Skördare

skördare VS grävmaskin

77 inlägg 40513 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: skördare VS grävmaskin

stegmaster  
#59781 Niklas, jag tror vi er ganska enige endog?
En gravskördare er inte lika snabb ock komfortabel som en spesialskördare, men den har ju sina fordeler(at ordna framkomst på tråkiga platser, och man kan ordna kjörsporen efter avsluttad skörding), fast problemet er at få lön för detta arbete.
Då en gravskördare ochså er billigare, så passer nog detta fordon best för en självägare, som inte bara måste tenka på hur mycket
fkbm han hinnar averka pr timme, men få en bettre utnytting av sin grävere, året rundt.
Efter å ha lest bloggar på detta forum, så verker det som det er mycket fel på mange skördare(even nya), jag tror at detta er för at dom e tilverkat med minimala toleranser på mange komponenter, för at vera så effektiva och letta som möjligt.
Tror inte at entrepenärbransjen hadde funnits seg i detta på grävmaskiner(detta e bara min gjetning). :???:

Användarvisningsbild

Re: skördare VS grävmaskin

Christer j  
#59841 Jag har den senaste veckan suttit i bandgrävaren o byggt skogsbilväg och funderat på denna tråd.Hur i helskotta kan man få någon produktion på en grävskördare då man hela tiden får leta väg för att skona banden o man inte har en tjock risbädd att gå på.
Även vid ett bilvägsbygge så går det åt en del tid till att bygga sin egen väg o hitta väg något som en skördare inte behöver lägga lika mycket tid på.Skogen frestar banden mycket hårdare än körning i mjuka material och jag kände mig inte komfortabel förän
jag fick gå i bärlagret.

Användarvisningsbild

Re: skördare VS grävmaskin

stegmaster  
#59854
Christer j skrev:Jag har den senaste veckan suttit i bandgrävaren o byggt skogsbilväg och funderat på denna tråd.Hur i helskotta kan man få någon produktion på en grävskördare då man hela tiden får leta väg för att skona banden o man inte har en tjock risbädd att gå på.
Även vid ett bilvägsbygge så går det åt en del tid till att bygga sin egen väg o hitta väg något som en skördare inte behöver lägga lika mycket tid på.Skogen frestar banden mycket hårdare än körning i mjuka material och jag kände mig inte komfortabel förän
jag fick gå i bärlagret.


Helt fel kan det vel inte vare då volvo produserer nya grävskördare even idag.
Jag filmade denne hitachi i Norge i 2002, och den la iväg rett ut skogen utan någon gräving först.
Brukte skoppan endast när han gled ner dom störste branten, och för att flytta någon stenar som ingen ordinar skördare kunne passera. Han fick even hjelpa skotaren et antal ganger då den fastnade. Han fick averka ca 2000fkm på detta stelle, utan at kjöre av banden en enda gång.
Tyckte det funkade rett bra til at vara en gävere. Lite Dårlig bildkvalite tyvärr.

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59873
stegmaster skrev:Efter å ha lest bloggar på detta forum, så verker det som det er mycket fel på mange skördare(even nya), jag tror at detta er för at dom e tilverkat med minimala toleranser på mange komponenter, för at vera så effektiva och letta som möjligt.
Tror inte at entrepenärbransjen hadde funnits seg i detta på grävmaskiner(detta e bara min gjetning). :???:


Hej!

Efter att ha kört både skördare, skotare och grävmaskin så känns det som att skördaren får ta avsevärt mycket mer stryk vid normalt arbete än skotare och grävmaskin. Det är framförallt aggregatet som får stryk och det brukar också vara där man får lägga mycket av reparationstiden. Sedan är skogen ganska ogästvänlig med vassa stenar, fallande träd, jord, lera, fukt och sågspån som tränger in överallt, grenar som har en tendens att sticka in överallt det finns ett hål i nån skyddsplåt och röra om bland kablar och slangar. Mycket av trasslet beror på att saker får stryk snarare än att dom är dåligt konstruerade.

Jag är inte så säker på att en grävskördare skulle ha så mycket bättre driftsäkerhet per avverkad kubikmeter. Skördare går ju ofta tvåskift så dom hinner få ner en del skog dom första 3-4 åren, frågan är hur mycket en grävskördare hinner krångla på motsvarande avverkad volym.
Sedan är det ju inte så ofta folk skriver "idag gick maskinen felfritt igen" utan det brukar mest skapas trådar när det krånglar :)

Men jag kan också intyga att det är oerhört mycket grejer på en skördare som kan krångla. Konstigt nog är det förvånansvärt ofta som allt faktiskt fungerar, och då hinner man få ner många träd per timme.

Är det förresten någon som funderat på att göra tvärt om, dvs att sätta en skopa på skördaren istället för aggregatet? :)
Känns som att det skulle kunna funka för att rensa skogsdiken, gräva ner kablar och sånt, eller tål inte kranen sån behandling tro? Man skulle givetvis behöva ett fäste i kranspetsen med en extra hydraulcylinder till skopan för att det skulle funka.

Användarvisningsbild

Re: skördare VS grävmaskin

stegmaster  
#59881
Anders Olsson skrev:
Hej!

Efter att ha kört både skördare, skotare och grävmaskin så känns det som att skördaren får ta avsevärt mycket mer stryk vid normalt arbete än skotare och grävmaskin. Det är framförallt aggregatet som får stryk och det brukar också vara där man får lägga mycket av reparationstiden. Sedan är skogen ganska ogästvänlig med vassa stenar, fallande träd, jord, lera, fukt och sågspån som tränger in överallt, grenar som har en tendens att sticka in överallt det finns ett hål i nån skyddsplåt och röra om bland kablar och slangar. Mycket av trasslet beror på att saker får stryk snarare än att dom är dåligt konstruerade.

Jag är inte så säker på att en grävskördare skulle ha så mycket bättre driftsäkerhet per avverkad kubikmeter. Skördare går ju ofta tvåskift så dom hinner få ner en del skog dom första 3-4 åren, frågan är hur mycket en grävskördare hinner krångla på motsvarande avverkad volym.
Sedan är det ju inte så ofta folk skriver "idag gick maskinen felfritt igen" utan det brukar mest skapas trådar när det krånglar :)

Men jag kan också intyga att det är oerhört mycket grejer på en skördare som kan krångla. Konstigt nog är det förvånansvärt ofta som allt faktiskt fungerar, och då hinner man få ner många träd per timme.

Är det förresten någon som funderat på att göra tvärt om, dvs att sätta en skopa på skördaren istället för aggregatet? :)
Känns som att det skulle kunna funka för att rensa skogsdiken, gräva ner kablar och sånt, eller tål inte kranen sån behandling tro? Man skulle givetvis behöva ett fäste i kranspetsen med en extra hydraulcylinder till skopan för att det skulle funka.


Det er nog riktigt som du säjer Anders at det er aggregatet som får mest stryk.
Men tycker endå at det finns endel tilfelle med sprukna/knekte kranpelar och liknande problem, som jag aldri hör talas om på en grävere. Det var detta jag tenkte på när jag skrev om "minimala toleranser".
Problemet med detta e vel balansen mellan styrkan i kranen,och vikten på skördaren?
Jag menar heller inte at en gravskördare e lika bra som en spesialskördare, men för dom som har en grävere måste det vara bra och kunna kombinera gräveren med et skörderaggregat.
Vi kan vel vara gemensamma om at det trots alt e bettre en säg och yxa? :wink:
Dessutan slippar man någan bekymmer med punktering. :wink:

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59940
Anders Olsson skrev:
stegmaster skrev:Efter å ha lest bloggar på detta forum, så verker det som det er mycket fel på mange skördare(even nya), jag tror at detta er för at dom e tilverkat med minimala toleranser på mange komponenter, för at vera så effektiva och letta som möjligt.
Tror inte at entrepenärbransjen hadde funnits seg i detta på grävmaskiner(detta e bara min gjetning). :???:


Hej!

Efter att ha kört både skördare, skotare och grävmaskin så känns det som att skördaren får ta avsevärt mycket mer stryk vid normalt arbete än skotare och grävmaskin. Det är framförallt aggregatet som får stryk och det brukar också vara där man får lägga mycket av reparationstiden. Sedan är skogen ganska ogästvänlig med vassa stenar, fallande träd, jord, lera, fukt och sågspån som tränger in överallt, grenar som har en tendens att sticka in överallt det finns ett hål i nån skyddsplåt och röra om bland kablar och slangar. Mycket av trasslet beror på att saker får stryk snarare än att dom är dåligt konstruerade.

Jag är inte så säker på att en grävskördare skulle ha så mycket bättre driftsäkerhet per avverkad kubikmeter. Skördare går ju ofta tvåskift så dom hinner få ner en del skog dom första 3-4 åren, frågan är hur mycket en grävskördare hinner krångla på motsvarande avverkad volym.
Sedan är det ju inte så ofta folk skriver "idag gick maskinen felfritt igen" utan det brukar mest skapas trådar när det krånglar :)

Men jag kan också intyga att det är oerhört mycket grejer på en skördare som kan krångla. Konstigt nog är det förvånansvärt ofta som allt faktiskt fungerar, och då hinner man få ner många träd per timme.

Är det förresten någon som funderat på att göra tvärt om, dvs att sätta en skopa på skördaren istället för aggregatet? :)
Känns som att det skulle kunna funka för att rensa skogsdiken, gräva ner kablar och sånt, eller tål inte kranen sån behandling tro? Man skulle givetvis behöva ett fäste i kranspetsen med en extra hydraulcylinder till skopan för att det skulle funka.


på företaget som jag jobbar på så gjordes det ett försök med "spade" på en H8 efter gudrun för att markbereda små luckor och känslig mark med rösen. det som kom fram efter dessa försök var att det var möjligen befogat på mycket små obejkt eller där stor hänsyn krävdes var plantorna skulle vara men annas blev det för dyrt trots en så bilig timpening som det blev med en h8, en större sködare med en "spade" monterad skulle bli på tok för dyr basmaskin. vi körde detta försöket ett antal månader o efter det så har "spaden" aldrig monterats på igen. kolven som användes för att kunna tilta spaden fram och tillbaks monterades på utsjutet så det var ute en bit hela tiden, hydralslangarna till denna kolv togs från rotatorn för att på så sätt inte behöva använda någpn can-bus. o rotatorn var ju bort monterad änså. jag ska ha en film med denna "spade" monterad någonstans ska försöka leta upp den o lägga ut den..

Användarvisningsbild

Re: skördare VS grävmaskin

Christer j  
#59968 Visserligen så tycker jag att en grävmaskin inte är så tekniskt komplicerad som en skördare men grävmaskinerna verkar ha bättre driftsäkerhet .Om det nu beror på större serier,mer beprövad teknik,större tillverkare etc vet jag ej men att en grävmaskin kan gå en 4- 5000 från att den är ny med endast oljebyten o vanlig service utan en enda rep är inte direkt ovanligt,
sen finns det ju dom som krånglar efter fem timmar.Skogen är ochså en tuff miljö,en grävmaskin som gått en stor del av sitt liv i skogen är oftast i betydligt sämre skick än en genomsnittsmaskin.

Användarvisningsbild

Re: skördare VS grävmaskin

stegmaster  
#61288 Tydligen finns det enda någon som gillar grävskördare.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9Ox8DVUsE-w&feature=channel[/youtube]

och när den inte inte skördar, kan den anvendas til detta.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ll5R4oSSmQc[/youtube]

Och så skulle det vel gå at gräva med den ochså. :wink:

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

495 xl  
#149770 här är en grävklipp :smile:








Användarvisningsbild

Re: skördare VS grävmaskin

molnia  
#149806 men nu är det inte en grävmaskin längre...






Användarvisningsbild

Re: skördare VS grävmaskin

stegmaster  
#149857 snabb 6t minigraverskördar.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2-3IgL4zCCU[/youtube]

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

dexter  
#149874 Bandadskördare kan jämföras med grävare och ja kan säga att de är ingen hit å köra bandadskördare, skakar så fruktansvärt. Köra över sten är att undvika, så mycke som möjligt!

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

josip  
#149918 Sen finns det ju midjestyrda grävlastare också. Fast vete 17 om en ny huddig eller lännen + skogsutrustning blir billigare än en gallringsskördare..

Användarvisningsbild

Re: skördare VS grävmaskin

stegmaster  
#150015
josip skrev:. Fast vete 17 om en ny huddig eller lännen + skogsutrustning blir billigare än en gallringsskördare..


Nei det blir den inte, dyrar skulle jag gissa.
Men på andra sidan har man en mycket mer flexibel maskin, som har riktig mange användingområden, om det skulle bli lågkonjongtur innom skogen.
En grävskördare er vel inte nåt man kjöper om man inte tänkt gräva ochså, eller at man redan har en grävare och kjöpar et skördaraggregat som tilleggsutrustning.

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150193 Men för att använda på egen skog om man bara hugger vintertid måste det ju fungera bra eller?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).