Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vilken skåpbil?

44 inlägg 37837 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken skåpbil?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149547
sveje skrev:Mellan jumpy och expert är det nog mest loggan som skiljer. Lyckades inte hitta några siffror på expert just nu men jumpy finns med lastutrymme upp 2,58m långt. Bredden är 1,25 för alla. Dock blev jag lite "lurad" av lastlängden, det är bara nere vid golvet det är riktigt långt. Mellanväggen följer ryggen på sätena så det blir ett par dm kortare en bit upp.
4 pers är en för mycket och är de som åker breda om baken blir det lite trångt.




Sorry, ja måste ha slinkit på knapparna;)... Ja mena 2+unge dvs 3 i bilen;)...
Men är lastlängden så "lång" nertill så går det ju att köra skivor iaf... Sen vet ja inte hur högt det är i ett jumpy skåp... om det är möjligt att köra in fyrhjulingen där bak....

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken skåpbil?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149549 Å cheva finns inte på min lista alls, jag är anti sånna efter att hå åkt en del modeller, pickuper å skåp å visst är dom sköna att åka i... Men jag är ingen glidare direkt så NOPE ingen amerikanare...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken skåpbil?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149551 Vi har en Vito 111 4*4,-08 och den är helt ok.
Är lite osäker på 4-hjulsdriften när det blir riktigt j-ligt ( har bara haft den nån månad )
Lättkörd med hygglig automat,rostbenägen javisst,men tyvärr blir sådana där skåpbilar sällan tvättade och vaxade :oops:
Testade några 115 oxå ( med 5 cylindriga motorn ) men upplevde dom som ojämnare i gången.
Håller helt med angående pickuperna,en skåpbil är bekvämare att använda.

Avatar Fallback

Re: Vilken skåpbil?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149560 Ja viton har ju den nackdelen me rosten... Ja förstår dock inte hur en merca som kostar 300000 inte ska ha färg som står emot rosten när en renault för 200000 har bättre färg...

Men viton finns där som en av favvisarna å ja ska åka å prova nån framöver få se hur man sitter å så i en sån...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken skåpbil?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149562
Bild

Bild

Bild

Bild


Ja det verkar finnas intressanta skåp.

Avatar Fallback

Re: Vilken skåpbil?

jrz  
#149569 Jag har en Vito -07 lång skåp. Väljer du den med komfortvägg så åker föraren riktigt gott! Jag har 12 mil till jobbet och har inga problem med att bli trött i kroppen. Ibland blir det betydligt längre sträckor också.
Mäter gärna utrymmet i skåpet exakt mot komfortväggen om så önskas. :smile:

/ Jrz

Avatar Fallback

Re: Vilken skåpbil?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149613
Slurfi skrev:
Bild

Bild

Bild

Bild


Ja det verkar finnas intressanta skåp.


Tyvärr inte i mina ögon!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken skåpbil?

BM 35  
#149619
nutte skrev:Ja viton har ju den nackdelen me rosten... Ja förstår dock inte hur en merca som kostar 300000 inte ska ha färg som står emot rosten när en renault för 200000 har bättre färg...

Men viton finns där som en av favvisarna å ja ska åka å prova nån framöver få se hur man sitter å så i en sån...



Viton är väl bakhjulsdriven och den drar väldigt dåligt på vintern,,,har inte kört själv men en kompis berättade dom har en på företaget,,viktar den 150-200kg där bak för att kunna köra i stan på vintern

Avatar Fallback

Re: Vilken skåpbil?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149624
BM 35 skrev:
nutte skrev:Ja viton har ju den nackdelen me rosten... Ja förstår dock inte hur en merca som kostar 300000 inte ska ha färg som står emot rosten när en renault för 200000 har bättre färg...

Men viton finns där som en av favvisarna å ja ska åka å prova nån framöver få se hur man sitter å så i en sån...



Viton är väl bakhjulsdriven och den drar väldigt dåligt på vintern,,,har inte kört själv men en kompis berättade dom har en på företaget,,viktar den 150-200kg där bak för att kunna köra i stan på vintern



Ja vet inte hur det är me dom nyare, men dom äldre är iaf framhjulsdrivna, men det kan ju ha ändrat sej me åren...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken skåpbil?

hgj  
#150518 Var stensäker på att skriva att Viton är framhjulsdriven, och Sprintern bak...men efter att tagit en sväng på mercedes-benz.se så har jag sett att man inte ska vara så säker...

Gamla Viton 96-02 fwd
nya Viton 02- rwd

Ska du ut med den i skogen försök satsa på en 4wd även om dom är lite törstigare, hade en -00 Vito förut, och den vill jag minnas var hyfsad på vinterväglag, men jag har en Transit L3H2 (fwd) nu och den är inte direkt samarbetsvillig vintertid... Vet att Opel Movano/Nissan Interstar/Renault Master inte heller är så pigga på dåligt underlag....

fwd/rwd hänger väl mycket på om du oftast kör med last eller tom...en lätt lastad bil går väl bättre med fwd, men en lastad med rwd...

Håller man sig bara efter asfalten är det inga problem... Skulle jag välja skulle jag helst ha 4x4, men det går ju inte att kombinera med luftfjädring...(kör taxi).

Avatar Fallback

Re: Vilken skåpbil?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150527 hur mkt drar den 4wd viton då?... men å andra sidan så ären väll så mkt dyrare än va ja tänkt mej i pengar....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken skåpbil?

Seabass  
#150534 Vi köpte 2 splitternya vito 150cdi 4x4 till jobbet 06 resp 07, god komfort resten va tyvärr skit rost, den ena drog en liter mer på milen än den andra tom på samma körning inget fel på den sa MB sen har de kostat ca 80-100k i året i rep efter garantin gick ut, nu är de äntligen borta!
Ska du ha en stor/snål/komfortabel och bra köp en transporter, ska du ha en stor mindre komfortabel som ALDRIG krånglar köp en Toyota Hiace, Jag hade valt Transporter.

Avatar Fallback

Re: Vilken skåpbil?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150558
Seabass skrev:Vi köpte 2 splitternya vito 150cdi 4x4 till jobbet 06 resp 07, god komfort resten va tyvärr skit rost, den ena drog en liter mer på milen än den andra tom på samma körning inget fel på den sa MB sen har de kostat ca 80-100k i året i rep efter garantin gick ut, nu är de äntligen borta!
Ska du ha en stor/snål/komfortabel och bra köp en transporter, ska du ha en stor mindre komfortabel som ALDRIG krånglar köp en Toyota Hiace, Jag hade valt Transporter.



Det ligger nått i det du skriver, transportern är ju en bra å fin bil, å toyotan är just en toyota, ja ska testa nån sån framöver få se hur illa dom är att åka i, ja har hört flera som nämner just det att det är sämre komfort i toy8 men att dom typ aldrig krånglar...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken skåpbil?

Seabass  
#150587 vi har haft sånna, det är den "sämsta" fast överlägset bästa så att säga ;)

Användarvisningsbild

Re: Vilken skåpbil?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150607 Dacia Logan Van...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).