Före och efter jobbet

Stanna om man skada backspegeln?

18 inlägg 17261 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stanna om man skada backspegeln?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149845 Skada Backspegel, hur göra?
Som rubriken lyder, stannar man om man smäller backspegeln mot mötande bil? Eller fortsätter man bara?

Min far råkade ut för detta idag, passerar smal passage (går att mötas) håller ut så mycket han kan, mötande bil klipper backspegeln på fars bil och fortsätter.
Vad jag kan se är det bara backspegeln som fått stryk.

Vad gör man? Bara byta spegel och se glad ut, eller är det någon ide att blanda in försäkringsbolag, och därmed även en polisanmälan antar jag?

Vad som retar mig mest är att mötande bil inte stannar för att se vad som hänt och om någon blivit skadad...
För man måste väl ändå märka om man klipper backspegeln på en mötande bil?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Stanna om man smällt backspegeln??

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149846 Normalt sett ska man väl stanna, men det har hänt mig en gång och då stannade jag inte. 🏴‍☠️

Farten var den inte speciellt hög, passagen var lite trång men ändå inte jättesvår. Jag höll åt mig så mycket jag kunde och hade slänt direkt på min sida, mötande bil höll inte åt sig i mötesögonblicket utan tvärstannade en bit ut i vägen.
Juridiskt sett blev det väl mitt fel, men jag kände ändå ingen större skuld. Hade bägge kört efter ordning så hade vi ju mötts utan problem.

Den mötande var troligtvis av annan åsikt....

Avatar Fallback

Re: Stanna om man smällt backspegeln??

elis  
#149866 Det är inte bara en backspegel, det kan finnas väldigt mycket i en dylik nu för tiden vilket gör den dyr att byta. Man kanske inte ens kan göra det själv. En backspegel är en olycka som allt annat och självklart ska man stanna och få uppgifter till sin försäkringsanmälan. Att bara fortsätta åka torde vara smitning.

Användarvisningsbild

Re: Stanna om man smällt backspegeln??

totte  
#149913 Har råkat ut för det två gånger, första gången var riktigt otäck. Blev i stort sett nedträngd i diket av en galning jag mötte som kom i en fruktansvärd hastighet, minst 140 och helt över på min sida av vägen, normal tvåfilig asfaltväg. Själv hade jag nätt två hjul kvar på asfalten. Backspegeln blev bara splitter kvar av. Själv var jag mest glad jag levde, och galningen fortsatte i oförminskad fart. Man undrar vad den hade intagit före resan.

Andra gången var det i måttlig fart på en smal grusväg och det var en taxi, inte fan stannade han inte. Inga skador den gången, spegeln bara vek in sig.

Juridiskt så är det smitning.

Avatar Fallback

Re: Stanna om man smällt backspegeln??

Robertberg  
#149928 En gång körde en lastbil om mig, jag i dumper.
Den tvåfiliga vägen övergick i enkelfiligt när han låg jämsides med mig. Vi fick möte.
Jag höll högerdäcken utanför asfaltskanten, han skrapade hela sidan på det gamla repiga dumpersflaket med lastbilen. Bägge tutade, jag åt äppel.

Han stannade inte, så jag stannade inte heller. Jag fick byta backspegeln som sedan innan var spräckt, han fick nog byta lite lampor, backspegel och laga kapellet..

Användarvisningsbild

Re: Stanna om man smällt backspegeln??

totte  
#149944 Se där en gammal dumperförare till. Jo i såna fordon kan man få vad med om rejält konstiga omkörningar :shock: !

Användarvisningsbild

Re: Stanna om man smällt backspegeln??

stegmaster  
#150012 Om jag minns rett så kunne en backspegel til en Mercedes kosta när 20tkr, så det kan vara en jättaskillnad i pris på nya och gamla fordon.
Er ju alt möjligt i en modern backspegel: blinkers, varme, styrning i alla möjliga vinklar,
Sen kommer läckering och arbetspengar, så man bör nog stoppa och kolla läget.
Kan nog bli lika dyrt som en mindre smäll nån annan stans på bilen.

Användarvisningsbild

Re: Stanna om man smällt backspegeln??

totte  
#150016 Min Renaultspegel skulle kostat 3000 om inte verkstan fixat en begagnad för 700 istället.

Avatar Fallback

Re: Stanna om man smällt backspegeln??

Nolltax AB  
#150021 Mötte två, jämnstora, bilar på smal väg. Min bil är lite bred....
Första bilen, inga som helst problem.
Andra bilen, bladang! Vad hände?
Sopade i taket med spegeln min å mos vart det av den.
Stannade gjorde jag men ej han.....
Eluppvärmd å fjärrstyrd.. Ej bytt ännu så pris??

Användarvisningsbild

Re: Stanna om man smällt backspegeln??

santatorp  
#150025 Jag råkade ut för samma sak för många år sen , ett gäng tanter på väg från Ullared mötte jag på en smal bro . Jag saktade ner och höll till höger så den speglen vek in sig på broräcket den andra klapp tanterna, och körde vidare. Då vände jag och körde ifatt och stannade dom. Deras kommentar var.. vi tyckte de small lite men vi såg inget .....

Avatar Fallback

Re: Stanna om man smällt backspegeln??

dexter  
#150026 Fruntimmer..

Användarvisningsbild

Re: Stanna om man smällt backspegeln??

Sedvall  
#150045 hålla ut på smal väg borde ingå i körkortsutbildningen, för de verkar de inte göra!?

Användarvisningsbild

Re: Stanna om man smällt backspegeln??

Valmet6400  
#150046 Kan ju iaf. hoppas att de var den som körde förbi och krossade spegeln som drabbas av de följande 7 åren av otur som följer efter att man krossat en spegel :D

Avatar Fallback

Re: Stanna om man smällt backspegeln??

mrlynx  
#150059 Jag har testat att få min högra backspegel sönderprejad i stigningsfältet uppför backen i Norrfors.
Jag höll på att köra om en mindre lastbil och en långtradare när den mindre lastbilen också kom på han också ville om långtradaren.
Antagligen hamnade jag i hans döda vinkel när han bytte fil.
Det enda jag kunde göra var att försöka hålla emot med min backspegel för att undvika vajerräcket.
Som tur var så släppte han efter när han kände att det inte gick så bra.
Vid nästa avfart stannade vi av och bytte telefonnummer. Det visade sig att lastbilen tillhörde ett företag som var kund till mitt företag. Så vi löste det utan att blanda in försäkringsbolag och sånt.
Att inte stanna är smitning om du skulle polisanmäla det.

Användarvisningsbild

Re: Stanna om man smällt backspegeln??

Mäki  
#150062
stegmaster skrev:Om jag minns rett så kunne en backspegel til en Mercedes kosta när 20tkr, så det kan vara en jättaskillnad i pris på nya och gamla fordon.
Er ju alt möjligt i en modern backspegel: blinkers, varme, styrning i alla möjliga vinklar,
Sen kommer läckering och arbetspengar, så man bör nog stoppa och kolla läget.
Kan nog bli lika dyrt som en mindre smäll nån annan stans på bilen.


Dessutom så har ju somliga märken (tror det är bla.Volvo) en lite kamera som filmar och varnar för bil i döda vinkeln.
DYRT...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar