

axwell  
#150504
Vedproducent skrev:Ok, då förstår jag vad du menar. Tidigare skrev du 76-78 miljoner för rovdjursrivna och att det skulle vara den "lilla delen"
Jaja det är ju småpengar. De svenska tallungsskogarnas viltbetning kostar miljardbelopp varje år.


Stämmer att jag inte vet hur mycket som går till rennäringen utöver rovdjursersättningarna.

Jag ser inte vargen som någon lösning på problemet med viltbetade tallungskogar, jägarna måste få en tveeggad morot så att det lönar sig att skjuta fler "skadedjur" där det finns.

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150514
axwell skrev:
Vedproducent skrev:Ok, då förstår jag vad du menar. Tidigare skrev du 76-78 miljoner för rovdjursrivna och att det skulle vara den "lilla delen"
Jaja det är ju småpengar. De svenska tallungsskogarnas viltbetning kostar miljardbelopp varje år.


Stämmer att jag inte vet hur mycket som går till rennäringen utöver rovdjursersättningarna.

Jag ser inte vargen som någon lösning på problemet med viltbetade tallungskogar, jägarna måste få en tveeggad morot så att det lönar sig att skjuta fler "skadedjur" där det finns.


Markägaren har väl möjlighet att försvara sina tallungskogar, det är ju älgjakt sep-jan dessutom möjlighet till skyddsjakt???

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150519 Det är väl väldigt hårt reglerat hur många du får skjuta?
Grattis om du kan få till skyddsjakt!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).