Avverkning (slutavverkning)

Lite råd om skogskonto.

9 inlägg 10831 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lite råd om skogskonto.

lebedjev  
#150272 Hej.

Jag skulle vilja ha några enkla råd av er.

I augusti 2011 avverkade jag skog och fick ut ca 300 000kr och till det moms som var ett lägre belopp.

Tanken är att använda pengarna till att amortera ett huslån. (350 000 kr)

Jag har läst på skatteverket men blir inte riktigt klok på det.
http://www.skatteverket.se/foretagorgan ... kredovisas

Kan jag sätta in 100 % av de 300 000 på skogskontot direkt?

Hur amorterar jag mitt huslån på "smartast" sätt?

När ska momsen betalas in?

Jag har en lön över eller nära brytgränsen för statlig skatt samt en del övriga inkomster från räntor och aktieutdelningar.

Tacksam för svar.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Lite råd om skogskonto.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150274 Du får bara sätta in 40% av intäkten från en avverkning på ett skogskonto.

Avatar Fallback

Re: Lite råd om skogskonto.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150279 Sätter du in dem på skogakonto kan du inte amortera med dem. Räntefördelning och skogsavdrag?

Avatar Fallback

Re: Lite råd om skogskonto.

lebedjev  
#150288 OK, tack!

Hur går det till att räntefördela rent praktiskt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lite råd om skogskonto.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150296 Du kan börja med att räkna ut ditt kapitalunderlag, hur stor är det? Instruktioner finns här:
http://www.skatteverket.se/privat/blank ... 26468.html

Har du inte gjort det förut, så är det läge att gå tillbaka de senaste fem åren och ändra deklarationen... ;)

Avatar Fallback

Re: Lite råd om skogskonto.

lebedjev  
#150302 Tack Mangan!

Jag ser att det finns en del att läsa på här...

Kommer ha ett möte med banken i veckan. Är det ett misstag att öppna ett skogskonto då?
Hur lång tid har jag på mig att reda ut detta?

:?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lite råd om skogskonto.

Midgård  
#150307 Insättning på skogskonto får göras med max 40% av netto från leveransvirke resp 60% av netto från avverkningsuppdrag. Fick du ut likviden under 2011 kan du vänta med insättning på skogskonto tills du gjort klart deklarationen för år 2011, dvs först då ser du hur du hamnar med ev överskott från virkesförsäljning (kvitto på insättning på skogskonto ska åtfölja deklarationen). Momsen kan betalas in när som helst men det är också ide att nu vid årsskiftet titta över hur man hamnar skattemässigt totalt alltså summa inbetalda skatter ställt mot vad man beräknar ska inbetalas. Har man betalt in för lite skatt kan man drabbas av avgifter förutom ränta.
Insättning på skogskonto får inte orsaka underskott!

Avatar Fallback

Re: Lite råd om skogskonto.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150320 Definitivt något du skall vänta med till deklarationen, som sagt! Banken vill *gärna* att du skall låsa pengarna hos dem, så försök stå emot om du kan. 😈

Avatar Fallback

Re: Lite råd om skogskonto.

lebedjev  
#152291 Kan det vara en bra idé att redan i år sätta av 12 000 kr i pensionssparande av de pengar som betalades ut från avverkningen?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).