Skotare

Fina högar

11 inlägg 4091 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fina högar

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14617 http://www.skogsforum.se/album_pic.php?pic_id=90
http://www.skogsforum.se/album_pic.php?pic_id=91

Det är fint å köra efter en H20, här ligger ett fullt lass med Buffalon.(16m3fub?) :D Flyttade inte en meter och hade råge på lasset, det är faktiskt rätt vanligt här nere... Hur har ni andra det?

Stora högar på samma ställe eller mycket flyttande innan ni har lass?

Har en känsla av att det är rätt olika beroende på skördare, med H20 tar dem gärna full kranlängd med sig och då blir det gärna stora högar....



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
Ellingsson  
#14622 inte ofta det ser ut så här uppe i västernorrland,men nån gång i bland har det väl hänt att det varit stora högar,fast aldrig har jag sett en sån stor hög...

Avatar Fallback
smaland  
#14623 Mycket beroende på främst skogen hur den ser ut... Men sen handlar det nog mycket om skördarföraren. Lägger han/hon ner lite tid på att kanske flytta lite på maskinen och att använda kranens potential så underlättar det ju nåt väldigt för skotaren. Tror nog att alla skördarförare skulle behöva skota en vecka eller två. Helst då efter sig själva så de ser vad de kan göra bättre. Hjälper liksom inte att skälla känns det som :roll:

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14628 Ja nog är ni bortskämda där nere :P Här uppe i norr är vi glada om det är 2 gripar i samma hög! Så det blir ju som en hel del larvande innan amn ahr fullt lass,,,

Avatar Fallback
Ellingsson  
#14648 ja men de tar ju lång tid för skördarföraren fara o backa o grejja,men ibland kunde dom ju tänkt till lite,fast det är kanske lätt när man suttit i skördarn länge att kanske missbedöma lutningen o så :?:

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14820
acke skrev:ja men de tar ju lång tid för skördarföraren fara o backa o grejja,men ibland kunde dom ju tänkt till lite,fast det är kanske lätt när man suttit i skördarn länge att kanske missbedöma lutningen o så :?:

jag kör H20 och jag ser inga problem med att dra ihop stota högar.. allt handlar ju om planering. jag fäller ju stort set allting rätt fram o när jag börja med en hög så försöker jag lägga den ganska långt fram för då kan jag använda samma hög tills jag nästan har åktförbi högern.. jag åker fram tar ett träd samtigt som jag matar ut första stocken backar jag tillbaksdå har jag inte tappat mycket tid samtigt som jag flyttar maskin. sen har jag ju ett område framför mig som blir helt tomt där jag kan placera nästa högg utan att hamna i rishögen.. o sen lägger jag växelvis på båda sidor för att spara mer tid..

Avatar Fallback
smaland  
#14861
Niklas H20 skrev:
acke skrev:ja men de tar ju lång tid för skördarföraren fara o backa o grejja,men ibland kunde dom ju tänkt till lite,fast det är kanske lätt när man suttit i skördarn länge att kanske missbedöma lutningen o så :?:

jag kör H20 och jag ser inga problem med att dra ihop stota högar.. allt handlar ju om planering. jag fäller ju stort set allting rätt fram o när jag börja med en hög så försöker jag lägga den ganska långt fram för då kan jag använda samma hög tills jag nästan har åktförbi högern.. jag åker fram tar ett träd samtigt som jag matar ut första stocken backar jag tillbaksdå har jag inte tappat mycket tid samtigt som jag flyttar maskin. sen har jag ju ett område framför mig som blir helt tomt där jag kan placera nästa högg utan att hamna i rishögen.. o sen lägger jag växelvis på båda sidor för att spara mer tid..


Ja helt så som jag menade Niklas! 8) :lol:

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14875 jag har testat o skota efter mig själv o man kommer ihåg väldigt mycket från när man la högen om det var tex en röt bit som rullade in i timmret.. jag säger inte att jag minns hur varje bit ligger men förvånansvärt mycket.. o det är väldigt nyttigt o se själv.. det är ju inte förens virket ligger vid bilväg som entreprenören får betalt o då ska det vara så effektiv väg dit som möjligt..

Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14877
Niklas H20 skrev:jag har testat o skota efter mig själv o man kommer ihåg väldigt mycket från när man la högen om det var tex en röt bit som rullade in i timmret.. jag säger inte att jag minns hur varje bit ligger men förvånansvärt mycket.. o det är väldigt nyttigt o se själv.. det är ju inte förens virket ligger vid bilväg som entreprenören får betalt o då ska det vara så effektiv väg dit som möjligt..


Det tror jag hade varit bra för alla skördarförare, att testa skota det dem själva kört... Men är det inte så att H20 har en förbannat stark kran och då har lättare att lyfta ihop stora högar?? med lite smart planering som du säger

   TS
Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14942 jo kranen är grymnt stark så det hjälper ju till när man ska lägga fina höggar.. men den viktigaste faktorn är planeringen du måste vetavar du ska ha hlögern när du fäller första trädet, sen gäller det o fälla rätt hela tiden för att kunna lägga en fin högg

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14944 Har hört om nån "förståsigåare" som va ut å skulle läre bolagsfolk att köra. Han sa att man inte skulle plocka in på hela kranlängden med skördaren. Gjorde man inte det så vart det aldrig så att högarna "flöt" ihop. Vet inte riktigt om ja köpet det,men det var han resonemang iallfall.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).