Vedmaskiner, flishuggar

förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

46 inlägg 32827 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

totte  
#150123
snubblaren skrev:Kanske lite ot men hur pass mycket "fulare"blir veden med "traktorklipparna" än en kedje/klyvprocessor?


Såpass att den inte duger som prydnad jämte öppna spisen i stadsvillan :mrgreen:

Trejon
Användarvisningsbild

Re: förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150173
totte skrev:
snubblaren skrev:Kanske lite ot men hur pass mycket "fulare"blir veden med "traktorklipparna" än en kedje/klyvprocessor?


Såpass att den inte duger som prydnad jämte öppna spisen i stadsvillan :mrgreen:

Precis så är det, funktionen som ved är absolut inte sämre på klippt ved.

Avatar Fallback

Re: förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150187
Slurfi skrev:
totte skrev:
snubblaren skrev:Kanske lite ot men hur pass mycket "fulare"blir veden med "traktorklipparna" än en kedje/klyvprocessor?


Såpass att den inte duger som prydnad jämte öppna spisen i stadsvillan :mrgreen:

Precis så är det, funktionen som ved är absolut inte sämre på klippt ved.



Vissa hävdar att klippt ved skulle torka sämre eftersom fibrerna pressas samman vid själva klippningen, Jag hävdar dock det motsatta eftersom det blir mer "sprickor/spjälkningar" när man klipper veden...

Användarvisningsbild

Vår kinatraktor får nog dra vedklippen

traktorz  
#150190
vetinte skrev:traktorz

Ja då ligger vi unjefär lika :) har tittat på samma o fick ju rek härifrån ang HM-200.
Ang. Bilken så tänkte jag ta en kontakt med han som säljer dom i särige. Bor liksom näsgårds så jag kan åka o titta i värkligheten på den.
Hadde du tänkt att köra den med 404:an eller el ?


Vår vedklyv drivs av en 1-fas motor, men klarar ändå 7 ton genom den dubbelverkande cylindern. I normalläget är den snabbare, men då med reducerad tryckkraft.

För en större vedklyv, eller kanske en mindre vedklipp, så bedömer vi att en normalstor 3-fasmotor är mest praktiskt.

Men ställer man krav på processkapacitet (många kubikmeter med ved på kort tid), så ökar även effektbehovet, så att endast traktorns kraftuttag är praktiskt och ekonomiskt. Vi kommer att ha gott om klenved från en hyggesrensning, så det är tilltalande med något bättre än dagens vedklyv.

Så svaret är att använda vår Foton FT404, ifall det nu blir en litet större vedmaskin så småningom?

Avatar Fallback

Re: förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

elis  
#150229 "Vissa hävdar att klippt ved skulle torka sämre eftersom fibrerna pressas samman vid själva klippningen." :roll:

Ja... det finns många lustigkurrar på denna jord. Har en granne som hävdar att han eldar med torr ved trots att han täcker vedhögen med en rejäl presenning som går tätt mot marken, ingen som helst luftcirkulation :-) :-)
När det gäller klippt ved är det så att vid klippet så pressas minst en dl vatten ur klumpen, kanske mer beroende på hur färsk veden är. Jag har tidigare haft vanlig vedkap och det är tveklöst så att klippt ved torkar både snabbar och bättre. Jag såg då aldrig att det rann vatten när man kapade ved med klingan, med klippen forsar det ur klumparna.

Användarvisningsbild

Re: förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150232
elis skrev:Jag såg då aldrig att det rann vatten när man kapade ved med klingan, med klippen forsar det ur klumparna.

Exakt så, grannen var helt lyrisk när han upptäckte att hans klip/klyv pressade ut vatten
ur veden, nästan så man funderar på att slöa eggen för mer press-effekt.

Användarvisningsbild

Re: Pilkekone Estre HM-200 från TEM-Tuote

finskpinne  
#153665
traktorz skrev:Pilkekone Estre HM-200 från TEM-Tuote

Intresserad av vad det är för maskin på bilden, ser ut att vara en estländsk vedklipp (32000 kr exkl. moms), hittade den på http://www.temtuote.com/pilkekoneet



Den är från Finland, ej Estland.

Men om man skall satsa på en som klipper så skulle iaf jag välja Superpilke. Den matar ju in veden själv och klipper i en grym hastighet. Dock klarar den ju bara upp till 20 cm grovt men jävligt snabb är den ju och man behöver inte stå och hålla i långa bitar och knuffa in dom.

Här är en video på en Superpilke:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Z5nhtmr_n28[/youtube]

Avatar Fallback

Re: förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

valmet862  
#153667 Estre är inte tillverkad i Finland importeras endast hit och tillverkning sker i Estland!! :oops:

Användarvisningsbild

Re: förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

finskpinne  
#153670
valmet862 skrev:Estre är inte tillverkad i Finland importeras endast hit och tillverkning sker i Estland!! :oops:


Det har du nog rätt i... Kanske man borde göra lite research innan man öppnar kakhålet!! :lol:

Men det faktum att den är från Estland ändrar inte min åsikt om att jag hellre skulle välja Superpilke, som jag med säkerhet är tillverkad i Finland!! :grin: För att stå och hålla upp veden hela tiden är ju ganska tungt...

Avatar Fallback

Re: förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

valmet862  
#153673 Jo men för övrigt fungerar de stackars estniska klipparna bra, prissmässigt vinner de men o stå o hålla i veden själv är ju förstås en nackdel men står du där ett par dagar har du nog årsbehovet av ved 😈

Användarvisningsbild

Re: förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

vetinte  
#155295 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 19:39, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

John74  
#155303 Spännande, har också tittat på den. Nyfiken på resultat efter provkörning. Har sett att "klipparna" inte delar på veden ordentligt, men den här verkar bra på det.
Hoppas på fortsättning....

Avatar Fallback

Re: förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

Redalsrusken  
#155385 Hei, noen som har erfaring med en JAPA 300? Er på utkikk etter er enkel maskin til eget bruk og som kan hyres/lånes bort til famile/venner. Ser utrolig snedig ut med mulighet for å kunne flyttes med firehjulingen over korte avstander.

Avatar Fallback

Re: förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156379 jag har en sån, den funkar bra men kö en ROAD dvs med riktigt chassie, så kan man köra 80KM/h med den.

Avatar Fallback

Re: förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

Xon  
#156384 Hade nog satsat på en Pilkemaster än en JAPA 300.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).