Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Vill veta mer om Skördare!

18 inlägg 8843 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vill veta mer om Skördare!

Studier  
#149904 Hej!

Jag studerar på Umeå universitet och gör för närvarande ett arbete där jag tittar på skogsmaskiner, främst skördare. Anledningen till att jag vänder mig till er är för att ni har störst erfarenhet av maskinerna och på det viset är experterna i frågan.

Jag vill veta vad ni som användare tycker och tänker om er skördare samt vilken sorts maskin ni använder. Det skulle även vara roligt att veta hur ni tänker om framtida inköp. Vilka maskiner känns som möjliga inköp för er och varför?

Jag ser verkligen fram emot svar och är självklart tacksam för all information som jag kan tänkas ta in.

Ps. Jag bifogar även en länk till en digital undersökning. Den tar ungefär två minuter att göra och det är ovärderlig information för mitt fortsatta arbete.

https://docs.google.com/spreadsheet/vie ... MjdGUlE6MQ

Tusen tack på förhand!
/Tove



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Vill veta mer om Skördare!

inkazar  
#149915 Du missade några tillverkare på din enkät :)

(Tex Rottne, Gremo, Tigercat)

Avatar Fallback

Re: Vill veta mer om Skördare!

Studier  
#149929 Tack! Ska åtgärdas det första som händer på måndag :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vill veta mer om Skördare!

snubblaren  
#149931 En snabb fråga läser du till jägmästare?

Avatar Fallback

Re: Vill veta mer om Skördare!

Studier  
#150392 Hej allihopa!

Nej, jag läser tyvärr inte till jägmästare :) Jag har hört att de har en fin utbildning för det här i stan.
Jag har efter samordning med min arbetsgrupp kommit fram till att vi inte kommer att uppdatera enkäten, utan vi kommer just i detta momentet koncentrera oss på de största aktörerna på marknaden. Men om ni har ytterligare kommentarer om de andra tillverkarna så får ni väldigt gärna berätta om det här på forumet.

För övrigt vill jag tacka alla de som redan har svarat på enkäten, det är otroligt härligt när man känner hur engagerade och kunniga ni är. Tusen tack!

Jag ska passa på att nämna att enkäten fortfarande är aktuell, och ni som inte har hunnit svara på den än är välkomna att bidra via länken ovan

Ha en fin dag
/Tove

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vill veta mer om Skördare!

rocky  
#150453 Vad är vitsen med en undersökning när inte alla får vara med? Blir ju bara en halvsann undersökning/arbete?

Användarvisningsbild

Re: Vill veta mer om Skördare!

Valmet6400  
#150464 Jag förstår inte riktigt meningen med denna enkät när inte alla aktörer får vara med, och vad är det ni egentligen undersöker?

Avatar Fallback

Re: Vill veta mer om Skördare!

Mahg  
#150493 Vet inte om följande är vad ni är ute efter men jag vill gärna ta upp detta.

Jag tycker kopplingen mellan konstruktionskontoren och service/förare är alldeles för dålig. En av orsakerna till entreprenörernas dåliga lönsamhet kan ligga i onödigt höga reparationskostnader pga av dålig servicevänlighet. Det syns som om konstruktörens enda ambition är att grejerna ska kunna monteras ihop i en viss ordning på fabriken.

Mycket går att göra bättre utan fördyring bara det blir lite mer genomtänkt, annat kan förbättras till liten kostnad t ex att hydraulventiler sitter på en led och med en slangdragning så att de kan fällas undan för bättre åtkomlighet. Det kan vara många timmars jobb för att byta en liten och enkel pryl bara för att så mycket annat måste demonteras först.

Jag inser att det här är en branch med få sålda enheter att slå ut overheadkostnader på men om ansvariga för maskinernas utformning hade pryat lite mer på verkstadsgolv och i skogen och verkligen fokuserade på ett bygga en maskin som inte bara är bekväm i förarstolen de första timmarna utan även när föraren ska börja byta delar efter 10 000 timmar så tror jag mycket kan bli bättre.

Även när det gäller funktion och den dagliga ergonomin för föraren ser jag mycket som jag tolkar som att konstruktionskontoret inte följer upp sina produkters användning. Som avsaknad av utrymme för verktyg, pärmar, matsäcksväska o dyl, som att fotstegen inte släpper igenom snö utan blir till hala isklumpar, som att det saknas nåt att stå på när snön ska skrapas av rutorna mm.

En annan sak som gör mig förundrad är kvaliteten på manualer som ibland är riktiga hastverk, felaktigheter, avsaknad av viktig information mm.

Jag baserar detta på erfarenheter från ÖSA, Timberjack och Ponsse. Allt ovan gäller inte för alla maskiner utan får ses som exempel på att mycket skulle kunna göras bättre för att underlätta den dagliga användningen av maskinerna

Avatar Fallback

Re: Vill veta mer om Skördare!

Studier  
#150526 Jaa, för att svara på valmet6400 och Rocky. Som student så har man ibland begränsat med tid. Då huvudsyftet är att lära sig att applicera en viss metodik inom ett område så kan man ibland behöva kompromissa med hur utförligt man utför vissa moment. Självklart siktar man alltid på att komma så nära sanningen som möjligt. Det är det vi försöker att göra inom den ram som vi anser är möjlig med våra befintliga resurser.

I stället för att utföra en kvantitativ undersökning på de mindre aktörerna så kommer vi i stället att fokusera på en mer heltäckande kvalitativ undersökning. Den undersökning som finns uppe nu kommer att fungera som ett komplement till den kvalitativa undersökning som vi gör på annat håll. Detta betyder inte att denna undersökning är mindre viktig, utan den kommer att fungera som en slags facit till resterande information. Detta betyder även att de kommentarer som kommer upp här på forumet angående de olika aktörerna kommer att bli en del av vår kvalitativa undersökning, så vi är tacksamma för alla reflektioner kring era erfarenheter.

Den uppmärksamma kan se att det vi undersöker är hur väl de olika aktörernas marknadsföringsvärden stämmer överrens med användarens uppfattning om densamme. Målet är att lokalisera vart det finns brister i de olika företagens marknadsföring.

Till mahg vill jag säga tack! Produkten i sig är en bärare av företagets värde, och då den inte uppfyller det som företaget säger sig stå för så kan alla ansatser till övrig marknadsföring slänga sig i väggen. Kan jag tolka det som att du menar att ÖSA, Timberjack och Ponsse brister i Effektivitet, komfort och säkerhet?

MVH
/Tove

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vill veta mer om Skördare!

finskpinne  
#150604
Studier skrev:Kan jag tolka det som att du menar att ÖSA, Timberjack och Ponsse brister i Effektivitet, komfort och säkerhet?

MVH
/Tove


Min åsikt är att mer eller mindre alla tillverkare har brister inom dessa områden, och speciellt inom servicevänlighet. Det är nog inte bara dom där tre märkena som behöver förbättras, utan alla märken har vissa detaljer som är bättre och sämre än andra märken!! Många märken marknadsför sina maskiner som "servicevänliga" men på alla maskiner så hittar man nog t.ex. någon slang som inte går att skruva loss utan att man skruvar loss en annan sak som är i vägen för en annan sak osv!! 😡 En annan sak som många marknadsför är ju att dom är så "driftsäkra", men ändå så går en hel del relativt nya maskiner sönder p.g.a konstruktionsfel bara för att dom inte har testat tillräckligt länge utan dom har bråttom med att få ut nyheter på marknaden.

Användarvisningsbild

Re: Vill veta mer om Skördare!

Cruiser_no1  
#150624 Men många ggr är det ju inte tillverkarn i säg som problemet ligger, kollar vi på de stora märkena vi har ( rottne, ponsse, jd, komatsu) så det enda dom gör är att svetsa ihop en konstruktion som man sätter en massa olika produkter på, motorer från en tillverkare pumpar och drivlina från en annan. Kan man egentligen klandra en tillverkare när tex en givare går sönder? Nej egentligen inte, men däremot kan man ifrågasätta varför det inte är en bättre/ dyrare givare där? Jo för skulle där vara en dyrare givare och den skulle av förmodan gå sönder, ja då gnäller vi för att den kostar 5 ggr mer än den sämre/billigare givaren!

Avatar Fallback

Re: Vill veta mer om Skördare!

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150642 En fördel är ju alltid när dom använder mkt standardkomponenter som går få tag på på många ställen och bli billigare.Samt gärna många saker som passar på flera ställen på maskin,tex givare,packningar och slang. Perfekt som på gamla rottnen ja hade innan när tex givarkabel gick köpa hos lokala elgrossisten/försäljaren. Dock måste de ju va bra och anpassaf kvalite på grejerna.

Avatar Fallback

Re: Vill veta mer om Skördare!

Mahg  
#150649 Det är stor skillnad på den känsla av förtroende för ett företag jag får genom att läsa deras brochyrerer och genom att använda deras produkter. Jag har jobbat många år som konstruktör, dock ej skogsmaskiner, och vet ungefär hur det är på tillverkande företag. Jag ser två grundproblem, de på konstruktionsavdelningen har för lite erfarenheter av den miljö där deras produkter används och det läggs för lite tid på utprovning av prototyper innan serietillverkning. Det senare är en kostnadsfråga, det förra kanske kräver en annan typ av lösning.

Jag har en känsla av att problemet här mer handlar om en föreställning att människor är utbytbara, en konstruktör är en konstruktör. För att ta fram en så komplex produkt som en skördare krävs det mer än bra betyg och närvaro på arbetsplatsen. Ett stort intresse för produktområdet, en bred erfarenhet av användarmiljön och ständiga uppföljningar av hur det fungerar i praktiken.

Visst finns detta på sina håll men inte i tillräckligt hög grad. Jag får därför oftast sämre förtroende för en produkt (och för företaget) ju mer jag lär känna den. Den glättiga brochyren blir då alltmer parodisk.

Avatar Fallback

Re: Vill veta mer om Skördare!

Studier  
#150690 Hej! Jag är så tacksam för eran tid och ert engagemang. Tack, tack och åter Tack! :smile:

Som jag har förstått det så anser ni att det brister det i förståelsen för användaren och kontexten?

Servicevänlighet är någonting som verkar vara ett återkommande ämne. Ni har även nämnt utrymme/förvaring i styrhytten, halkrisk vid på/avstigning och begränsad tillgång till skrapning/rengöring av rutor.

Har ni några ytterligare tankar/åsikter kring vart denna förståelse brister? Eller, lika viktigt, känner ni att det finns någonting som ni verkligen uppskattar med en viss skogsmaskin?

Jag skulle också vilka veta hur er uppfattning vem användaren är. Är det samma personer som arbetar nu som för tjugo år sen? och hur kommer det att se ut om ytterligare 20 år? Kan ni se någon skillnad i exempelvis kompetens, ålder, personlighet, inställning osv?

Vänligen
/Tove

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vill veta mer om Skördare!

finskpinne  
#150719 Själv tycker jag att det är lättare att få de mindre tillverkarna att lyssna på användaren och göra förbättringar. T.ex. Logman här i Finland är ett mindre företag som tillverkar under 50 maskiner per år och i det företaget är det dom som äger företaget som också leder företaget och själva är med och bygger maskinerna, därför har dom kanske lite mera personligt behov av att kunderna är nöjda. Dessutom har åtminstone några av dom själva arbetat som skogsmaskinsförare tidigare i livet så dom vet lite hur det är ute i skogen. Dom större tillverkarna tycker jag det är svårare att påverka.

Något som jag uppskattar med en viss maskin!?? Det skulle då vara Ponsses, John Deeres och Keslas reservdelsservice här i Finland då, det man beställer kommer alltid till din dörr nästa morgon före kl.9. John Deere har dessutom ett serviceställe i landet som har öppet till kl. 19, och beställer man före 19.00 så får man delen nästa morgon senast kl.9 med posten. Dom andra märkena har jag inte så stor erfarenhet av så jag kan inte säga hur deras service fungerar.

Jag tror nog att det är ganska likadant folk som jobbar i branschen nu som det var förr, och nog kommer det väl att vara ganska liknande människor i branschen i framtiden också. De flesta som jobbar i skogen är nog intresserade av skogen och maskinerna, dom är inte bara där för att "ha ett jobb". Det tror jag eftersom det är en ganska konjunkturkänslig bransch, så dom som inte riktigt brinner för jobbet så har nog en tendens att byta bransch när det blir något produktionsstopp och permitteringar är aktuella. Om man t.ex. jämför med en som jobbar i snabbköpskassan så tror jag inte det är speciellt många som skulle filma eller fotografera när dom jobbar för att kunna dela med sig till andra på ett "Snabbköpsforum"!! :grin: Det är väl nog mest vi skogsmänniskor som gör sånt! :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).