Små skogsmaskiner och övriga maskiner

MYRAN.

116 inlägg 92192 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: MYRAN.

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144093 Tråkigt att man inget få ha i fred men det är att ta nya tag. Har inte något över av vad du behöver men Kranpaketet är ett HV07 bör finnas på någon skrot demontering,Däcken 280x15,5/6 med fälg 8,00x15,5. Eller 350x15,5/6 fälg 10,50x 15,5. Enligt reservdelskatalogen.

Lycka till........ Det fungerar bra att sitta och köra fram på Myran efter ombyggnaden något jag rekommenderar.

   TS
Avatar Fallback

Re: MYRAN.

kicken  
#144118 tja.. dom ända delarna jag vet är en herre som har nya hydral motorer till televerkets hydrovåg.. har inte kollat om myran har samma .. vem kan vandalisera en myra 😡 .. ingen som har bilder eller filmer på myran i action.. själv så grävde jag en kabel kanal med min förra helgen.. :grin:

Avatar Fallback

Re: MYRAN.

Tommy B  
#144263 Det var reglagepaketet med spakarna dom hade brytit sönder men det är nästan lika illa då det är gjutgods. Tur var att dom gav fan i motorn då jag precis satt i en ny.

stol fram är faktiskt riktigt smidigt, har kört så länge

Avatar Fallback

Re: MYRAN.

kicken  
#145115 någon som har bild på sin myra ombyggd med stol??

Avatar Fallback

Re: MYRAN.

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145147 En del bilder på myran som jag har finnes här om du bläddrar tillbaks i ämnet.

   TS
Avatar Fallback

Re: MYRAN.

BM 35  
#145659
backman skrev:En bild från lastning av älg.




Vad är det för drift?Hydrostatisk eller?

Avatar Fallback

Re: MYRAN.

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147475 Hydraul drift. Stela axlar som det sitter ett större fast drev på 4st hydraulmotorer Danfors160/OMR 2st på var axel med ett mindre drev på för nedväxling sedan regleras oljemängd med en vanlig slid till lämplig hastighet.Kan välja om jag vill använda 1 eller 2 hydraulpumpar till drivningen via en fotpedal beror på hur stressad jag är!

   TS
Avatar Fallback

Re: MYRAN.

Valmet Rollo  
#149633 Hej
Har fått i en lombardinimotor i min stolpmyra nu men saknar drevet med splines som sitter på hydralmotorerna som sammanbinds av en kedja .Finns det någon sådan liggande i vårt långa land tro?

Valmet Rollo

Avatar Fallback

Re: MYRAN.

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149709 På skogsmyran sitter en dubbelpump monterad efter varann på utgående axel ingen kedja deplacement tot 58,5 l vid 3000 v/min.
Kan tro att du har större pumpar i stolpmyran.Har ingen aning vad du hittar det du behöver för för tillfället men som vanligt löser det sig med tiden...Lycka till.

   TS
Avatar Fallback

Re: MYRAN.

Skarvikarn  
#246435 Det ligger en fin ute på blocket just nu. Sök på tex miniskotare eller lunnare.

Avatar Fallback

Re: MYRAN.

Hema  
#246444 Skarvikarn: Vilka fina bilder du bjussar på! :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: MYRAN.

Skarvikarn  
#246468 Jag pratade med den numera pensionerade platschefen på hydrovåg idag fick lite info om denna skapelse myran. Så här lät det :En fantastisk maskin från födsel o vad den dör av. Det var en funktion som gamla televerket efterfrågade som hydrovåg löste. Den kostade ny ca 350-400 000kr och hade under sin tid 3 olika motorer först slhlansy sen rigardini sen lombardini (svårt stava som det lät) reservdelar till den första finns inte längre. Den är inte så beroende av frigångshöjden 25 cm du är den är smal o kort. Den funkar till 30 40 cm snö. Den väger 2.3 ton ,extremt bra framkomlighet. Det som slits är rörliga delar i hydralsystemet. Såsom pump o motor tecken på trött maskin var när den gått några vändor om den börja gå långsammare pga inre läckage i pump o drivmotorer. Det kan tillochmed vara så att den slutar gå framåt med lassen. Då är det bara byta dom o det var danfoss men kostade såklart. Allt ska var standard komponenter av hög kvalite. Minns inte allt han sa tråkkgt slut för ett så trevligt företag. Tror dom uppfann massa för skogsbruket. Tex klämbankar .

Avatar Fallback

Re: MYRAN.

Hema  
#246473 Ja skogsmyran har klämbanke, men kranen ser betydligt klenare ut än den på stolpmyran. Behöver man säga att man gärna hade velat ha en skogsmyra? :)

Avatar Fallback

Re: MYRAN.

Skarvikarn  
#246479 Jag instämmer ..minst 20 år före sin tid ,jag vågar jämföra den med dagens ebeaver.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).