Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpa Alstor

114 inlägg 52397 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#14938
ptorparn skrev:Jag vill bara tillägga kolla och prova en SKOGIS den är med styrbar boggi på kärran ! Kolla www.forescat.se


Vad kostar en ny och fullt utrustad "Skogis", Ptorparn?.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#14959
valmet901 skrev:
timberjack810c skrev:tror tyvärr att de är för jävla dyra :( men man har ju hört en del gott om dem så det kanske väger över?? men jag vet att det är ett jävla styr att köra med en så kort och antagligen klen kran...kan inte säga säkert för jag har aldrig kört nån.. men man har ju minnen när man kör med huggarvagnen och håller på att bli tokig för allt går så slött::


Kranen kan ju inte riktigt jämföras med. en som sitter på en skotare men å andra siadan så är det ju fler fördelar. O det är ju att man kan ju köra fram virke som ligger på ställen dit det är jävligt att komma till med skotarn. Sen vet jag inte om kranen kommer användas direkt mycket vissa perioder för jag skall nog köra fram plantor nät till hägn. Om jag änvender alstorn till gallring så skall det ju vara att köra fram virke till basvägar så att det inte blir en massa pillande för skotningen


Lämpar sig inte en 4hjuling med kärra bakom bättre specielt på den kostnadsmässiga biten?

Alstor ligger väl på 200tusen om jag inte minns handlaren fel.
en beg 4x4 50tusen? +vagn 10tusen dok utan kran vet inte vad en kran med pump osv går på någon som vet?

//Martin

Avatar Fallback
ptorparn  
#14967 Priset på Skogis kan jag inte svara på , det beror på vad man väljer för motor bensin eller disel och vilken variator mm . Om ni kollar på blocket så skriver dom ca 160 - 260 tusen . Tidigare vet jag att dom varit billigare än Alstor . På skogis brukar det vara större kran än alstor , dom som jag har sett i allafall .

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#14973
ptorparn skrev:Priset på Skogis kan jag inte svara på , det beror på vad man väljer för motor bensin eller disel och vilken variator mm . Om ni kollar på blocket så skriver dom ca 160 - 260 tusen . Tidigare vet jag att dom varit billigare än Alstor . På skogis brukar det vara större kran än alstor , dom som jag har sett i allafall .


Det låter som att de lagt sig ungefär i nivå med Vimeken.

Alstorn verkar vara en vansinnigt smidig maskin, men priset avskräcker, när man får en ny Valtra med lastare för betydligt mindre pengar.

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14999 ja det e ju konstigt att de kan ta ut så orimligt höga priser.....jag säger bara det köp en häst och gör alla lunningsjobb med det gör min farsa och det e kul som bara den han har även en liten griplastarkärra som han pillar lite med.... hans griplastarkärra gick väll på drygt 75000 och den går fint ... kan kanske vara ett alternativ om det intresset skulle finnas samt möjligheten... det e faktist riktigt häftigt det farsan och hästarna får gjort :D

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#15000
timberjack810c skrev:ja det e ju konstigt att de kan ta ut så orimligt höga priser.....jag säger bara det köp en häst och gör alla lunningsjobb med det gör min farsa och det e kul som bara den han har även en liten griplastarkärra som han pillar lite med.... hans griplastarkärra gick väll på drygt 75000 och den går fint ... kan kanske vara ett alternativ om det intresset skulle finnas samt möjligheten... det e faktist riktigt häftigt det farsan och hästarna får gjort :D


Du är möjligtvis inte från Norrbottenstrakten? (södra),,,,

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15014 Nepp jag är en stolt smålänning :D

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#15017
timberjack810c skrev:Nepp jag är en stolt smålänning :D


Ok!,,,, :lol:

Lite "OT", men det verkar komma tillbaka lite det här med att använda kusen i skogsbrukandet.
Speciellt i dessa tider när allt ska vara 100% miljövänligt.
Har själv kört timmer i skogen med häst (nordsvensk), och visst fasiken går det också.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15018
Skogshuggarn skrev:
timberjack810c skrev:Nepp jag är en stolt smålänning :D


Ok!,,,, :lol:

Lite "OT", men det verkar komma tillbaka lite det här med att använda kusen i skogsbrukandet.
Speciellt i dessa tider när allt ska vara 100% miljövänligt.
Har själv kört timmer i skogen med häst (nordsvensk), och visst fasiken går det också.


kan vi inte få se lite bilder på dig när du manöverar din motordrivna bäst? =D (din avatar tänkte jag på?)

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15036 Men kanske skulle köpa en häst istället då fast har ju redan två fullblod tror jag de sorten heter som min flickvän äger och men fan va pengar de går åt till dessa hästar skor sadlar foder kostar ju inget i och med att vi har en skog jordbruksfastihet. Men det kanske går år bra mer pengar än va det behöver göra till dessa hästar för att tjejen tävlar ju i hoppning med dessa två ochså.

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15049 Kan du inte lura i henne att köra med häst i skogen efter att du har huggit? Billigt och trevligt med lite sällskap. :-)

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15050 jag ska se om jag inte kan fixa nåra bilder till fotoalbumet... våra hästar är inte så dyra i drift som man skulle kunna tro... på vintern så äter de ensilage och på sommarn så betar de ... vi slänger naturligt vis till dem lite kraftfoder när de har arbetat hårt..... skoning blir inte nån stor kostnad för pappa skor dem själv... vi har 2 nordsvenskar och två adennrar... vi kör dem inte bara i skogen utan även turister på sommaren så där tjänar de ihop sitt vinterfoder :)

Avatar Fallback
Sverker  
#15101 Hej!

För ca 1 år sedan bestämde jag mig för att skaffa mig en ny maskin. Jag hade då precis tagit över gården efter min faders bortgång.
Gården har idag ca 58 Ha produktiv mark och ca 70 Ha imp.
Gården har bergig terräng

Jag tänkte så här när jag skulle köpa ny skotare/traktor till gården.

1. Nyare traktor med huggarvagn. Dyrt..... Funkar nog kanon för den som har skog som liknar en fotbollsplan i terrängen. Det finns ju tyvärr inte i norra Bohuslän. Så detta alternativet fall bort.

2. Vimek 620... Dålig drivning.. Körde vimek 101 på gymnasiet. Minns där ifrån att det hela tiden fastnade kvistar och skit i rull drivningen på vagnen.
Långt till service för min del. Inte så mycket billigare än Alstor. Man kan inte svänga runt stolen när man skall lasta m.m Detta avgjorde att det inte blev en sådan.

3. Vimek 606. dyr.... Liknar Rottne blondin= inte rolig att köra i terräng
Den har rulldrift på vagnen
Varm och go med värme i hytten
Inget för terrängen på min mark.

4. Alstor 8x8. dyr. men vad den tar sig fram. Stark hydralik. Stort utbud med utrustning. Nära till fabriken där den byggs ca 3 mil :)
hytt finns men då försvinner överblicken. Billigare att köpa varma kläder


Den 23 februari så byggdes min Alstor färdig. Är kanon nöjd med köpet. visst.. den kostar, men för min del kunde det inte bli bättre. Jag sticker iväg på morgonen med alstorn och hugger nån timme, lastar och kör hem. Sen kan jag vara med familjen resten av dagen.

Har köpt till skoper och byggt mig ett flak.
Kanon nu när jag skall göra om trädgården.

Jag kan skarpt rekomendera alstor.

Mvh Sverker

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#15104
Sverker skrev:Hej!

För ca 1 år sedan bestämde jag mig för att skaffa mig en ny maskin. Jag hade då precis tagit över gården efter min faders bortgång.
Gården har idag ca 58 Ha produktiv mark och ca 70 Ha imp.
Gården har bergig terräng

Jag tänkte så här när jag skulle köpa ny skotare/traktor till gården.

1. Nyare traktor med huggarvagn. Dyrt..... Funkar nog kanon för den som har skog som liknar en fotbollsplan i terrängen. Det finns ju tyvärr inte i norra Bohuslän. Så detta alternativet fall bort.

2. Vimek 620... Dålig drivning.. Körde vimek 101 på gymnasiet. Minns där ifrån att det hela tiden fastnade kvistar och skit i rull drivningen påvagnen.
Långt till service för min del. Inte så mycket billigare än Alstor. Man kan inte svänga runt stolen när man skall lasta m.m Detta avgjorde att det inte blev en sådan.

3. Vimek 606. dyr.... Liknar Rottne blondin= inte rolig att köra i terräng
Den har rulldrift på vagnen
Varm och go med värme i hytten
Inget för terrängen på min mark.

4. Alstor 8x8. dyr. men vad den tar sig fram. Stark hydralik. Stort utbud med utrustning. Nära till fabriken där den byggs ca 3 mil :)
hytt finns men då försvinner överblicken. Billigare att köpa varma kläder


Den 23 februari så byggdes min Alstor färdig. Är kanon nöjd med köpet. visst.. den kostar, men för min del kunde det inte bli bättre. Jag sticker iväg på morgonen med alstorn och hugger nån timme, lastar och kör hem. Sen kan jag vara med familjen resten av dagen.

Har köpt till skoper och byggt mig ett flak.
Kanon nu när jag skall göra om trädgården.

Jag kan skarpt rekomendera alstor.

Mvh Sverker


Hej Sverker!

Ja, nu sitter man här "grön av avund", :D för jag har alltid hållit Alstorn i topp bland de mindre skogsmaskinerna, även om priset är åt "he-skotta"

Får man fråga vilka "tillval" som du gjort på din maskin?,,,

Avatar Fallback
Sverker  
#15107 Halloj!

Jag har 18 hästars motorn istället för 16 som det brukar vara. Sen har jag det så kallade proffspaketet. 3.5 m kran + större däck 8 lagars + förlängd Banke, förstärkta boggilådor, fjädrande stol m.m
Satta även på en extra hydrauluttag för att senare kunna montera en winch och även för att kunna använda en vedklyv på den

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).